“Jeg har længe ikke kunne lide hvordan hun ser på mig!” en mørkelver mand, gik frem og tilbage – som var han i gang med skabe en ny sti i gulvet. “Hun er sulten efter min plads – jeg kan se det!” det var ganske tydeligt hvor oprevet manden var – og dette stod i skarpt kontrast, når man så hvordan den anden kvinde reagerede. Nemlig uden nogen følelser overhoved. Itin som denne kvinde hed, kiggede blot med tomme og følelsesforladt blik på den tydeligt vrede mørkelver.
Selvom det ikke var til at spore i hendes ansigt folder, kunne hun godt mærke en brændende fornemmelse i brystet. Manden, var ved at irriterer hende – og dette var ikke en god følelse at finde hos en skygge af ypperstepræsterne for denne skygge. Men hun kunne ikke fjerne følelsen, han var ikke tronen værdig. Sådan som han vrælede op, omkring én anden kvinde der skulle overtage hans post? Hvis han var den rette, så ville han blive siddende længe – skulle en ny tage hans post. Lige som så mange andre, så ville det jo være fordi deres gudinde befalede det således.
Men derfor, ville hun stadig følge hans anvisninger. Selvom hun bestemt ikke billigede dem.
“Du bliver nød til at vise hende en lektion i, at hun skal markeret! Hun må ikke blive for kæp høj – høre du mig Itin?” hvæsede han, som han gik hen imod den høje kvinde. Hendes sølvgrå øjne, kiggede ned imod den halvanden hoved lavere sortelver, der næsten var blevet blodrød i huden af raseri.
“Hvad end du befaler, så vil jeg gøre det” svarede hun i sit normale monotone toneleje. Armene ned langs siden, stod hun stift som et brat.
“Så vil jeg gerne have du underviser hende i alvoren af at holde sine sultne blikke for sig selv!” brummede de sidste ord, inden han vente sig rundt og viftede med hånden.
Itin tog en dyb lydløs dyb indånding, og pustede ud. Med tunge skridt, vente hun sig rundt og gav sig til at begive sig ud af rummet. Ud for at finde denne kvinde som det handlede om – nemlig Solari Seravill. Der gik allerede rygter omkring, at flere af præsterne havde måtte lide under uheldige omstændigheder. Her var der allerde mange der hviskede i krogende, at det måtte være hendes gøremål. Ikke at bekymrede Itin, hvorfor skulle det? Selvom hun hendes pligt var at beskytte Ypperstepræsterne, havde hun også altid fået at vide, at gudinden var den hun tjente først og fremmest. Og hvis det var på tiden med nogen overtog, fordi det var Nalish’ras befaling – hvordan kunne hun så stille sig til rådighed?
Itin begav sig ind i et rum, ovalt rum der mindede mest af alt om en drypvandshule. Den måde der hang lange krogede takker af sten ned fra loftet. Hvor der også var placeret et hejseværk, med blodige og våde reb der lå i nøjsomme cirkler på gulvet. Men dette var måske også blot grunden til at rummet var under jorden.
Der var to stole, hvor træværket bestemt havde set bedre dag. En balje med iskoldt vand, og et bord hvor diverse redskaber og våben var lagt sigerligt frem. Alting havde sin plads, Itin rullede med hendes skuldre inden hun begyndte at trække sine rober af.
Hun var kun iklædt, nogle løse bomuldsbukser i en meget mørke grå farve. Og en top, der kun var snoet således at den stramte hendes bryster ind og snoede sig rundt omkring halsen. Derved, kunne man se de mange tonede muskler, og hendes tatoveringer der hyllede den tro hun gik ind for.
Sådan stod hun, med de bare fødder imod det kolde klamme gulv. Som to kom anstigende med kvinden – som hun var blevet bedt om at minde om, hvilken rang hun havde i dette tempel. At Ypperstepræsten var træt af, den måde som hun havde kastet sine blikke på ham.
Hun var tavs, med et afslappet ansigts udtryk, som blikket gled ned over den kvindelige elver. Spændende. Stearin lys stod og flakkede roligt, og gav ingen indtryk af hvad der skulle til at ske om ikke mange minutter.