Hun havde holdt sig meget i skyggerne den dag – lavede sine egne ting, hvis man skulle være helt ærlig. Sendt breve afsted; generelt bare lavet alle de kedelige ting, der holde hende egen orignation over vandet. Eller, nærmere – vedligeholde end endnu bedre standart end den nogen sinde havde set før.
Og som de endelig gik op imod overfladen, for at finde vej hen til smedjen hun havde snakket om. Var hun først slet ikke sikker på, hvad det var han undskyldte for. Hun brummede en smule uforstående, inden hun vendte sig imod ham og lagde hoved på skrå “
Oh – oh, helt i orden.” Lo hun lavtmeldt og lod sine fingre glide hen over hans overarm og trykkede let på den. “
Det er helt okay – jeg ved det ikke er mig den tone er rettet imod.” Medgav hun forstående, som de skridtede videre imod den friske luft. Væk fra stanken af kloakerne – det ville gøre godt.
Da der ikke blev snakket mere, lod hun også være med at prøve at sætte noget op. Der var ingen grund til at finde ugyldige ting at snakke om – når stemningen var en smule mere trykket end bare lige; hvad man ville kunne beskrive som en normal hverdag – for dem så at sige.
Så derfor var hun igen krøbet ind i hendes tanker, og lagde ikke rigtig mærke til de faktisk var fremme ved huset. Og at de var stoppet op – det var igen Pax’s stemme, der måtte rive hende ud af de utallige idéer og planer der rumsterede bag den blege pande.
De blå øjne vente sig imod ham, som hun så hans nervøse skikkelse. Igen dukkede der et beroligende smil frem. “
Hvad med – at vi går der ind, også tager vi den derfra? Der er jo ingen der siger du skal have det nye øje – hvis du føler der skal ske for meget, siger du jo bare nej.” Disse ord var ganske sande, hun havde trods alt gået i gang med en bestilling uden at spørger ham til råd først.
Hun lod hendes hånd glide ned i hans, og gav den et klem. Måske var de ikke typerne, der viste følelser på en måde – men for nu, blot for i dag, ville hun vise at hun var der for ham. Lige meget hvad der skulle ske.
Hun trak hånden tilbage, og gik hen imod døren.
“
Ehm – bare for at advare dig. Hun er meget, livlig…” hun knyttede sine bryn imod hinanden. “
Meget – livlig.” Understregede hun en ekstra gang, inden Evlyn åbnede hun døren, og ventede på at han trådte ind ved siden af hende. Inden hun selv gik ind, og lukkede døren efter dem.
Theo var allerde i rummet, siddende ved siden af den meget spinkle skikkelse der gik rundt på bordet – som ar det et gulv. Evlyn åbnede munden perpleks som hun overværede situationen. Det så ud som om, at en teknisk smedje havde kastet op ud over hendes hus. Der lå de mærkeligste genstande spredt ud over det hele, mens en lav – ja ikke meget højere eller større end Ronja varslede rundt og mumlede til sig selv. Hæv sig i den røde manke – der næsten var lige så stor som hele kroppen.
“
Den er her – jeg ved den er her!” Brummede hun, som hun kiggede hen på Theo da sad og læste en ret stor bog. “
Knægt! Hvilken himstergims var det nu jeg skulle bruge!?” Theo vente bogen om “
Den her ikke?”
“
For chance du er god! Ja lige præcis! Men hvor er den så henne!? Hvor du skjult dig – kom frem lille ting – kom..” gnomen opdagede nu, at der var to der havde sluttet sig til dem. “
Evlyn! Skønne du! Du er tilbage igen, hvor fantastisk! Simpelthen fantastisk – og dette må være Pax? Jaja, jeg kan se det – jeg kan se du mangler et øje så det må du være.. Forfærdeligt – simpelthen forfærdeligt. Men vi skal nok få dig til at se på begge øjne igen! Lad mig klare det. Nej der var du!!” Udbrød hun pludselig i et kæmpe glædes udbrud, som hun sprang frem og fandt det lille tandhjul hun havde ledt efter.
“
Beklager min ivrighed! Det er bare så længe siden, jeg har måtte lave sådan en fantastisk ting – Men! Lad os snakke idéer” hun hoppede ned fra bordet, og med hendes lave skikkelse, spankulerede hun frem og rakte hånden frem til Pax “
Svana! Det er mig den største glæde at møde dig!”