Jeg vil forsøge og dele mine tanker om hvordan jeg ser forsiden
nu, og et forslag på hvordan det måske ellers
kunne se ud, og hvorfor. Det bliver en lang post, så vil prøve at holde teksten minimal, så man gider læse det xD Og jeg undskylder for der er nogle sære ting i baggrunden af nogle af udklippene, ved ikke lige hvad det er, hvor det kommer fra, og hvad det skal til for, men er for doven til at fjerne det og tænker i godt forstår hvad klippene viser trods det er der.
- Jeg kommer til at se bort fra chatten, for den skal jo bare være hvor den er.
Vi har snakket en del om design af hjemmesider på skolen siden jeg startet, og noget af det der er snakket om, er grid opbygning. Ser man på KLs forside i et grid perspektiv ser jeg tre sektioner, delt ind på to måder.
Første sektion, delt ind i tre elementer. For mig forsvinder teksten lidt og de bliver bare til et “header billed”. Jeg tænker ikke over de er interaktive.
Anden sektion, er blikfanget på forsiden. De to “bokse” med seneste posts, er det eneste
jeg egentlig bruger på forsiden. Der er god plads, ting står ikke trykket sammen og man kan nemt få et overblik ved et hurtigt kig, hvilket nok blandet andet er det der gør at det er det eneste jeg bruger.
Sidste sektion synes jeg er en rodet en. Jeg ser en gentagelse af top grid det, med tre elementer, selvom det faktisk er hele seks elementer. Indholdet er trykket sammen, og det er lidt forvirrende at kigge på, fordi tingene ikke helt hænger sammen når man ser det som tre elementer der høre sammen, i stedet for seks forskellige elementer.
Kigger man på den sektion i forhold til gestalt principperne, er der en om nærhed; at vi har en tendens til at tolke ting der står nær hinanden må høre sammen, hvilket måske også forklarer hvorfor min hjerne gerne ser det som ting der høre sammen. Ville også sige der er flere principper kunne bruges til at argumentere for hvorfor det hele “smelter” lidt sammen, men tænker pointen er givet.
Her er mine forslag:
Link - man kan skifte mellem forslag med piletasterne.
Målet med mit/mine forslag er, at skabe mere plads mellem de forskellige ting, og lidt tydeligere “indramme” dem, så det forhåbentligt er nemmere at få et hurtigt overblik over hvilke ting der høre sammen, når man bare kigger hurtigt på det.
Jeg har tilføjet forskellige ting, som ikke i forvejen er på forsiden, for at fylde tomme pladser ud der dukkede op, som jeg tænker alligevel også sagtens kunne være på forsiden.
Åbne tråde og plot har fået mere plads, og er kommet op i toppen, så det er nemmere at se, og det er lidt nemmere at se (føler jeg) at det er tråde, fordi opsætningen minder meget om “seneste posts“ i opsætning. Jeg har med vilje ikke sat bruger eller karakternavn ind i åbne tråde og plot tråde, fordi jeg føler ikke det er helt så vigtigt i disse tråde (man kan se karakteren på billedet i siden, og det burde ikke have noget at sige hvem brugeren er, anyway), som det måske er på ved de seneste posts.
I stykket over chatten er det forskelligt hvordan jeg præcist har gjort det, og hvad der er sat ind. Nogle ting giver måske mere mening er der end andre og nogle ting skal måske byttes ud.
En ting der kunne overvejes, fordi forsiden kunne gå hen og blive lang, ville være at sætte en “fold sammen” mulighed på seneste “grupperne” ligesom der er på chatten.
Shhh, tænk hvis mor så med!