Morgana lyttede med et halvt øre til hendes forklaring om blomsten og dens anvendelse, og selvom hun forstod meningen ved det, hæftede hun sig ikke ved fremgangsmåden. Hun vidste, at det ville være bedst, om hun ikke begyndte at rode med den slags, da hendes evner ikke lige frem lå inden for det felt. Hun ville hellere nøjes med at betragte naturen, frem for at bruge den i spørgsmål om liv eller død. Hvis Suki havde startet op på at bruge latinske termer i forklaringen, var sandsynligheden for, at Morgana forstod, hvad der blev snakket om, meget ringe. Godt nok havde hun som barn fået lidt undervisning i hjemmet, men intet af det havde hængt ved, idet hun aldrig havde brugt det synderligt meget.
Langt mere opmærksom blev Morgana, da Suki begyndte at fortælle. Et lille smil bredte sig ud på hendes ansigt, mens hun lyttede til hendes stille stemme og de to forskellige fortællinger om stedet, de befandt sig på. Hun elskede begge fortællinger; den ene for dens traditionelle hentydning til et svundet monarki og det skatte, den anden for mystikken deri og antydningen til fare.
”Jeg kan bedst forestille mig, at det har været en kongelig person, der har valgt at bo her. Hvis det var et sanatorium, kan jeg ikke forestille mig, at der ville blive gjort så meget ud af udsmykningen… Det virker bare mere… som noget fornemt, der var til mening at vise frem for omverdenen.” Hun så drømmende rundt på stenmonumenterne omkring dem. Hist og her kunne hun ane afskygninger af dekorationer, men ingen af dem fremstod med den glans, de måtte have fremstået med, inden residensen gik i forfald.
Morgana rejste sig op og gik hen i et hjørne, hvor en vadsæk stod. Her havde hun sat den, for at den skulle være i nogenlunde læ for regnen, for den indeholdt alle hendes maleting. Hun åbnede den og ledte tingene igennem, før hun med et lille sejrrigt smil vendte tilbage med en krog i hånden. Det var en krog, hun havde fundet på stranden, inden hun fandt op til ruinen.
”Lad os nu se…” Hun kørte prøvende en finger rundt i kanten af det lille hul for at finde de endnu mindre huller, og stak forsøgsvis krogen ind i det ene. Der lød et lille klik, men Morgana fornemmede det kun, fordi hun sad og holdt om krogen. Vandet dæmpede lyden fra det. Krogen blev flyttet og næste hul blev ’klikket’ og ligeledes det tredje, men intet skete.
”Jeg tror, man skal aktivere dem samtidigt… Har du noget lille og spidst på dig? Måske kan dine… kløer bruges?” Tilføjede hun forsigtigt. Morgana vidste ikke helt, hvordan Suki ville have det med en sådan forspørgelse.
//Frys.