Nej, knægten har ret.
Theodores bryn løftede sig mod Selmy. Hvad sagde jeg?
Godt så... jamen så— Theodores øjne fulgte safirerne fra Selmys hånd og ned i mandens. To safirer. Bare sådan. Efter at Selmy allerede havde betalt ham én gang. Blikket fór op på Selmy igen. Theodore havde egentlig været på nippet til at forlange, at manden skulle fortælle, hvad han vidste, uden pludselig at hæve prisen. De to havde vel allerede lavet en aftale? Så kunne man da ikke bare stå midt i det hele og beslutte, at ens hukommelse pludselig kostede ekstra.
Åbenbart kunne man.
“Goodt, godt, min hukommelse er pludselig blevet væsentligt skarpere.”
Theodore skulede. Den er god med dig. Han lagde armene stramt over kors og lyttede. Theodore følte sig lidt som en ubuden gæst i alt det her. Al den fortrolige snak om en person, han ikke anede, hvem var, eller hvad han havde været for Selmy. Men han måtte være meget vigtig, siden Selmy bare uden videre betalte... og hvis det var vigtigt for ham, var det vigtigt for Theodore.
Theodore sagde ikke noget med det samme. Han lod oplysningerne lande, mens blikket gled over på Selmy. Var det dét? Fik Selmy overhovedet noget ud af det?
For Theodore lød det mest som en masse løse oplysninger om en mand, der havde været alkymist, havde manglet penge og tilsyneladende været god til at gøre folk sure.
Han så tilbage på manden.
"Okay." Theodore kneb øjnene lidt sammen. "Jeg troede, De var en af de bedste til at opsnuse den her slags informationer." Det anede Theodore selvfølgelig ikke en skid om. Men manden behøvede vel ikke vide det. "De har fået yderligere betaling, og alt vi har fået er en nøgle og nogle ret vage beskrivelser, så..." Han nikkede én gang, mest for at overbevise sig selv om, at han vidste, hvad han havde gang i. "De må have mere. Navne, for eksempel. Ham halvorken dér." Et lille ophold. "Kvit og frit." Maven trak sig sammen næsten samtidig med de sidste ord. Theodore holdt alligevel blikket fast på manden. Nu havde han allerede blandet sig to gange. Han kunne lige så godt gøre det ordentligt.

Krystallandet