Mand, hvor er det koldt, tænkte han og gnubbede sin bare højre arm. Hvem finder også lige på at opfinde noget som vinter? Det er virkelig upraktisk!
Han forsøgte at fokusere på noget andet end kulden, for som han altid havde sagt til sig selv: ”Hvis man ikke bemærker kulden, er det ikke koldt.”
Han bemærkede et lille butiksvindue, hvori der var et stort udvalg af oste, hullede såvel som blåskimmel. Han overvejede et kort øjeblik, om han skulle vække ejeren for at købe noget ost, som han kunne tage med hjem til sine forældre, for nu havde de jo trods alt ventet i tre år. På den anden side, så havde de sandsynligvis glemt alt om ham i løbet af de tre år. De havde garanteret ikek engang bemærket, at han var taget afsted.
Han smed nostalgien fra sig og fortsatte i stedet ned ad gaden uden noget egentligt mål. Så nåede et varmt vindpust pludselig hans kind, og han drejede ansigtet i retning af vindpustets kilde. Hans blik faldt på smedjen, der tilsyneladende havde længe åbent, hvilket han egentlig var rimeligt tilfreds med. Han rystede sine stive arme og vraltede over imod smeden, der stod og hamrede på en glohed klump jern, der sandsynligvis ville blive til et sværd i den nærmeste fremtid. Han vraltede hen til smeden og introducerede sig selv.
"Goddav i stuen," sagde han højlydt. "Har du tid i et øjeblik?"
"Det kommer an på, om du har tænkt dig at købe noget," gryntede smeden utilfredst. "For jeg har en smule travlt herovre.""
"Jamen så har du jo tid," udbrød Stan lykkeligt. "Jeg kommer nemlig for at kigge på, om du skulle have en protese."
"En protese," spurgte smeden med løftet øjenbryn.
"Præcis, en protese. Som du nok har bemærket," sagde Stan og løftede sin højre armstump. "Så mangler jeg min ene hånd. Derfor kommer jeg her for at købe en erstatning."
"Og hvad skulle det så være," spurgte smeden.
"En klo. Eller en krog. Faktisk er det noget, der har undret mig dybt. Hvorfor kalder man det for en klo, når det egentlig bare er en krog?"
"Det rager mig en fjer, men det skulle ikke undre mig, om jeg har en liggende derude," sagde smeden.
"Vent lige et øjeblik," begyndte Stan. "Hvorfor har du kløer liggende omme bagved?"
"En af mine stamkunder er pirat," svarede smeden.
"Selvfølgelig," udbrød Stan, imens han stirrede tomt ud i luften. Så vendte han tilbage til kloen. "Hvad skal du have for den?"
"Fem safirer," svarede smeden.
Pis, tænkte Stan. Så mange penge har jeg ikke...