”Hvad vil du gerne læres op i?” Han lagde hovedet på skrå og så spørgende på hende. Godt nok kunne han godt lide at lære nye ting og erfare mere om livet, men hans forestilling om at blive lært op beroede på en læreplads under en mester, hvor man var bundet af ansvar, forpligtelser og regler… - med andre ord; et fængsel. Bare tanken fik ham til at mindes de forpligtelser, han var flygtet fra tidligere. Han ønskede ikke at blive lært op, hvis det indebar for mange restrektioner.
”Hør nu; uanset hvor lille ens eksistens egentlig er, kan man gøre noget, hvis man har viljen til det!” Alexander blev frustreret over at se hendes mangel på selvtillid. Det var muligt, at han ikke udnyttede sine evner optimalt, men han vidste, hvad han kunne, og hvad det var værd.
”Du kan blive en ørn! Det er da en fantastisk evne, som der er mange muligheder for at bruge!” Tanken om at kunne kaste alle hæmninger og forsvinde op i luften fascinerede ham, men han ville ikke bytte sin egen evne med hendes. Han holdt af at løbe som en vanvittig, selvom det kun var for et kort øjeblik. Styrken, farten og eksplosiviteten; han var afhængig af frirummet, det skabte.
”Selvfølgelig kommer det an på, hvad du har lyst til. Man kan gøre en forskel på mange måder, afhængig af ens interesser. Mørkets krigere gør en masse for mørket ved at slå ihjel; neutrale læger forsøger at redde ofrene fra begge sider; lysets forkæmpere slås for deres tidligere magtposition. I disse tider må du vælge side.” Han
Han mærkede, hvordan hun kom og satte sig ved siden af ham. Det var rart, at de var lidt tættere på hinanden. Det gav ham muligheden for at tale lidt lavere, så han ikke forstyrrede den spinkle fred unødigt. Pludselig blev han opmærksom på hendes kropsvarme, og han indså, hvor tæt på hun sad.
Han trak den ene hånd frem fra under hans nakke og fandt hendes hånd, som han gav et lille klem. Han smilede dovent til hende og sukkede dybt.
”Jeg orker ikke at tage stilling til, hvor jeg står. Jo, neutral, vil jeg tro, men det vil afhænge meget af situationen, hvordan jeg agerer. Hvis jeg bliver kastet ud i en kamp, vil jeg nok forsøge at overleve, indtil jeg har fundet ud af, hvem jeg har lyst til at hjælpe…” Han drejede blikket væk fra himlen oven over ham og fandt hendes øjne. Han forsøgte at aflæse, hvordan hun tog hans udmelding. Hvis hun var meget bevidst om sin egen godhed eller lignende, risikerede han, at hun ikke forstod hans synspunkt.
Nå ja, det er jo sandheden. Jeg går ikke rundt og slår ihjel, prygler børn eller lignende, men jeg render jo heller ikke rundt og betaler for tiggernes mad.
(Nu er jeg endelig ved at være så rask igen, at jeg kan tage mig sammen til at skrive lidt længere… - og hvis du skriver langt, må jeg også ^^;)