Dertil kom det sig også, at Pax ikke kunne love Juno et 'ikke nogensinde'. Modsat den blonde mand var Pax nødt til at vende tilbage til Dianthos. Ikke den aften de bevægede sig mod, men heller ikke dagevis fra det øjeblik, de sammen kunne dele.
"Det er lige meget nu", beroligede Pax mumlende, alt imens han lige dele klemte og strøg Junos ryg. "Det betyder ikke noget mere." Og det var sandt. Efter at have gået med vægten af Junos død på sine skuldre og dernæst visheden om, at han var i live, havde det kys, satyren og den blonde mand havde delt med hinanden, været en ligegyldighed.
Pax havde mistet Juno, for derefter at miste ham på en måde, der ikke kunne gøres om. Døden tillod trods alt ikke den slags - ikke andet end tilgivelse og fortrydelse.
"Jeg tager ikke tilbage i aften. Jeg kan blive, indtil du er okay igen - og jeg vil altid have din ryg. Sig til - hvad end du har brug for og jeg skaffer det." Pax's ord var lavmælte men også hvisket med en skinger tone; målrettede men også desperate efter, at gøre en hvilken som helst skade god igen; stærk men også så fuld af sorg, at øjenkrogene ikke længere kunne kæmpe imod saltvandet, hvis første dråbe faldt.
Krystallandet