Da dybhavskvinden kom tæt på, stirrede han hende arrigt ind i øjnene. Tolerant, pf, ja sikke hun var! En gave?! Han knurrede lavmelt. Det hele var ment som en straf, sådan havde det været lige fra begyndelsen. Nu refererede hun til det hele, som havde hun gjort ham en tjeneste? Ray troede ikke sin egne ører. Havde han ører? Han havde ikke tænkt sig at undersøge det nu. Hvor vovede hun at tale sådan til ham? Han var en han-- en mand! Han var en mand!
"Se det fra mit perspektiv, 'lille dame'. Da du var på landjorden første gang, nød du det så virkelig? Da du blev angrebet af vilde
løbende dyr, væsner du aldrig før havde stået ansigt til ansigt med, følte du dig da heldig? Da du blev mødt af dit første menneske, var du da lykkelig og taknemmelig? Jeg tvivler!" hvæste han arrigt tilbage, "Du lever i din egen verden, hvor alt det som
du kender til er godt, simpelt og rigtigt. Jeg lever i
min verden, hvor hajer og dybhavsvæsner ikke optræder i gadebilledet! Jeg hører ikke til her! Jeg passer ikke ind. Det er ikke min verden. Det er din."
Hvorfor forstod hun det ikke? Ray havde ikke lyst til at råbe af hende. Han var normalt velafbalanceret, men der var noget ved Isis som bare... Gjorde ham dyrisk. På en eller anden uforklarelig måde. Måske var det ikke Isis. Måske var det ham selv?
Han var ikke sikker på hvad han skulle sige til monster-delen. Han havde vel kaldt hende et monster, havde han ikke? Han ønskede inderligt at han kunne tage det tilbage. Ville undskylde, men var for stolt. For stolt lige nu, i hvert fald. Han var vel lige så meget et monster for hende, som hun havde været for ham.
"Hør, alt det jeg sagde i starten..." hans stemme var mere rolig, beklagende faktisk. Men han færdiggjorde ikke sætningen, sukkede blot, da hun kastede genstanden, som førhen havde hængt om hendes hals. Han betragtede den, som den roligt sank mod bunden.
"Isis..." sukkede han opgivende og tog sig til hovedet. Hvad ville hun ha' fra ham? Uanset hvad han gjorde eller sagde, var det forkert. Var det ikke? Han så ned på kæden og beholderen i sandet. Hvor længe havde hun haft den? Og hvorfor havde hun den? Havde han set hende få den? Han kom i tvivl. Alt var sket så hurtigt. Han viftede med halen og svømmede, uden rigtigt at tænke over hvordan, adræt ned til sandbunden. Han stoppede sig selv, knap 20 centimeter over det mørke sand, tog beholderen op og betragtede den indgående.
Skulle han blive? Kunne han virkelig lære noget? Hvis ikke om dybhavsfolket, så måske om sig selv? Han vendte blikket mod Isis. Måske var hun den udfordring han havde ventet på. Han knugede kæden og dens smykke. En del af ham ønskede at søge opad. Mod solen, varmen og lyset. Mod hjem, alt det han kendte og havde kært. En anden del af ham ønskede at blive. Væk fra fjender, jægere og grådighed. Væk fra problemer og bekymringer. Væk fra Krystallandet. Han sukkede igen, lukkede øjnene og bad til, at den Gud, der eksisterede, ville beskytte ham på rejsen der lå forude. Han svømmede op til Isis og sendte hende et beklagende blik.
"Undskyld." sagde han. Det var ingen mumlen, knurren eller snøvlen. Et klart og ærligt ord. Han tog hendes hånd, og lagde beholderen deri. "Vil du give mig en chance til?"