Debat oplæg: Min Karakter, Vores Tråd, Din karakter

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 16.05.2020 21:11
Som jeg skrev over i afstemnings tråden (Link), så fandt jeg snakken om Goldenbox ret relevant og jeg har derfor lavet denne tråd så vi kan have en debat afledt fra den anden tråd uden at løbe af sted med den.

Med Goldenbox mener jeg her ‘den gyldne kasse af ting som du og kun du har kontrol over’.
Ved de fleste pen and paper rollespil er det din baggrund og alt hvad der står på dit karakter ark. De fleste har det okay med at møde tre onde banditter og at de ikke kan lide dig, men de fleste siger også WTF hvis Gm’en pludselig siger at du er en anden race end det du selv lavede, eller at du slet ikke har den baggrund du skrev. Dette er et eksempel på en Goldebox der bliver ‘angrebet’.

Det jeg tænker vi skal snakke om her er hvad folk mener der er helligt i en tråd her på KL.
Jeg tænker at der er tre grader af hellighed.
1: Totalt (dvs de ting du ikke må pille ved) fx hvad min karakter er og hvad jeg gjorde i min post.
2: Semi (De ting du må pille ved, hvis du giver signal eller spørger først) fx du slår ud efter min karakter eller prøver at stjæle noget fra mig
3: Fritspil (De ting du bare gør) Fx Npc’er jeg ikke har lavet endnu og alle de ting du gør der ikke på virker 1 og 2.

Mit første spørgsmål er hvor ser i grænserne går? og hvordan passer “Forvandle andre” evner, “kærligheds eleksir” og “tankelæsning/tankekontrol” ind i det her mønster.

Hvis i mener at grænserne ligger et andet sted eller der er flere så er jeg også meget interesseret i at hører.
IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

Uuuh, jeg synes virkelig det er et interessant OG svært emne!
Jeg ved godt, jeg er noget anderledes end andre her på siden – jeg er ret glad for at aftale ting på forhånd. Så måske det er en ting, man skal skrive sammen om, inden man starter en tråd? Hvis man f.eks. ved, at en karakter kan lave kærlighedseliksirer/læse tanker/forvandle andre.

Og så ellers tænke, at hvis ikke man lige har fået snakket sammen, eller ikke lige fået læst, at en karakter havde den og den evne, så bruger man sin evne, ligesom man ville gøre, hvis man lavede et fysisk slag ud imod karakteren (hvilket så ville være semi), for så kan den anden person måske nå at undvige det?

Idk, kan være jeg kommer på andre tanker, når jeg ser folks indput :)
Raider

Raider

Evigt manglende hjerneceller

666
karakterer

Raider 17.05.2020 14:23

Hmm, jeg vil sige det kommer i udgangspunkt helt an på hvad der skal foregå i en tråd. Jeg ser nemlig dialog om hvad der skal ske i en tråde som den bedste måde, at undgår at men ender ud i situation, hvor ting køre helt ud af sporet.

F.eks er karakter døde uden aftale et normalt no go, i min verden. Jeg er også meget enig i at kamp situationer hvor skade som større end blå mærke og små sår skal være aftalt spil, fordi det ville være unfair hvis min eller min modspillers karakter bliver skade på større plan fordi man netop også skal huske på hvad der kan ændre ens karakters fremtid.

Jeg har det på samme måde med mit magi brug, nu har selv et par karakter med meget stærke magier. Men jeg bruger dem næsten aldrig med mindre det bliver aftalt på forhånd, magi spil er nemlig ikke rigtig noget jeg gør mig i længere og ellers holder jeg magier rette imod NPC’er som ikke har en større effekt sener hen, med mindre det naturligvis er døden som udgang for NPC’erne.

Jeg tror ikke at jeg nogensinde har haft et spil, hvor tingene ikke har kunne aftales imellem medspiller og mig selv. Jeg laver nemlig ikke en der åbne tråde så tit, da jeg ikke er god til den slags.

Men ja, det altid praktisk i min verden at aftale større eller mindre handling for en tråde igennem plot snak, det er sådan at jeg undgået meget kaos i sener tid :)    

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 21.05.2020 12:58
Nu nævner i begge 'aftalt spil' så at sige og jeg bliver lidt interreseret i hvor deltaljeret dette er.

Taler vi drejebogs niveau med flere scenere og anslag eller mere hensigts erklæringer?

Dvs:
-Drejebog-
Alice: lad os lave en tråd Bob.
Bob: Cool, lad os starte på kroen, og drikke os fulde
Alice: Der efter tager vi ned på havnen og bliver angrebet af pirater
Bob: Ja og den ene af dem viser sig at være min bror, som prøver at kidnappe dig
Alice: Men det fejler fordi jeg skyder ham med en laser, og vi flygter i en lille båd.

Eller

-Hensigt-
Alice: Lad os lave en tråd Bob.
Bob: Cool, noget kro, og nogen pirater?
Alice: Klart, og så ser vi hvad der sker?
Bob: Fint jeg starter,
Raider

Raider

Evigt manglende hjerneceller

666
karakterer

Raider 21.05.2020 15:06

Hmm, jeg kan godt se hvad du mener i scenarie 1, som nok er den udgangsform jeg går efter når jeg tråder med folk. 

Jeg går altid meget om at lægge detaljer på plads før at jeg tråder med andre, fordi det virker tit bedre frem for den mere random “lad os se hvad der sker” specielt i liv og død tråde eller bare tråde med mere voldsomt indhold.

Et meget godt eksempel, jeg kan huske for mange år siden på en anden side, var hvor jeg havde en vampyr som arbejde som lyst pige, og i min plot søgning var der meget kunde søgning til hende. En anden spiller som der kontakte mig for tråde med seksuelt indhold, valgte total at bryde min comfort zone ved godemod mine karakter handling, det gik faktisk helt over i en slags voldtægt som gjorde at jeg ikke kunne svare på tråden fordi at jeg ikke kunne skrive min egen handling.

Den person blev så senere bortvist fra siden af andre årsager, men han efterlod mig med tråde hvor det stod klart at jeg ikke længere ville kunne tråde min karakter uden at hun ville have voldsomme problemer mentalt og fysiske der efter, hvad sådan set var en voldtægt af hende.   

Jeg kan huske at jeg ikke gjorde tråden færdig, fordi jeg følte ikke med medspiller ville fatte en private besked om at jeg på ingen måde var behagelig med hvad der havde foregået i tråden.

Nu er jeg dog meget mere bedre til sige fra, eller til aftale spil.

Så, i dag planlægger jeg næsten alle detaljer på forhånd selv, hvis det bare en tråd hvor der måske bare skal starte et bekendtskab ud som måske bliver ti venskab eller fjenskab sener hen. Jeg vil heller bruge min tid på overtænke en tråde, frem for stå med spil hvor vi begge måske ikke helt har fået det vi ønsker med tråden. 

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 21.05.2020 17:18
Jeg hopper også lige med på vognen her!

Lad os tage Lykke som eksempel. Hun er både god til at kæmpe, men hun har også en evne, der kan styre en anden karakter fuldkommen.

Scenarie et: Lykke slår ud efter sin modstander. Hvis hun rammer, vil det med stor sandsynlighed medføre et sår, fordi hun har ret grumme kløer. Herfra er det op til den anden person, om Lykke rammer, om slaget bliver blokeret, eller om der delvist bliver undveget, så såret ikke bliver særlig slemt.

Scenarie to: Lykke bruger sin kommando mod sin modstander. Så snart Lykke har sagt ordene, er det ligeledes også herfra op til den anden person, om karakteren modstår det, om h*n er ude i fem-ti sekunder, fordi h*n skal bruge lidt tid på at modstå evnen, eller om karakteren gør, som der bliver sagt.

Jeg prøver at gøre meget ud af, når jeg emner, at skrive så åbent som muligt, så den anden har noget at reagere på. Det er noget helt andet, hvis det er aftalt på forhånd, at Lykke skal dominere en med sin evne. Hvis jeg emner med en person, hvor jeg er i tvivl om, om det var okay med ham/hende, at Lykke bruger sin evne, ville jeg spørge om lov først. Som udgangspunkt har jeg det sådan med evner, der gør, at man kan styre en anden karakter, at man ALTID har muligheden for at modstå dem. Uden undtagelse. Det er fuldkommen ligegyldigt, om man har en mental udholdenhed på 1 eller 10. Man kan altid modstå den, hvis man ikke har lyst til at ens karakter bliver bestemt over.
Hurtigsvar Besvar 4 4

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: jack
Lige nu: 1 | I dag: 12