Slam! Slaget mod døren gav et gib i drengen, men sekundet efter kunne han ikke lade være med at smile.
”Held og lykke med det.” Han ville have råbt ordene tilbage, men nu hvor han endelig kunne slappe bare lidt af, kom der ikke meget lyd ud i den hoverende kommentar. Med et tungt suk lukkede han øjnene i og lænede hovedet tilbage mod husmuren. Det gjorde ham ikke engang noget, at det var alt for køligt til ikke at være dækket ordentligt til. Det var længe siden han havde svedt sådan.
Roen lagde sig over dem for en kort stund, men blev afbrudt af Deavás’ halve trussel. Han kunne mærke den lidt nervøse klump i maven igen, da han åbnede øjnene og rettede blikket mod døren ved siden af sig.
”Hold dig væk fra mine ting!” Råbte han tilbage, selvom han ikke forventede at få noget svar. Deavás var sikkert allerede i gang med at rode i alle hans skuffer. Måske det ville røre ham mere, hvis han ikke allerede var sikker på, at Deavás nok skulle finde alle hans hemmeligheder før eller siden alligevel. Så han valgte at blive siddende, med den nagende følelse af frustration siddende i maven.
Fra det åbne vindue på første sal, hørte han dog den sætning, der kunne få ham til at rejse sig.
”Nej, Deavás! Ikke min dyre whisky!” Agarés kom hurtigt på benene, låste døren op og spænede op ad trapperne. Han havde alkohol i det meste af huset, og havde han valgt at gå efter flaskerne i køkkenet, ville han ikke have sagt noget. Men der var en grund til at netop de flasker, som Deavás nu ville mæske sig i, stod i skabet på kontoret. Agarés var altid gået op i sin whisky!
I farten nåede han ikke at se hvad Deavás foretog sig, kun at han sad på hug med en af de gode flasker. Det svin. Straks stod han lige bag ham, og lagde alt sin vægt i da han lænede sig ind over ham. Han måtte jo være besværlig, nu hvor han ikke havde musklerne på sin side. Han skulle lige til at gribe fat i en tot hår og rive til, lige indtil han fik set ned og så krystallen på gulvet. I stedet bukkede han sig lidt længere ned, men undlod at fjerne sin vægt fra Deavás’ ryg, da han hviskede;
”Skynd dig at tage den, Deavás. Inden jeg også begynder at slås med dig om den.” Måske det ville have virket bedre at lokke på den måde, hvis den han forsøgte at lokke, ikke kendte ham så godt. Det var uden tvivl ikke første gang han forsøgte sig med den metode overfor Deavás. – Sige, at han hellere måtte skynde sig, inden han gjorde det umuligt for ham, fordi han egentlig gerne ville have ham til at gøre det. Han tænkte bare ikke så langt denne gang. Han var mere optaget af at række diskret ud efter sin flaske i den andens hånd.
”Giv mig min flaske, så får du krystallen uden problemer.” Hvis han nu var rigtig heldig, så hoppede Deavás på den.

~ A deal with me is better than no deal at all ~