Han bevægede sig ned en af de smallere gange på markedet, væk fra springvandet og væk fra boderne med fisk, kød og pelse. I stedet endte han omgivet af imponerende håndværk; alt lige fra dekorationer udhugget i træ til smykker der var selv en adelig værdig. Han sænkede farten, da han passerede forbi en kvinde, som stod og rettede halskæder til, der lå udstillet på en stykke lammeskind. Sølvet virkede klarere i dag, som om den frosne blå himmel fik sølvets egenskaber til at stå tydeligere frem. Han lod sig særligt betage af den halskæde, hvis vedhæng var et grønligt stykke rav, der blev holdt fast af sølv der snoede sig rundt om den grønne perle. Ravet mindede ham om sin hjemstavn. Der var rigeligt af rav, hvor han kom fra. Måske var dette rav for mange år siden skyllet op på netop den samme kyst, hvor han også selv var vandret rundt som barn?
"Ser De noget, som kunne friste, herre?" spurgte kvinden og løftede blikket mod Gustave. Han stak hovedet endnu nærmere de udstillede smykker. "Ja," svarede han kortfattet og lagde ansigtet i en spørgende mine. "Det grønne rav -- hvor har De..."
"Fra bugten."
- "I øst?" spurgte Gustave.
"Ja netop. Det er meget gammelt."
- "Det er vi mange, der er -" spøgte Gustave let og fortsatte: "Det har rejst langt for at ende her i Dianthos. Laver De selv smykkerne?"
Hun rystede på hovedet. "Nej, jeg har et arsenal af elvere til fange i min kælder, de laver smykker mod at overleve en ny dag."
Gustave, der stadig stod foroverbøjet mod smykkerne, flyttede sine øjne op på kvinden, som smilte bredt over sin kvikke bemærkning og hurtigt tilføjede: "Jeg laver dem selv. Min familie er bosat ved bugten og er gode til at sørge for rav."
Gustave klukkede let og kunne mærke begejstringen boble i sin mave; begejstringen over at kunne tale om østen, om bugtens egenskaber, om hvordan ravet helt bestemt var kommet til, hvorfor farven var, som den var.
"Interessant!" medgav han ivrigt. "Deres dialekt er eller meget lokal, De snød mig næsten! Sig mig engang, skændes Seymour Doyle stadig med Goralerne om engstykket på nordbredden?"
- "Kender De til Seymour Doyle?" spurgte hun forundret.
"Javist, den mand har ikke lavet andet end at brokke sig gennem livet -- man kan ikke undgå ham, hvis man altså har sat sin fod i øst."
- "Jeg kan sige så meget, at Goralerne ikke har fået lov til at flytte så meget som drivtømmer på de nordlige kanter."
"Stædig som altid, gamle Doyle."
- "Mon ikke!"
Hendes mund lagde op til flere ord, men hun blev afbrudt af pludselig tumult, da råb hørtes længere nede af det lille markedsstræde. Gustave rettede sig op og forsøgte at se, hvad der foregik, men menneskemængden var for omfattende denne tid på dagen.
"Sikke dog et påstyr..." mumlede han og strakte hals. Han syntes at kunne høre ord som "Grib halvelveren!" og "Huk fingrene af ham, den forbandede tyv."