Frederik Ludvik
Handler med og fremstiller olier (til madlavning og til kroppen)
Siden fødselsdagsfesten på Svaneholm havde Frederik brugt meget tid med sine tanker. De ting han huskede - eller troede han huskede, for han kunne ikke finde ud af om det var virkelighed eller fuldemandstanker - havde efterladt sære følelser i kroppen. Det var så forkert hvis Viktor havde holdt hans hånd.
Flettet deres fingre sammen. Men selvom det var forkert var Frederik alligevel.. okay med det.. Nej! Viktor var bare et barn der var blevet lidt bange. Det kunne ikke have været andet.
Men så var der også situationen i sengen. Frederik var sikker på Viktor havde været lige så vågen som han selv var - i hvert fald på et eller andet tidspunkt i det. Viktor måtte have været bevidst over hvad der var sket. Frederik sank en klump som et sug gik gennem hans mave, ved minderne og Viktors ånde der kilde halsen tynde hud.
"
Hm? " lød det forvirret fra Frederik der blev hevet ud af tankerne af hans lillebror, Lauge. Lauge grinte lidt, og rystede på hovedet mens han viftede et brev foran Frederik.
"
Hvilken pige har sådan fanget dine tanker på det sidste? " Frederik rakte frem for at tage brevet men Lauge trak det væk lige inden han fik fat i det, et nysgerrigt og drillende glimt spillende i den yngre brors øjne. Freder fnøs - der var ingen pige - men smilte alligevel skævt og løftede det ene bryn.
"
Det kunne du lide at vide, " Frederik rakte ud efter brevet igen, men Lauge flyttede sig længere væk.
"
Ja, faktisk! Det er jo ved at være på tide! Hvornår skal jeg møde hende? " Lauge smilte smørret og vippede med brynene. Alle hans søskende gik og prikkede til ham efter om han ikke snart skulle giftes.
Nu han blev 25 næste år. Frederik rullede med øjnene og rejste sig fra stolen han sad på. I en hurtig bevægelse snuppede han brevet fra Lauge og begyndte at gå mod sit værelse.
"
Den dag du har lært at holde fingrene fra andres ting, Lauge.. " Brummede Frederik mens han gik.
Frederik sad på værelset da han læste Viktors brev. Han havde frygtet lidt at den yngre knægt ville sætte spørgsmålstegn ved nogle af de ting Frederik mente han kunne huske, men heldigvis var der intet.
Måske var det alt sammen bare ting han bildte sig selv ind. Blikket hang lidt længere ved sætningen om Alyssa. Frederik havde godt hørt hun havde været fraværende til festen på grund af sygdom, men han vidste ikke det var så alvorligt det havde været en længerevarende ting.
Selvom Frederik læste brevet samme dag det ankom, gik der alligevel et par uger inden han satte sig ned og svarede. Selvom han var lidt mere rolig over, at minderne måske bare havde været.. drømme, så betød det jo stadig noget hvordan han havde haft det med disse.. uvirkelige og groteske ting.
Måske det var bedst at tage lidt afstand til den yngre knægt.
Viktor
Jeg ser altid godt ud. Dine øjne må altså fejle et eller andet. Men du har ret, det er nok bedst jeg lader dig drikke bundslatterne fremadrettet, så jeg ikke bliver nær så fuld.
Godt at høre, at Alyssa har det bedre. Det var en skam hun ikke kunne være med til festlighederne.
Alt her i Azurien var fint som det plejer, indtil jeg fik dit brev. Jeg havde lykkeligt glemt alt om dig. Tror du jeg går i tænker på dig hver dag?
Jeg så dog en fisk den anden dag, der mindede mig om dig. Den havde et spidst ansigt og små øjne. Og så var den ikke særlig stor.
Frederik
ps. En tjeneste? Det husker jeg intet om. Det må have været en fulderik-tjeneste, den man kan ikke stole på. Du må hellere bare glemme alt om det igen.