Morganas anspændthed var helt væk efterhånden, og da han forsikrede hende om, at han var det, fik han et lettere fåret udtryk i ansigtet, og hun kunne ikke lade være at trække på smilebåndet.
Hun lyttede interesseret til hans fortælling og tænkte over hans ord. At vælge selv…
”Hvert valg er også et fravalg. Da jeg valgte at rejse ud for at forfølge min drøm om at tegne og male, valgte jeg min familie fra. Altså, jeg har dem jo stadig, men jeg har ikke set dem i mange måneder. Jeg ved ikke, hvad der sker derhjemme længere. Måske skal mine brødre giftes, måske har min søster forlovet sig…” Hun sank lidt hen i tanker, før hun tog tråden op igen: ”Men jeg fortryder det ikke. Jeg elsker at gengive alle de nye indtryk og personer, jeg møder!” Hun smilede salig ved tanken og strøg en hånd over rygsækken, hvori hun havde sit malergrej.
Et stykke tid sad de i tavshed og så blot ud mod sneen, der føg for indgangen. Men Morgana kunne ikke sidde passiv, så hun fremdrog tegnesager og malergrej og fandt et nyt ark pergament frem. Hun kiggede spørgende på ham, men opdagede, at han var faldet i søvn. Et smil spillede om hendes læber, da hun med bløde streger begyndte at skitsere hans fredfyldte ansigt. Hun skitserede ham efter hendes første indtryk af ham; den blide person med en styrke, han ikke behøvede bruge. Efter lidt overvejelser smeltede hun forsigtigt lidt sne, så hun kunne bruge hendes farver. Hun trak et nyt papir frem og kreerede denne gang et portræt holdt i de kølige blå nuancer, som isen kastede over ham. Portrættet viste ham med lukkede øjne, og da hun bagefter betragtede værket, slog det hende, at han lignede en helgen. Hun strakte sig stille, da musklerne var begyndt at værke af at have siddet stille og arbejdet med farverne så længe. Et blik mod indgangen forbløffede hende dog.
”Åh… -Det er holdt op med at sne!” Mumlede hun for sig selv og kiggede igen over mod Damian. Hun havde ikke lyst til at vække ham, men samtidigt ville hun ikke blive oppe på bjerget. I modsætning til ham, var hun ikke en dæmon, der kunne klare sig mod naturens kræfter. Hun lod maden ligge fremme til ham, lagde portrættet af ham ved siden af, men nedkradsede forsigtigt en lille hilsen til ham bagpå papiret. Den første tegning tog hun med sig som et lille minde om oplevelsen.
Da hun med tøvende skridt forlod hulen, var vejret klaret så meget op, at en lille solstråle fandt vej ind i deres lille hule, reflekteredes i isen og oplyste sætningen på portrættets bagside.
Jeg håber, at du finder, hvad du søger. Morgana S. Winths.[/b]
//Out.