Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Forvirret Dum
Race / Menneske
"Jeg er bange for, at De er gået forgæves," sagde han fladt og uden at lyde synderlig beklagende. Benævnelsen af hans mellemste søn havde fået en dyb fure frem ved hans mundvige. "Jeg kan forsikre Dem om, at Treston ikke er her. Hvis Deres ærinde virkelig ikke kan vente, er jeg sikker på, at de kan finde ham i templet, hvor han gør bod for sine synder. I hvert fald er min søn ikke velkommen her i huset før han har søgt og fået Isaris tilgivelse..." Dastors beherskede tonefald sagde, at det var englen heller ikke - han havde brudt sig meget lidt om hendes vidneudsagn under rettergangen. Bare tanken om, at ét af hans børn havde begået blodsynd med en tilhænger af Mørket... Dastor ville ikke have noget med det at gøre. Ville helst end ikke indrømme, at rettergangen overhovedet havde fundet sted.
"Jeg er ked af, at De har spildt Deres tid," sagde Dastor afslutningsvist og gjorde mine til at ville lukke døren.
I køkkenet havde Treston været i fuld gang med at hjælpe Eylia med opvasken under lavmælt hyggesludder, da et par hårde bank på hoveddøren lød igennem huset, og de begge stivnede, så samtalen døde ud. Ved synet af moderens pludselig panik, kunne Treston have slået sig selv for panden - hvorfor i Gudernes navn havde han ikke tænkt på, at bede Josefine gå om til køkkendøren?
Han kendte nu godt grunden, og den ekkoede igennem hovedet på ham, da han skyndsomt tørrede hænderne af i et viskestykke, sendte moderen et blik, der sagde: Bliv her, og så forlod køkkenet igennem de glasindlagte dobbeltdøre.
For han havde været alt for chokeret over Josefines trussel, da hun efterlod ham på gaden - havde været alt for vred. Derfor havde hun ikke fået en advarsel, og derfor var Dastor sandsynligvis ved at bide hovedet af englen i dette øjeblik...
Treston hastede igennem døren til entréen, netop som Dastor skulle til at lukke døren i ansigtet på Josefine. Hans far stivnede ved synet af sin søn og slap håndtaget med en overrasket, lille lyd - glemte tydeligvis alt om kvinden på hans dørtrin.
Så indfandt vreden sig, præcis som Treston havde regnet med at den ville, og de strenge øjne blev mørke. "Treston!" udbrød faderen med en meget ildevarslende kant om stemmen. " Hvad i Gudernes navn bestiller du her? Burde du ikke være i templet? Fordybet i bøn?"
"Far, jeg-" begyndte Treston med et hurtigt sideblik til Josefine, men den ældre mand lod ham ikke komme til orde:
"Hvad i alverden skal dét hér ligne? Der er ikke engang gået en uge, og du bryder allerede de retningslinjer, Lysets Dommer har sat for dig? Jeg burde sørge for at du-"
"Dastor!"
Treston vendte sig om ved lyden af moderens skarpe stemme. Eylia havde givet pokker i hans ordløse ordre om at blive i køkkenet og stod nu med hidsige tårer i øjnene og en arrig stirren på sin mand.
"Ikke ét ord, Dastor!" advarede hun og gik forbi Treston med en finger, der i det samme hævede sig truende imod familiens overhoved. "Jeg vil ikke høre dig true vores børn! Dér sætter jeg grænsen! Jeg lukkede Treston ind, fordi dette dog altid vil være hans hjem - ligegyldigt hvilke fejl han laver! Er det da ikke sådan, vi har opdraget vores børn?"
"Vi har opdraget dem med lysfrygtighed og respekt for Isari," svarede Dastor køligt, selvom det ikke var svært at se, at Eylias udbrud havde rystet ham lidt - Eylia, der ellers så sjældent satte sig imod ham. De stormfulde øjne blev vendt imod Treston. "Dét syntes ligesom ikke rigtig at have sat sig fast! Hvilket leder mig tilbage til dét, jeg var i gang med at sige. Burde du ikke befinde dig på knæ i templet, Treston?"
"Josefine forsøger at hjælpe mig, så jeg kan komme hurtigere herfra," svarede Treston bare - måske en anelse kryptisk. Men han var færdig med at forsøge at forklare sig overfor Dastor. Bare... færdig. Han krympede sig for en gangs skyld ikke under faderens blik. "Nu har jeg jo så ikke fået mulighed for at høre, om det lykkedes, men planen var at tage af sted i morgen tidlig - så Zirra ikke når at få et alt for stort-"
"Hvorfor bringer du din søster ind i alt dette her?" afbrød Dastor og så for første gang uforstående ud - med en mine, som om han faktisk var lidt fornærmet over, ikke at være med på, hvad der foregik.
Det var... en lille smule ondskabsfuldt - dét vidste Treston godt. Især over for Eylia, der ikke havde gjort andet, end at forsøge at holde sammen på familien, så godt hun nu kunne. Men det var ikke Eylia, der var Trestons hovedmål, og han kunne bare ikke nære sig:
"Fordi Zirra er stukket af fra Dianthos, far."
Eylia udstødte en lille, forskrækket lyd, mens Dastor spærrede øjnene op. "Hvad siger du?" spurgte han og fangede så sin kones udtryk - blev en anelse rød i kuløren. "Du vidste det, Eylia? At Zirra er stukket af? Stukket af?! Hvorfor i alle Gudernes hellige riger skulle-"
"Fordi du nægtede at lytte til hende," afbrød Treston hårdt. "Fordi du forsøger at få hende gift med Kester af alle mennesker, selvom jeg har fortalt dig, hvad han gjorde ved Sedna. Fordi-"
"Dét navn!" udbrød Dastor og var efterhånden så ildevarslende at se på, at Treston mistænkte, at kun Josefines tilstedeværelse havde forhindret ham i at eksplodere allerede. "Dét navn nævner du ikke i mit hus, Treston Reynlest!"
Treston havde taget et skridt frem og åbnet munden - klar til at give faderen svar på tiltale. Klar til at få afløb for al dén vrede, der var vældet op i ham allerede inden Josefine fløj imod templet, og som han udmærket vidste, han ikke kunne tillade sig at vende imod hende...
Men Eylia kom ham i forkøbet:
"Så er det nok!" udbrød den lille kvinde og greb Treston i armen - hendes gartnerfingre var stærkere end man ellers lige ville tro. "I to!" Hun øjnede Treston og Josefine med et brændende blik. "Ud i køkkenet! Gør de forberedelser, I skal gøre jer!" Hun slap Trestons arm igen med et advarende, lille skub. "Og Dastor. Vi tager dét hér i studereværelset - Fru. Solberg har vist efterhånden stået model til rigeligt fra denne familie!" Og så greb hun ellers sin store mand om albuen og trak ham med ud af entréen med vrede, klaprende skridt, så Treston og Josefine blev efterladt tilbage.
Treston åndede langsomt ud. "Dét..." Han havde ikke lyst til at se på hende, så længe vreden stadig sad i kroppen - i de endnu knyttede hænder. "Dét er jeg ked af, at du skulle overvære..."

Krystallandet