Debat: Aktivitet og skrivelyst

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 25.05.2022 23:21
Hej alle sammen!

Tusind tak til alle, som deltog i Discord-mødet her til aften. Jeg synes, at vi fik startet en rigtig god snak om, hvad der kan hjælpe folk til at finde skrivelysten frem, så jeg synes, at vi skal fortsætte den herinde!

Oplæg: Efter at alting er åbnet op igen, er aktiviteten dalet en del herinde. Det er ganske forståeligt, og der er også rigtig mange, som har livet fuld af alt muligt, men vi vil gerne gøre vores for at prikke lidt til folks skrivelyst igen. Derfor efterspørges konkrete forslag til, hvad der kan hjælpe på aktivteten herinde.

På discord snakkede vi bl.a. om følgende:

• Skriveblokader: en hjælp til at overkomme dette kan være, at læse tråden igennem igen fra start af og lukke de sociale medier ned, mens man skriver. Har I andre tips til at overkomme skriveblokader? Hvad virker for jer?

• Discord: Muligheden for at benytte ny stemmekanal: skrivning. Fælles tid til at skrive, evt. med musik-bot. Er det noget, som nogen ville være interesserede i at benytte sig af?

Discord: Bot til roller på serveren. Gør, at man kan blive medlem af en gruppe, der er interesseret i at blive pinget om forskellige ting.

• Discord: Mulighed for at oprette en ping-pong kanal, til folk der gerne vil finde andre at skrive hurtige svar frem og tilbage med i løbet af en dag/aften. Er det noget folk ville bruge?

Forventningsafstemninger: Nogle gange føles det som om, at trådpartnere har forskellige grader af forventninger til en tråd - bl.a. svartid, men også andre ting. Hvordan kan vi blive bedre til at forventningsafstemme og kommunikere med vores trådpartnere?

Fast skrivedag: Muligheden for at have en fast dag om måneden, hvor der er skrivehygge på siden. Er det noget, I ville være interesserede i at deltage i - på mere eller mindre fast basis?

•  Forslag om kommentarfelt i tråd, til bedre kommunikation og hypning: https://krystallandet.dk/suggestions.php?id=129

Tråden her er oprettet som en fortsættelse på snakken - og så folk, der ikke var med til discordmødet, har mulighed for at give deres besyv med :)
~ Krys ~

Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 26.05.2022 00:20
Jeg beklager at jeg ikke var med til mødet fra start til slut, men det var lige midt i maden :P xD

Jeg finder det specielt godt at I har taget dette emne op til overvejelse og snakker om det. Det er en vigtig ting. Desværre må vi også bare indse at Corona epedimien har lagt sig og folk kan endelig komme ud, eller skoler der står i vejen for ens aktivitet.
Så en skrivekanel på Discord ville klart være at fortrække. En plot kanal er ikke nok at sætte sig igennem med. Så en skrivekanal hvor man lige hurtigt kan opfange en til en tråd ville klart være at fortrække hos mig. Jeg ville sætte stor pris på det, og jeg er sikker på at mange af de nye også ville have glæde af sådan en, da mange "gamle" brugere har for mange tråde i gang eller ikke er så aktiv grundet IRL liv. Så thumps uo fra mig omkring en skrive kanal.

Skriveblokade er noget af det værste, når jeg har en skriveblokade finder jeg det rigtige stykke musik til mine karaktere og tjekker trådene igennem, for at se hvilken tråd der er nemmest at svare på. Tager det stille og roligt og så bare nyde musikken. Jeg tjekker alt ud inden og har mine overvejelser om tråden skal fortsætte eller ej. Som regel fortsætter jeg den hvis det er et virkelig godt plot eller en god tråd. Det kan være svært for nogen at sætte en finger på hvad der gør at kreaen forsvinder, men nogen gange er det bare IRL livet der kommer i vejen for ens skrivelyst og så mister man kreaen helt automatisk.
OVervej hvilke tråde du vil svare i og tag det i dit eget tempo for at se om det kan bringe lidt frem i kreaen, et dårligt svar er bedre end intet svar.

JEg personligt har ikke en forventning om at nogen skal svare på bestemte tidspunkter eller når jeg vil have det. Det skal passe til IRL livet og det plejer jeg også at sige til min trådepartner. IRL livet kommer altså først, og det må vi huske på! Nogen (Der i blandt mig) har bare mere tid end andre og det må man respektere!

En fast skrive dag kunne være lækkert MEN det kræver stor energi, og jeg hørte da også fra jeres Disscord møde at det virkede til at folk ville være døde det næste lange stykke tid fordi der er skrevet så meget i løbet af en weekend. Jeg ville forslå hver anden måned ca så man kan få stablet nye relationer op, alve nye karaktere osv osv. En dag om måneden ville virke i overkanten, men nok bare min mening :)
Nyxx

Nyxx

The Angery Pancake

2721
karakterer

Nyxx 26.05.2022 11:24
Dalende aktivitet:
Dette er ret trist, men som du selv siger Krys, så er lockdown ophørt og folk kan komme ud og lave ting igen. Selvf kommer IRL altid i første række og jeg ved jeg ikke skal snakke for højt, angående aktivitet, da mit 100p også har været dalende. 

Hvad vi gør ved dette/ hvad vi kan gøre, ved jeg ikke, for jeg har på ingen måder admin skills :p

Skrive blokader: 
Jeg er selv en af dem, der lider af de store skrive blokader, men for at komme i gang, har jeg KUN KL åben og noget musik over spotify. Jeg læser som regel tråden et par gange og svarer sådan lidt undervejs, hvilket er nemmere for mig. Af og til kan en ny tråd også virke, trods de andre virker uoverskuelige. Dette virker i hvert fald for mig.
- Dog er mine blokader mest grundet mit mentale helbred der er meget on/off. 

Discord stemmekanal: 
Jeg personligt hader at snakke over discord XD Men det er jo en personlig sag. Kan ikke sige om det er fordi det stresser mig eller hvad det er, men jeg ville uden tvivl give det en chance! :)

Discord Bots: 
Angående bots er jeg faktisk lidt ligeglad, de generer mig ikke.

Discord pingpong: 
Jeg er en idiot til at tjekke discord, hvilket nok ikke ville fungere ret godt sammen med en ping-pong partner. Dog syntes jeg helt sikkert det er en fed ide, til dem der rent faktisk har en masse krea de evt vil ud med. 
- Men bliver det så canon? Altså som i... Det der evt sker inde over discord, sker på KL? 

Forventningsafstemning:
Jeg sætter så godt som ingen krav til mine partnere, fordi jeg selv ved jeg kan være en sløv padde. Dog syntes jeg personligt det på en eller anden måde ville være rart, på samme tid er jeg dog også bange for det kan være med til at splitte folk her inde og nogle måske bliver holdt udenfor? Selvfølgelig skal man selv have lov til at bestemme hvem man har tråde med!

Fast skrivedag:
Fast skrivedag er helt sikkert en god ide, men er det så som en skrive weekend eller blot en enkelt dag? En weekend har jeg ofte oplevet dræner mange folk for krea i en periode, måske er det bare mig? Dog kan jeg også godt se at "en enkelt dag" måske ikke kan gøre så meget? 
- Jeg ved jeg ikke ville være i stand til at holde en hel weekend, men en dag ville nok ikke være et problem :p

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 26.05.2022 11:28
Vedrørende fast skrivedag om måneden:

Her tænkes bare en enkelt dag / aften :) Lidt mere tiltænkt som "i dag er vi en del der sætter os og skriver" - og så kan man være med, hvis man har lyst. Det kan jo også sparke motivitationen lidt i gang, hvis man ved, at der kommer svar i ens retning. 

Forhåbentlig kunne det lade sig gøre uden at udbrænde folk!

Idéen med en ping-pong kanal på discord, var i øvrigt bare at lede efter folk at ping-ponge svar med en specifik dag/aften/weekend ^^
~ Krys ~

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 26.05.2022 11:29
De punkter der er listet ovenover i øvrigt bare nogle af dem, som vi snakkede om på mødet i går - I er meget velkomnne til at komme med andre inputs :3
~ Krys ~

Nyxx

Nyxx

The Angery Pancake

2721
karakterer

Nyxx 26.05.2022 12:15
Krystal skrev:
Vedrørende fast skrivedag om måneden:

Her tænkes bare en enkelt dag / aften :) Lidt mere tiltænkt som "i dag er vi en del der sætter os og skriver" - og så kan man være med, hvis man har lyst. Det kan jo også sparke motivitationen lidt i gang, hvis man ved, at der kommer svar i ens retning. 

Forhåbentlig kunne det lade sig gøre uden at udbrænde folk!

Idéen med en ping-pong kanal på discord, var i øvrigt bare at lede efter folk at ping-ponge svar med en specifik dag/aften/weekend ^^

Tror sagtens jeg kan gå med til dag/aften skrivedag, det ville sikkert kunne åbne lidt op for krea-juicen, eller man kan håbe. :)

Ah, så er jeg med xD
Noface

Noface

54
karakterer

Noface 26.05.2022 13:30
Jeg synes alle idéer lyder super gode!
Ville hurtigt sige, at det ikke kun er her aktiviteten er dalet, men synes stadig det er dejligt være her på siden i forhold til andre steder xD

Når jeg skriver mine romaner, så sætter jeg en timer på 1-2 min, hvor jeg skriver alt det ned jeg tænker på. Det kan være i forhold til en karakter.
Eksempel kan være, hvis jeg nu tænker på Hana, så skal jeg bare skrive alt det ned, som forbinder mig med hende og så synes jeg ofte, at jeg kommer frem til en idé til et plot eller begivenhed der skal ske i hendes liv. :D

Håber det giver mening ellers har jeg et eksempel fra min egen roman ☺️
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 26.05.2022 15:01
Roller
Som der blev snakket om, tænker jeg at roller ville kunne gøre en kæmpe forskel, hvis man er interesseret i nogle ting, men ikke ønsket at blive "pinget" af ALT på serveren. 

Tænker det kunne være godt med lidt mere forklaring om hvad snakken gik ud på til mødet? 
Det kom op i forlængelse med at sidde sammen i en voice chat og være produktiv sammen. ( om man er unmuted, muted, eller deafen er helt op til en selv - pointen er at "sidde sammen" og være produktiv, så det måske er lidt mere motiverende) 
Tanken var at der kunne laves forskellige roller man kunne sætte sig på (gennem en bot), alt efter hvad man gerne ville have notifikationer om.
 Fx, der kunne være en rolle "Produktivitet_ping" eller what-ever. Hvis man så sætter sig ind i skrivning-voice, kan man tagge den rolle, og alle den der har meldt sig til den rolle, kan så få en notifikation om at der er nogen der sætter sig. 
På den måde går det ikke ud over alle, men kun dem der gerne vil. Gider man ikke have notifikationerne, kan man jo bare lade hver med at melde sig til rollen :shrug: 

Jeg tænker der måske kan være forskellige roller? Måske en til spil(eller måske undergrupper af spil?) og en til hyggesnak? Nogle med andre forslag? :3 
Shhh, tænk hvis mor så med!
Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 26.05.2022 15:03
Roller

Jeg har ikke selv prøvet at være på en discord-server med de der rolle-thingies, så input til hvad de forskellige roller kunne være og hvordan det sættes op, er meget velkomne! :3
~ Krys ~

LunaThor

LunaThor

288
karakterer

LunaThor 26.05.2022 20:50
Nu fik jeg ikke sagt noget til mødet igår (hurra for social akavethed der lige overtog xD) så nu svarer jeg her.

Som mange andre efterhånden har nævnt, så har jeg også været ramt ret hårdt af en masse ting irl, som har ædt overskud og tid, hvilket så også fjerner enhver kreativitet. Så når jeg endelig har sat mig til computeren for at svare tråde, er jeg tit endt med at sidde og stirre ind i skærmen uden at der kommer noget som helst ud af det. Nogle gange hjælper det så at læse hele tråden igennem, ellers har jeg haft held med at sætte noget bestemt musik på, som kan få mig i stemning. Jeg har endda en playliste til hver af mine karakterer, som hjælper mig til at komme i det helt rette mindset xD

Forventningsafstemning er i mine øjne altid en god ting, og noget jeg har gjort med flere af mine trådpartnere. Så det ville helt klart være noget jeg ville fortsætte med. Og det er på ingen måde fordi jeg vælger trådpartnere fra hvis de svarer langsomt, jeg kan også selv være længe om at svare, men det er altid rart at vide hvad man kan forvente, også i forhold til hvis det plot man har igang er meget afgørende for ens karakters videre spil. Så kan jeg personligt godt føle at mine muligheder for andre tråde med den karakter bliver lidt begrænsede, hvis jeg har gang i et vigtigt plot der trækker ud. 

Ideen med en mulighed for at hype hinanden op i selve tråden er også rigtig god, jeg ved da at jeg selv flere gange er blevet lige det mere motiveret til at skrive et svar, hvis jeg har fået en besked fra min trådpartner om, hvor fed tråden er, at de ikke kan vente med at komme videre med plottet, eller hvad det nu kan være :)

En fast skrivedag ved jeg ærligt ikke, om jeg ville benytte mig af, men ideen er i sig selv god, og hvis jeg har tid og overskud den pågældende dag, er det bestemt en mulighed at jeg deltager. 
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 27.05.2022 11:06
Forventningsafstemning
Noget jeg synes der måske er lidt vigtigt at få med omkring forventningsafstemning som blev snakket om, var længden af svar. Der blev blandt andet snakket om, at for nogle kan det være svært at få svaret på lange svar, fordi det kræver det ekstra hjernekraft af læse det, forstå det, huske det og så skrive noget tilbage hvor man kommer omkring det hele og er tilfreds med det.
Vi snakkede også om, at med korte svar er det nemmere at ping-ponge og at kort svar måske endda kunne hjælpe på skriveblokader. 

Så kort sagt; at normalisere dialogen om alle aspekter af forventninger til en tråd, ikke kun hvor ofte man fx får svar eller hvad tråden skal handle om. At kunne sige " Ved du hvad, det fungere bedst for mig hvis vores svar er omkring de 300-400 ord, så kan vi ikke aftale at vi går efter ikke at skrive mere end det? " eller hvad længde man nu måske fortrækker. Og kan man ikke få alt det med man havde tænkt, så må man jo gemme det og håbe på det passer ind i næste svar :shrug: 
Jeg har selv haft kørt med "max 300 ord", og der var gange jeg ikke kunne få det med jeg gerne ville. Det at jeg skulle vente en post med at få det med, gjorde altid noget bedre. Enten skete der noget hvor det passede endnu bedre i bag efter, eller også skete der noget som nok ikke ville være sket hvis det jeg ikke havde "plads til" var kommet med, og det har kun gjort tråden bedre!

- Det kan også blive lidt til en god øvelse i kun at få de vigtigste ting med i ens svar, hvis man ikke har alt for mange ord at gøre med. Pludselig er der ikke plads til ens karakter slår blikket ned 5 gange, eller griner akavet hver gang i taler. Eller det kan gøre lidt til en leg/konkurrence; hvem er først til ikke at kunne holde det under xxx ord?

Noget andet, i forhold til forventningsafstemning er hele opsætningen af et svar. Jeg siger ikke man skal sidde og diktere hver eneste lille ting, men et eller andet sted synes jeg det burde være okay at sige " Det er så meget nemmere for mig at læse svarene hvis tale står på en lidt anden måde end alt andet. Har en farve, står i kursiv eller fed. " Det betyder ikke man skal efterfølge det, men jeg synes ikke der burde være noget galt i at fortælle hvad der ville gøre det nemmere for en måske at overskue at svare. Er det ikke bare et win, hvis man kan ændre en smule på sin opsætning, og det så kan gøre man måske hurtigere får et svar? ^^ 
Shhh, tænk hvis mor så med!
Nyxx

Nyxx

The Angery Pancake

2721
karakterer

Nyxx 27.05.2022 11:20
Jeg er sådan lidt 50/50 angående de LANGE indlæg. Jeg kan sagtens sætte pris på dem, mens andre gange har jeg lyst til at sætte ild til dem. Personligt generer de mig ikke at læse, men at svare kan godt tage lang tid for mig, fordi jeg simpelthen (som du også skriver Que) måske glemmer hvad det er man har læst og derfor bliver nødt til at rulle frem og tilbage for at læse noget af indlægget igen, for at det kommer til at passe sammen med ens eget svar. 

Jeg havde selv førhen en ord regel, men det var med minimum antal ord, hvilket fulgte mig igennem flere af de forummer jeg ellers har været på igennem tiden, men nu har jeg som tidligere nævnt, ikke så mange regler for indlægget. Men jeg kan sagtens se ideen i måske at have det :) 

Men jeg forventer at folk er voksne nok herinde, til at sige til hinanden, hvis de har en eller anden form for krav, for det er ok at have krav! :D <3 Jeg har bare ikke ret mange selv udover tålmodighed :p
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 30.05.2022 17:27
Forslag til roller:
- Kl Against Humanity
- Hænge ud i talekanalen
- Ping-pongpartner (her menes “jeg har tid til at skrive lidt frem og tilbage i aften, nogen andre der har tid?”)

Man kunne måske også reducere kanalantallet en smule ved fx at tilføje en rolle a la @plot-søges eller @Åben-tråd.

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: jack, Krystal
Lige nu: 2 | I dag: 8