Han rakte det ene krus frem og blev stående et øjeblik, mens han overvejede spørgsmålet.
"Hmm..." Han tog en eftertænksom tår af sit eget krus.
"Det er ikke noget særligt stort hus, vi har. Faktisk kan det godt blive ret trangt, når man er fire søskende." Mundvigen trak sig lidt op. "Vi bor i udkanten af Fredskilde. Med en have og flere gamle frugttræer. Det er dem, jeg plejer at klatre rundt i." Hans blik vandrede rundt i værelset og standsede ved en vaskekumme med en klud ved siden af. Det mindede ham om, at han stadig havde en hel dags støv og sved siddende på kroppen.
"Min mor er syerske," fortsatte han, mens han stillede kruset fra sig på bordet. "Så der er altid stof og tråd og sådan noget liggende derhjemme. Hun bliver tosset, hvis man træder på hendes syting." Han trak et skævt smil ved tanken, inden han greb fat i skjortens kant og trak den over hovedet. Det gyldne hår blev efterladt i et endnu mere uregerligt virvar, og han måtte skubbe et par krøller væk fra øjnene. Spredte fregner prikkede huden mellem skulderbladene, og hen over brystkassen lå de som et lille, uregelmæssigt stjernebillede. "Jeg har da også trådt på en nål eller to." Theodore skar en grimasse ved mindet.
Han lagde skjorten fra sig og bøjede sig over olielampen for at skrue en anelse op for vægen. Flammen blafrede, før den faldt til ro og kastede et varmere skær over værelsets slidte vægge. "Jeg hjalp selvfølgelig også til derhjemme. Huggede brænde, hentede vand, plukkede gæs..." Han trak lidt på skuldrene. "Det sidste er altså noget værre bøvl. Der kommer fjer overalt." Theodore dyppede kluden i vaskekummen og vred den, inden han begyndte at vaske dagens sved væk fra armene og under armhulerne. Vandet var køligere, end han havde forventet, og han trak skuldrene op med en lille gysen.
"Og så har naboen heste. Dem fik jeg sommetider lov til at ride på." Han vendte hovedet mod Selmy med et lille, tilfreds smil. "Jeg var faktisk ret god til det. Hvis jeg selv skal sige det." Han lo dæmpet og dyppede kluden i vandet igen.
"Mine søstre syntes nu mest, jeg var en plage." Det blev sagt med en sådan munterhed, at der næppe var nogen tvivl om, hvor højt han holdt af dem. "Theresa var altid efter mig, når jeg kom hjem med hul på bukserne. Og de andre kunne finde på at rotte sig sammen mod mig. Tre mod én! Det er altså ikke ligefrem retfærdigt." Han løftede den våde klud over hovedet og vred den forsigtigt. Kølige dråber ramte hans bløde krøller, samlede sig i pandehåret og gled ned over panden. Han lukkede øjnene og løftede hagen en smule, mens vandet fandt vej ned over næseryggen og de fregnede kinder. En enkelt dråbe blev hængende på hagespidsen, før den faldt.
Theodore strøg hånden hen over ansigtet og pustede en våd hårlok væk fra øjnene. "Men..." Han tøvede lidt, mens han vred kluden endnu en gang. "Det var nu meget rart alligevel." Han smilede for sig selv.
"Der var næsten altid nogen hjemme. Og man kunne høre mor synge, når hun sad og syede. Eller mine søstre skændes om et eller andet åndssvagt." Han sendte Selmy et sigende blik. Selmy måtte da kende til søsterskænderier. Theodore havde i hvert fald ikke glemt det, han havde fortalt om underbollen.
"Det er selvfølgelig ikke helt sådan længere. Theresa flyttede ud til familien Isenwald, da jeg var elleve. Og Tilly er blevet forlovet, så hun flytter vel også snart." Han vred kluden mellem hænderne. "Thalia arbejder som køkkenpige hos en anden familie." Det var underligt at tænke på, hvor meget der havde ændret sig. Engang havde de knap kunnet være i huset alle sammen. Nu var der snart ikke mange tilbage til at fylde det.

Krystallandet