Opdeling på forsiden

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 01.10.2023 10:39
Halløjsa <3

Jeg så dette her forslag, og har været lidt i tænkeboks om, hvorvidt vores nuværende opsætning på forsiden er helt optimal. Ikke kun i forhold til de åbne tråde, men også alle de andre ting.

På nuværende tidspunkt har vi:
- Links til Plots, Karakterer, Lærdom
- Seneste emner (ingame og offgame)
- Åbne tråde og plottråde
- Karakterfokus og karakter der søger tråde
- "videns"-fokus
- Tilfældigt rygte

Er det for meget / for lidt? Er der noget, I savner?

Og/eller kunne det hele arrangeres på en bedre måde? :)
Smid meget gerne jeres forslag / skitser til opbygning her i tråden! 

På forhånd tak :)
~ Krys ~

Citrus

Citrus

Optimistisk søvnparalyse dæmon

222
karakterer

Citrus 01.10.2023 12:39
Jeg synes generelt, at når man har forstået hvor de forskellige ting ligger henne på forsiden, samt i sidebjælkerne etc, så er det nemt nok at finde det man skal bruge. Men i starten, da jeg kun havde været her inde i ca. ½-1 måned, så var forsiden meget forvirrende for mig. Min diagnose gør, at hvis der er for mange ting på en gang, så forsvinder mit overblik. Både visuelt, fordi der er så mange ting (sammenlagt med sidelinje, topbjælke, billedkuberne øverst), men også mentalt. Det tog meget lang tid for mig at finde ud af, hvor man så de "overordnede" kategorier for ingame og offgame (topbjælken), frem for oversigter over hvilke tråde der er nyest eller senest er blevet postet i.

Et forslag jeg kunne have, ville være hvis man tog og lagde nogle af tingene sammen, så der ikke er så mange "gentagelser", fordi det tager ekstra plads. Fx: Lærdom står to gange. Lærdom er både i topbjælken og som billedkube øverst. Jeg kan godt se at det er visuelt flot, at der er nogle billeder øverst, men måske skulle man bruge nogle andre ting i dem?
Det er det samme med sidebaren. Der er nogle knapper der altid er meget vigtige. Fx er det altid vigtigt at kunne komme til adminkontakt hurtigt. Og faceclaims er lidt svære at finde foruden sidebaren. Men tidslinje, landkort og racer står allerede under topbjælken og er ikke svære at finde. Jeg bruger personligt ikke sidebaren så meget. Primært topbjælken.

Jeg synes, at når man trykker på Forum-->Offgame/Ingame, så står det hele meget fint og spiseligt. Det er nærmest inddelt i en kagestykker. Og jeg kan godt lide kage. For kage er nemt for mig at forstå, frem for alt den tekst. :D

Eventuelt kunne man inkorporere forsidens design, så det var mere lodret, frem for vandret i form af billeder og skrift?

Plottråde og åbne tråde i bunden kunne med fordel få 2 flere tråde vist og eventuelt blive rykket op i toppen, hvis man fjerner nogle af de andre billedkuber.

Velkomst og Begynderguide til nye medlemmer kunne også komme ind som klikbart billede med kort beskrivelse, der kunne være i toppen af forsiden, frem for sidebaren. På den måde kunne man selv folde den op, hvis det var det behovet var.
Citrus

Citrus

Optimistisk søvnparalyse dæmon

222
karakterer

Citrus 01.10.2023 15:15
Jeg har forsøgt at lege i Paint med det der (for mig) ville være en mere kategorisk sammensætning af forsiden. Så kan I bruge forslaget til inspiration. ---> https://imgur.com/DEjVyaW

Det er jo meningen at en potentiel ændring skal give bedre (eller minimum lige så godt overblik som det nuværende), men hvis det gør det mere forvirrende for majoriteten er det jo lige vidt. Jeg håber at det kan ses nogenlunde hvad jeg mener, på trods af mine meget begrænsede Paint skills. :P

*Topbjælken: Der er ikke noget der hedder Lærdom og Forum mere. For Lærdom kommer ind under Begynderguide. Ingame/offgame Forum kunne blive rykket ind på forsiden.

*Sidebaren:
-Velkomsten fjernes og sættes ind under Begynderguide.
-Jeg har fjernet nogle af hotlink knapperne, da de kan findes i topbjælken alligevel. Ligesom nogle af de nederste knapper er blevet rykket op. Discorden er fx meget vigtig for kontakt, hvis chatboxen går ned. Så den har jeg placeret ved siden af adminkontakt.
-Højdemæssigt kommer Begivenheder og Opslagstavle til at blive rykket ned i sidebaren, så de står i nærheden af Offgame.
-Rygter, søg og aktivitet er alt sammen noget der hænger sammen med Ingame/karakterer, så det kommer til at stå ved siden af Ingame i sidebaren.

*Karakterfokus, karakterer der søger tråde og nyeste karakterer bliver rykket op i toppen, ved siden af en blok der hedder karakterer.

*Plots og åbne tråde bliver rykket op, sideliggende med Ingame emner.
Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 02.10.2023 20:00
Nu kommer jeg bare lige med mit besyv på hvordan jeg skal bruger forsiden, for jeg tror det er ligeså relevant hvis den alligevel skal laves om. Det er nok værd at nævne at jeg typisk er på forsiden når jeg er i chatten og dermed altid ser rygter og karakterfokus/søger tråde.
ting jeg bruger
- Et hurtigt overblik over de seneste par tråde, og især hurtig navigation i offgame tråde
- Hurtig navigation til åbne og plottråde
- Stirre lidt grinende på rygterne når der kommer et op jeg ikke lige har læst eller det minder mig om noget.
- Klikke ind på karakterer når jeg bliver mindet om dem i søger tråde/karakter-fokus (eller bare stirre glad på mine egne)

Jeg bruger derfor faktisk ikke de tre øverste knappe da jeg typisk navigere ind på de sider på anden vis (og jeg glemmer nok de er der, fordi jeg aldrig reelt ser på dem, da jeg bare scroller ned i bunden).
Jeg synes vidensboksen er ret fin, men reelt set læser jeg ikke informationen der står i den, andet end griner lidt når den passer med f.eks. karakterne der i fokus.

Hvis der skulle gøres noget, så tænker jeg måske at der skulle være flere tråde man kan se af åbne tråde (og eventuelt plottråde?) så man ikke behøver at navigere derind.
Derudover ville jeg nok blive lidt ked af hvis karakterfokus blev rykket op, bare fordi jeg så godt kan lide at se på karaktererne xD

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 03.10.2023 15:13
Jeg vil forsøge og dele mine tanker om hvordan jeg ser forsiden nu, og et forslag på hvordan det måske ellers kunne se ud, og hvorfor. Det bliver en lang post, så vil prøve at holde teksten minimal, så man gider læse det xD Og jeg undskylder for der er nogle sære ting i baggrunden af nogle af udklippene, ved ikke lige hvad det er, hvor det kommer fra, og hvad det skal til for, men er for doven til at fjerne det og tænker i godt forstår hvad klippene viser trods det er der.
- Jeg kommer til at se bort fra chatten, for den skal jo bare være hvor den er.

Vi har snakket en del om design af hjemmesider på skolen siden jeg startet, og noget af det der er snakket om, er grid opbygning. Ser man på KLs forside i et grid perspektiv ser jeg tre sektioner, delt ind på to måder.

Første sektion, delt ind i tre elementer. For mig forsvinder teksten lidt og de bliver bare til et “header billed”. Jeg tænker ikke over de er interaktive.

Anden sektion, er blikfanget på forsiden. De to “bokse” med seneste posts, er det eneste jeg egentlig bruger på forsiden. Der er god plads, ting står ikke trykket sammen og man kan nemt få et overblik ved et hurtigt kig, hvilket nok blandet andet er det der gør at det er det eneste jeg bruger.

Sidste sektion synes jeg er en rodet en. Jeg ser en gentagelse af top grid det, med tre elementer, selvom det faktisk er hele seks elementer. Indholdet er trykket sammen, og det er lidt forvirrende at kigge på, fordi tingene ikke helt hænger sammen når man ser det som tre elementer der høre sammen, i stedet for seks forskellige elementer.

Kigger man på den sektion i forhold til gestalt principperne, er der en om nærhed; at vi har en tendens til at tolke ting der står nær hinanden må høre sammen, hvilket måske også forklarer hvorfor min hjerne gerne ser det som ting der høre sammen. Ville også sige der er flere principper kunne bruges til at argumentere for hvorfor det hele “smelter” lidt sammen, men tænker pointen er givet.

Her er mine forslag:

Link - man kan skifte mellem forslag med piletasterne.

Målet med mit/mine forslag er, at skabe mere plads mellem de forskellige ting, og lidt tydeligere “indramme” dem, så det forhåbentligt er nemmere at få et hurtigt overblik over hvilke ting der høre sammen, når man bare kigger hurtigt på det.

Jeg har tilføjet forskellige ting, som ikke i forvejen er på forsiden, for at fylde tomme pladser ud der dukkede op, som jeg tænker alligevel også sagtens kunne være på forsiden.

Åbne tråde og plot har fået mere plads, og er kommet op i toppen, så det er nemmere at se, og det er lidt nemmere at se (føler jeg) at det er tråde, fordi opsætningen minder meget om “seneste posts“ i opsætning. Jeg har med vilje ikke sat bruger eller karakternavn ind i åbne tråde og plot tråde, fordi jeg føler ikke det er helt så vigtigt i disse tråde (man kan se karakteren på billedet i siden, og det burde ikke have noget at sige hvem brugeren er, anyway), som det måske er på ved de seneste posts. 

I stykket over chatten er det forskelligt hvordan jeg præcist har gjort det, og hvad der er sat ind. Nogle ting giver måske mere mening er der end andre og nogle ting skal måske byttes ud.

En ting der kunne overvejes, fordi forsiden kunne gå hen og blive lang, ville være at sætte en “fold sammen” mulighed på seneste “grupperne” ligesom der er på chatten.
Shhh, tænk hvis mor så med!

Htqz

1844
karakterer

Htqz 05.10.2023 20:16
ingen kommetarer på emnet andet end at jeg bare følger med her I åb om at lære, for jeg er, ja, ret så forvirret over siden og aner så godt som intet om hvor hvad ligger henne eller hvad man kan gøre hvor. Gætter på det til dels er min autisme og min senhjerneskade der spiller ind   i min overall forvirring men ja.. 

EDIT: efter kommentar fra krys smider jeg heri hvad jeg bliver forvirret over  i tilfælde af at dr er andre derude med samme problmer: generelt det med at finde tråde og ud af hvilke der er aktive ( Som i tråde man kan/må joine )  og hvilke der ikke er og karakter info magi mæssigt, (husker noget om at magisystemet fik sig en overhaling og kan ikke huske om nogen af mine karakterer fik gjordt noget ved det )  og især det med nuværende plots ( o hvordan filan man kommer ind i dem ) stedder igame... sidst jeg kigede synes jeg ikke jeg kunne finde det hele men nogenvirkede gemt af vejen på en eler anden sær måde som jg ikke kunne finde logistik i

EDIT 2: tilføjet forklarign på havd je mener med at finde søge tråde tingeling    og ja kan got se oversigten af plots men intet om hvordan man kommer ind i dem 
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 22.11.2023 10:04
Som folk nok har bemærket, har jeg fiflet lidt med forsiden. Forslag og input er stadig meget velkomne :)

Der var lidt snak om, at tingene fra forslagskassen skulle være tilfældige i stedet for dem med flest stemmer? Er det foretrukkent? :)
~ Krys ~

Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 22.11.2023 10:09
Som sagt ser det super fint ud pt!

Som du selv nævner så kunne jeg godt tænke at forslagskassen enten har tilfældige forslag eller måske bare de nyeste? Bare fordi det ikke betyder så meget for om forslagene der allerede er over 10 bliver stemt mere på.

Derudover så synes jeg også det er lidt trist at åbne tråde med kun en deltager ikke bliver prioriteret. Ofte når der er flere karakter er i en tråd, så er den ikke så "Åben" mere trods alt, og når man kun kan se det nyeste, så er det sjovt nok dem der bliver svaret i. Så hvis der også kunne været noget prioritering i den bjælke om åbne tråde der ikke er blevet svaret i endnu?

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 23.12.2023 18:57
Forslagene er nu tilfældige fra forslagskassen og de åbne tråde prioriterer dem, som ikke har fået svar endnu først ❤️
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Mong
Lige nu: 1 | I dag: 6