Debat: Mulighed for at bruge engelsk tale eller engelsk i posts

Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 27.08.2023 21:55
Jeg åbner lige en debat (WHAAT MIN FØRSTE?!)

Som nævnt kunne det være rigtig rart med engelsk i evt i en tråd. Ikke at jeg siger hele teksten skal være engelsk. Men som mig der virkelig glemmer danske ord til tider, er det bare lettere at skrive det på engelsk (i en profil fx) eller hvis ens karakter er sanger/ elsker at synge og man evt kunne skrive teksten på engelsk. Det har meget at sige om ens karakter hvor at en engelsk tekst oversat decideret lyder forfærdelig 
Charmander

Charmander

Den lille Charizard

2879
karakterer

Men som Que pointeret, vil det i teorien bare være et at ens karakter sang på et sprog som ingen forstod. Det vil for mig være lidt at bryde op med universet på den måde når det kommer til dialog. 

opdatering: Que kommentaren er fra chatten af. 
Citrus

Citrus

Optimistisk søvnparalyse dæmon

222
karakterer

Citrus 27.08.2023 22:06
Hvis man gør det til en regel, at begge trådpartnere skal være enige i at de har det fint med brugen af engelsk i tråden, så kan man på den måde undgå at det kommer til at bryde med universet. For man tager individuelle hensyn og snakker om det først. <3

Nu var tanken bare at muliggøre at folk individuelt kan benytte sig af det og selv bestemme hvad de har lyst til. :)
Blæksprutten

Blæksprutten

<コ:彡

3314
karakterer

Jeg er lidt på den anden side. Jeg synes ikke engelske trådtitler har noget at gøre på en dansk rollespilsside, og jeg ville være ked af det, hvis der kom mere engelsk (og fransk blandt andet) ind. 
Emilia

Emilia

Finurligheden selv

658
karakterer

Emilia 27.08.2023 22:36
Jeg kan se det lidt på begge sider, altså jeg kan godt se idéen i at vi ikke snakker "normalt" dansk/engelsk i Krystallandet og det på den måde ikke giver mening, men jeg har ikke noget imod det hvis man er enige internt. Det er for mig et eller andet sted som at bruge et sprog til at symbolisere man snakker elvisk, for nogle er det bare lettere så at bruge et andet sprog. Jeg synes det er okay hvis det er internt aftalt, men et no go hvis det ikke er. Dermed ment på den måde, at hvis man ikke er god til engelsk, så kommer man ikke ud på et sidespor, men hvis begge parter har det fint med det, kan det jo være en fin ting.

Jeg kan som sagt godt se dilemmaet i det med sproget på Krystallandet, men de snakker vel reelt set heller ikke dansk, så det er vel bare måden at udtrykke sig på? Jeg vil personligt nok ikke selv bruge det, men sprogmæssigt så kræver det måske lidt mere for nogen hele tiden at skulle tænke danske udtryk?
Husk altid på, at du er den bedste version af dig selv ;)
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 27.08.2023 23:04
Jeg synes det er en rigtig god pointe, at idet Krystallandet er et fantasyunivers, så lyder krystallisiansk nok heller ikke pr. Lore ligesom dansk, men vi benytter os det, fordi det er vores modersmål som udtryksform. Og vi gengiver at det er tilsvarende dansk, fordi det giver en fælles forståelse af, at det er det mest talte sprog ingame.

Hvis fx mig og Nyxx har en intern tråd, der egentlig er lukket, og hun har et ønske om at bruge bl.a udtrykket "Darling", så forbyder reglerne på nuværende tidspunkt brugere i at gøre det.
Jeg vil gerne stille spørgsmål ved det, både pr. Lore og pr. princip; hvad der går af andre, at sådan et udtryk bliver brugt i en tråd, hvis den alligevel ikke er skrevet til dem, eller er relevant for deres karakterer og andre ikke læser den eller følger med i den. Så længe brugen af engelsk ikke bliver gjort til obligatorisk, så folk selv kan bestemme hvad de bruger, under hensynstagen til deres co-writers, så burde det vel ikke gå ind og ødelægge noget?
Charmander

Charmander

Den lille Charizard

2879
karakterer

Men hvad ville udtrykket darling være en erstatning for som der ikke er på dansk? For personligt ville jeg gå med øjesten
For så kan man til enhver tid se efter erstatninger for at gå mere i mod engelske udtryk eller fraser. 

Jeg må hæfte mig lidt ved, at man et sted må huske at universet er opbygget fra bunden. Jeg vil samtidig gerne være så fræk at sammenligne det med Middle-earth. Der taler de ikke engelsk, men 'westron' / 'mannish' (mændenes sprog). Et generelt sprog de fleste forstår. 
Præcis samme koncept her, dansk ikke dansk, men Krystalisiansk. 

Der er lagt et kæmpe arbejde i at opbyg og skabe disse elementer til os. For mig er det lidt at tilsidesætte tingene fordi vi lever i en hverdag hvor sprogene krydser så meget over hinanden. 
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 27.08.2023 23:47
Det er også en vigtig pointe du har der, Charmie. Tak for at du lufter dine tanker og at du vil være med i debatten. :)
Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 27.08.2023 23:47
Jeg er virkelig dårlig til dansk forstået på den måde at finde alternativer på dansk for et engelsk ord. Især fordi jeg mange gange glemmer danske ord in the moment når jeg sidder og svare en tråd eller laver en profil. Så er det bare nemmere lige at skrive det på engelsk fordi de fleste kan engelsk eller luge forstår meningen.

Men jeg kan fuldt ud se det fra jeres side af at der ikke skal komme mere engelsk til, men det giver muligheder i den lange ende. For som Citrus pointererede i chatten så er det "dybt irriterende" altid at skulle skrive det bliver sagt på "Elvsk" "ork" osv osv osv. 

Det er i princippet det samme som at ikke alle i krystallandet taler krystallinsk, lad os antage at det er en ork der kun taler ork så er det lidt svært at sammensætte en tråd op med begge forståelser. 

Som sprutte skriver ville hun være ked af at der kom mere engelsk til, men et eller andet sted er der flere og flere der kommer fra engelske sider, og det ville blive svære og svære for dem hvis der lige pludselig blev lukket ned her fx at der ikke kom flere engelske titler til en trådestart.

Men hvis man kunne bruge engelsk tale i sit tråde svar (i tale vel mærket) kan det bare gøre det nemmere for en fælles nævner ikke altid at skulle sige "Det bliver sagt på dette sprog" 

Det ville svare lidt til at min karakter Aliana (som kan alle sprog i krystallandet) ikke behøvede at skrive "det bliver sagt på dette sprog" hvis det nu er en dæmon der kun snakker dæmoniske.

Et eller andet sted må vi vende os til at engelsk ikke bare forgår så let, og hellere skabe bare en smule muligheder i stedet for at lukke dem ned, og evt tage en debat om det som her. Self er krystallandet stadig en dansk side, og flertallet har overskriften på dansk og det er da kun fedt. Men engelsk er jo trods alt en del af dansk tale med engelske gloser osv :)

EDIT: og nej jeg er ikke sur hvis det måske virkede sådan. Lufter bare tanker xD
Muri

Muri

King of Lummer

8639
karakterer

Muri 28.08.2023 07:35
Jeg må være enig med Sprutte.

Engelske trådtitler burde sådan set heller ikke være tilladt, men hellere det, end at man begynder at kunne skrive engelsk i trådsvar og profiler.
Engelsk er et sprog der i dette univers slet ikke findes; det ville bryde en del af rollespillet, hvis vi begynder at lade engelske udtryk sive ind i vores trådsvar.

Jeg forstår udmærket det irriterende problem man kan stå med - jeg glemmer også ofte ordene på dansk, men så må man da bruge 4 sekunder på en simpel Google søgning.
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 28.08.2023 08:23
Nu er der flere der har prøvet og bruge argumentet "Der bliver jo ikke heller ikke snakket dansk" som grund til hvorfor engelsk skulle være okay, og til det vil jeg smide et stykke fra beskrivelsen af sprog, for det virker til at det er noget tid siden det er blevet læst :3 
"Når din karakter siger noget på Krystalisiansk svarer det til, at denne taler dansk." (link)

Og det er egentlig derfor jeg ikke kan se hvorfor engelsk skulle bruge, for.. det findes vitterligt ikke, hovedsproget svare til dansk, så begynder karaktere at snakke engelsk er det ikke noget nogle ville forstå. Jeg ser det som at karakterne finder på deres egne ord og snakker vrøvle-sprog ^^' 

I forhold til, at det irriterende i at gentage man snakker andet end krystaliansk, man kan fx skrive i profilen "min karakter snakker kun x" eller skrive "når noget står med x farve, snakker de y ", og måske i første post i en tråd hvor det bliver brugt lige skriver " sagde han/hun på y" og sætte farven på, så burde det være klart for resten af teksten. Eller skrive en besked til ens skrivemakker "hey, nu skal du høre...". Der er i hvert fald muligheder nok til at komme uden om at skrive det samme igen og igen :3 

Yderligere står der:
"Der findes ikke i Krystallandet et sprog, der svarer til engelsk, og I bedes derfor så vidt som muligt at holde engelske ord helt ude af jeres sprogbrug, når I skriver."

Så det er altid ikke bandlyst at bruge engelsk begreber, det frabedes bare stærkt, formentligt fordi der som regel er en oversættelse af de engelske ord at bruge i stedet. Kan man ikke huske det, eller ikke ved hvad det er, kan man slå det op på Google, eller prøve at spørger i chatten :3 
Og ellers må man jo skrive det og håbe at karakteren de snakker med forstår - hvis det var i tale, selvfølgelig. 

Det kunne være at måske der skulle sættes sprog på de andre sprog i Krystallandet, altså fx "orkish svare til russisk" osv, hvis folk skulle have lyst til at bruge det, eller bare for at give en forståelse for hvordan det lyder for andre der ikke forstår sproget. Ikke at man så skal skrive russisk når så snakker russisk, men ja.. donno, et forslag :shrug:
Shhh, tænk hvis mor så med!
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 28.08.2023 08:41
Muri skrev:
Jeg må være enig med Sprutte.

Engelske trådtitler burde sådan set heller ikke være tilladt, men hellere det, end at man begynder at kunne skrive engelsk i trådsvar og profiler.
Engelsk er et sprog der i dette univers slet ikke findes; det ville bryde en del af rollespillet, hvis vi begynder at lade engelske udtryk sive ind i vores trådsvar.

Jeg forstår udmærket det irriterende problem man kan stå med - jeg glemmer også ofte ordene på dansk, men så må man da bruge 4 sekunder på en simpel Google søgning.

Godmorgen! :) Jeg prøver lidt på at forstå dig. Kan du argumentere eller forklare mig din synsvinkel helt logisk for hvordan det er at det bryder med rollespillet, Muri? Eller er det et spørgsmål om en personlig smagspræference hos dig?

Hvis vi argumenterer ud fra Krystallandets lore og kigger inde på informationens sprogsektion, så er det eneste der står omkring dansk ”Krystalisiansk svarer til at tale dansk”. Det der jo egentlig står her, det er ikke at det ER dansk, det er krystallisiansk, men at det er en beskrivelse af et generic language, som alle kan tale som basis.

Både i eksemplet Charmie bruger med Ringenes Herre og Krystallandets lore, bliver engelsk/dansk brugt som udtryksformen IRL, fordi man ikke forventer at læserne/forfatteren kan snakke og skrive kunstsprog flydende, bare fordi karakteren ingame kan, om så det er Sindarin eller andet.

Det vil sige, at uanfægtet om en replik bliver skrevet på engelsk eller dansk, så vil det stadig være i korrelation med sidens lore, og intet af det arbejde der er lagt i at beskrive sprogene faktisk vil gå tabt ved det, hvis det blev tilladt andre brugere at benytte det som en skreven udtryksform IRL.

Man kan som Fnuggie siger også argumentere ud fra, at engelsk er en del af det danske sprog jf. låneord, og at begrænset brug af det derfor ikke giver nogen mening at forbyde i posts, i det omfang.
Muri

Muri

King of Lummer

8639
karakterer

Muri 28.08.2023 08:59
Citrus 

Det er et spørgsmål om det du netop nævner; Krystalisiansk er et sprog for sig selv og bliver for vores skyld oversat til dansk, så vi ikke skal sidde og opfinde et helt sprog til KL. At inkludere engelsk ville for mit synspunkt være ligesom at inkludere dæmonisk i krystalisiansk - det ville ikke give mening, for det er et helt andet sprog, som ingen ville kunne forstå.

Men for diskussionens skyld:
Lad os sige at ligesom krystalisiansk bliver oversat til dansk for vores skyld, så blev elvisk (f.eks.) oversat til engelsk. Så ville jeg ikke have noget imod at engelsk blev en del af trådsvar og profiler, men som tingene er nu, hvor engelsk slet ikke eksisterer i verdenen, så ville det ikke give mening at inkludere det på siden, hverken i trådtitler, trådsvar eller profiler.
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 28.08.2023 09:00
Que skrev:
Nu er der flere der har prøvet og bruge argumentet "Der bliver jo ikke heller ikke snakket dansk" som grund til hvorfor engelsk skulle være okay, og til det vil jeg smide et stykke fra beskrivelsen af sprog, for det virker til at det er noget tid siden det er blevet læst :3 
"Når din karakter siger noget på Krystalisiansk svarer det til, at denne taler dansk." (link)

Og det er egentlig derfor jeg ikke kan se hvorfor engelsk skulle bruge, for.. det findes vitterligt ikke, hovedsproget svare til dansk, så begynder karaktere at snakke engelsk er det ikke noget nogle ville forstå. Jeg ser det som at karakterne finder på deres egne ord og snakker vrøvle-sprog ^^' 

I forhold til, at det irriterende i at gentage man snakker andet end krystaliansk, man kan fx skrive i profilen "min karakter snakker kun x" eller skrive "når noget står med x farve, snakker de y ", og måske i første post i en tråd hvor det bliver brugt lige skriver " sagde han/hun på y" og sætte farven på, så burde det være klart for resten af teksten. Eller skrive en besked til ens skrivemakker "hey, nu skal du høre...". Der er i hvert fald muligheder nok til at komme uden om at skrive det samme igen og igen :3 

Yderligere står der:
"Der findes ikke i Krystallandet et sprog, der svarer til engelsk, og I bedes derfor så vidt som muligt at holde engelske ord helt ude af jeres sprogbrug, når I skriver."

Så det er altid ikke bandlyst at bruge engelsk begreber, det frabedes bare stærkt, formentligt fordi der som regel er en oversættelse af de engelske ord at bruge i stedet. Kan man ikke huske det, eller ikke ved hvad det er, kan man slå det op på Google, eller prøve at spørger i chatten :3 
Og ellers må man jo skrive det og håbe at karakteren de snakker med forstår - hvis det var i tale, selvfølgelig. 

Det kunne være at måske der skulle sættes sprog på de andre sprog i Krystallandet, altså fx "orkish svare til russisk" osv, hvis folk skulle have lyst til at bruge det, eller bare for at give en forståelse for hvordan det lyder for andre der ikke forstår sproget. Ikke at man så skal skrive russisk når så snakker russisk, men ja.. donno, et forslag :shrug:

Hov, du kom inden jeg fik skrevet min tidligere post færdig, så jeg poster lige igen, for du har nogle rigtigt gode ideer som jeg gerne vil snakke om.

Den lille detalje i citatet under lore sektionen, der for mig gør forskellen, er ordet "Svarer til/tilsvarende", frem for "Er" dansk. Da det så gør det til en forståelsesreference, frem for en dansk sproglig kunnen under en anden titel. Så sådan som jeg forstår det, også i citatet om engelsk, så eksisterer hverken dansk eller engelsk, men vi bliver nødt til at benytte os af det, fordi krystallisiansk er et kunstsprog.

Sådan som jeg forstår det, er der hvor folk går forbi hinanden her, et tolkningsspørgsmål om hvor vidt lyden at krystallisiansk er  dansk som IRL sprog. Eller om dansk/engelsk blot er den IRL udtryksform vi benytter os af, når vi skriver.

Jeg synes det er en super sød detalje at komme med forslag under sprogsektionen til hvordan de forskellige sprog lyder.

Og det er også et godt alternativ, så længe engelsk ikke er tilladt, til hvordan man kan undgå af gentage "Sagde hun på orkisk" 500 gange efter en post. :D
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 28.08.2023 09:01
Muri skrev:
Citrus 

Det er et spørgsmål om det du netop nævner; Krystalisiansk er et sprog for sig selv og bliver for vores skyld oversat til dansk, så vi ikke skal sidde og opfinde et helt sprog til KL. At inkludere engelsk ville for mit synspunkt være ligesom at inkludere dæmonisk i krystalisiansk - det ville ikke give mening, for det er et helt andet sprog, som ingen ville kunne forstå.

Men for diskussionens skyld:
Lad os sige at ligesom krystalisiansk bliver oversat til dansk for vores skyld, så blev elvisk (f.eks.) oversat til engelsk. Så ville jeg ikke have noget imod at engelsk blev en del af trådsvar og profiler, men som tingene er nu, hvor engelsk slet ikke eksisterer i verdenen, så ville det ikke give mening at inkludere det på siden, hverken i trådtitler, trådsvar eller profiler.

Det er valid pointe. Gode overvejelser. Tak for at du deler dem med os. :)
Muri

Muri

King of Lummer

8639
karakterer

Muri 28.08.2023 09:05
Og det er også et godt alternativ, så længe engelsk ikke er tilladt, til hvordan man kan undgå af gentage "Sagde hun på orkisk" 500 gange efter en post. :D 

Langt de fleste skriver sådan:

"Hun var nu meget sød" Sagde hun på orkisk. "

Og derfra ved folk at når dialog står med
"...." så er det sagt på orkisk. Det fungerer fint
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 28.08.2023 09:07
Muri skrev:

Langt de fleste skriver sådan:

"Hun var nu meget sød" Sagde hun på orkisk. "

Og derfra ved folk at når dialog står med
"...." så er det sagt på orkisk. Det fungerer fint

Det gør det lidt nemmere
Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 28.08.2023 10:51
Jeg vil gerne notere at det her er sagt af mig som bruger og ikke moderator.

Personligt er en af de ting jeg finder charmerende ved KL at det ikke er totalt gennemsyret med engelsk, som vores dagligdage ellers normalvis er. Jeg elsker det med at man lige må tænke en ekstra gang hvad man kan bruge som erstatning på et ord som vi normalvis ellers bare bruger i daglig tale, fordi det ikke passer ind i miljøet på KL. Jeg synes ikke vi skal se det som en begrænsning på nogen som helst måde, men bare en alternativ måde at få flekset de kreative muskler på. Det her er også en ting jeg gentagende gange faktisk har snakket om med folk udenfor KL, fordi jeg synes det er sådan en unik ting, og korrekt mig hvis jeg er galt på den, men jeg tror også vi er den eneste danske side der gør det.
Derudover så synes jeg også bare det er grimt at folk skriver tingene halvt på dansk og halvt på engelsk når man skriver rollespil. Det er helt fair at folk godt kan lide det, især i en setting hvor folk taler engelsk (f.eks. hvis det er en side der foregår i USA), men jeg synes faktisk det er federe at holde sig til et sprog, og udforske det sprog.

Og ja, jeg bruger også google translate flittigt fordi jeg glemmer ord, og jeg er så en af de få herinde, som kom til at skrive en halv post i engelsk uden jeg opdagede det. Så jeg har også mine udfordringer med at huske at holde mig til et sprog.

Tingen er også, at hvis folk fik lov til at bruge de engelske begreber og sætninger, så ville vi nok ikke have muligheden for at have so mange snakke om hvordan man siger ”fuck” på en måde der føles tro mod universet, og det ville jeg synes var synd.

Derudover, så lyder det nok lidt  (meget) hårdt, men jeg ville vælge folk der skrev engelsk fra, fordi det er ikke den ordlyd jeg ønsker i tråde, og slet ikke på KL, og dette ville nok også komme ud fra et punkt af om de skrev engelsk i andre tråde eller deres profiler, fordi jeg ikke ville have tiltro til at de kunne holde sig til det danske i de tråde de ville have med mig så. 

Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3575
karakterer

Alianne_ 28.08.2023 12:20
Jeg knuselsker, at KL er et dansk forum med dansk som primært sprog. Det er langt hen ad vejen den primære grund til, at jeg er kommet tilbage til online rollespil - fordi KL holder på at være på dansk og ikke drukner i engelske ord og fraser (selvom der er en hel del angloficeringer, men de er nemmere at se bort fra - KL skal trods alt bare hygges med og ikke udgives ;) ).

Hvorfor elsker jeg det?

• At holde sig til ét sprog gør at man øver sig mere i sin skrivestil på det sprog, og jeg bilder mig selv ind, at jeg kan se det (og jeg nyder en velskreven post, hvor man ikke bare har skrevet et-eller-andet, men faktisk har kælet lidt om sproget og sætningerne og tænkt over det, man ville skrive.)

• Lidt i forlængelse af ovenstående tvinger det folk til ikke bare at være dovne og bruge engelske ord, som man tror, der ikke er et tilsvarende alternativ til på dansk. (Og så kan vi sammen smadre den træls myte om, at engelsk har flere ord end dansk. Det er en løgn.)

• Hvert sprog er unikt, og jeg elsker at vi her på siden viser, hvad dansk kan.

• Hvis der er udlændinge, som gerne vil blive bedre til dansk og at skrive dansk, er det et perfekt og inklusivt forum, hvor man nemt og fordomsfrit kan øve sig, fordi vi rummer alt fra forfattere til ordblinde, og vi hjælper hinanden med at blive bedre og udvikle vores skrivestil. Der er det faktisk en stor fordel ikke at gå på kompromis, for som man også ser det på arbejdspladser med mange internationale, får de sjældent øvet deres danske, når firmasproget alligevel er engelsk og det føles nemmere bare at slå over i det i stedet for at lade folk øve sig på de svære ting.

• Og så elsker jeg bare virkelig dansk <3.

Jeg græmmes allerede ved de engleske trådtitler, så jeg ville blive rigtig ked af det, hvis der sneg sig mere engelsk (eller andre sprog) ind i trådene. Som minimum ville det holde mig helt fra at læse de tråde.
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1675
karakterer

Xenwia 28.08.2023 13:58
Jeg har taget den "dovne tilgang" og smidt et like efter de synspunkter jeg deler. Nu de allerede er beskrevet så fint, at gentagelse bare for gentagelsens skyld virker spildt.

Jeg vil derimod gerne kaste en enkelt kommentar med i debatten, som jeg syntes måske lidt bliver glemt fordi vi er så forvænte med at alle "naturligvis" kan læse og forstå engelsk.
Ja engelsk er efterhånden blevet en stor del af manges hverdag, men at forvente alles sproglige kunnen er den samme som en selv er måske en kende utopisk og naivt. Tror ikke det er helt forkert at sige samtlige nok har stået i situationen, hvor man har glemt det danske ord tilsvarende det engelske (det kan jeg i hvert fald ikke selv sige mig fri for), men som det er blevet pointeret er google gratis, og ærligt er man ikke selv villig til lige at bruge 5 min på at google, så kan man heller ikke forvente af andre at skulle gøre det samme.

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
5 5

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Mong
Lige nu: 1 | I dag: 6