Richard stod ved roret, som en figur udhugget o granit, alt der syntes at røre på ham, var håret der blev kærtegnet af vinden.
Blide strøg, som det ville mildne ham forsigtigt. Men han ville bare stå hvor han stod, se havet hvile for ham.
Alle mand var blevet fritaget for at få noget i skrutten og hvile sig. Han havde styr på det.
Tidligere havde han alligevel stået alene med det, lært sig selv op til at klare to mands job ene og alene.
“Ikke nu,” sagde han tørt, som han så skyggen af Charles, vennen forstod normalt en hver skævning af hans figur; men selv Richard kunne udvikle sig lidt, og derved overraske lidt. At han bad sin nærmeste ven trække sig og vige lidt væk fra ham, var en utraditionel tilgang til tingene.
Men vennen kom alligevel lidt nærmere, og Richards blik skulede mod vennen. “Jeg fortryder ikke mine valg, hvis det er hvad du tror. Han har brug for en virkeligheds sans. At den så ikke passer ind i hans bløde pastel verden, er ikke mit problem.” Brummede han og med et enkel blik beordret Charles til at finde noget andet at lave, end at stå der og forsøge at forsvare Viktor.
Krystallandet