En dyb vejrtrækning, lettere splittet op i små hulk, som hun forsøgte at få kontrol over sin krop igen. Det var næsten for meget at tage ind på en gang, og så oveni at de ikke vidste, hvad der var sket med Alf. Hun lyttede til Freydis’s ord, og fulgte hånden med blikket som den landede på hendes skulder. Hun kunne svagt fornemme, at hånden var en invitation til mere, men hun var meget splittet i sit indre. Den ene side af hende ønskede mere end noget andet at give slip og falde ind i sin søsters varme, bløde omfavnelse og lade tårerne få frit løb igen, den anden side var stadig både vred, fortvivlet og ked af det over at have fundet ud af, hvad hele familien havde gjort. Hun endte derfor med, lidt klodset, at lægge sin venstre hånde ovenpå søsterens, og give den et blidt klem.
”Freydis, jeg…. Vil virkelig gerne tro dig, men…. Der er rigtig mange ting i det her… Jeg havde fra den ene dag til den anden ingen venner, og når jeg forsøgte at snakke med de andre børn opførte de sig som om jeg var et uhyre, eller fejlede noget meget smitsomt. Jeg var kun en lille pige dengang, det er svært at rette op på den ensomhed… Freydis, min bedste ven er min hest.. Hvor normalt er det lige..?” Et svagt snøft forlod hende som hun havde sagt ordene, og hun gav Freydis plads til at sluge det inden hun fortsatte. ”Og i forhold til det andet, med kærlighed og alting… Jo, det ville være skønt at have dig til at forklare mig det, men…. Meget af det ligger også i især mors frygt for, at jeg finder ud af de ting… Kan du huske da jeg vågnede og havde blødt for første gang? Mor opførte sig som om jeg skulle dø, og hun har stadig ikke forklaret mig andet end at det sker når en pige begynder at blive voksen, og bliver til en kvinde. Jeg ved stadig ikke hvorfor det sker, og hvad der skulle være så farligt ved det, jeg ved kun at det tilsyneladende gjorde mor meget bange fordi det pludselig skete for mig også.” Hun mærkede pludselig hvor træt hun var, det havde taget hårdt på hendes i forvejen afkræftede krop at blive så følelsesmæssigt påvirket, og hun gik langsomt hen mod den bløde sofa og satte sig ned. Hun håbede Freydis ville følge med, hun ville gerne fortsætte snakken, hun havde bare brug for at sidde ned, og gerne foran pejsen hvor hun kunne få varmen samtidig.