Det hele foregik som om det var en drøm, ting flød sammen, som han hørte på fortællingerne fra Mira. Om hvordan hun var kommet tilbage uden ham, og så havde søsteren stået og skændes med deres fader, omkring det bånd hun gerne ville have. Så på en eller anden måde, havde Ellen formået at overbevise deres far, at tage fra krukken af krystaller, der var opsparing til når vinteren kom. Og bruge det på at købe hende det bånd hun sådan havde ønsket sig.
Hvis det ikke havde været fordi, at Theobald var så glad for at se sin familie i god behold. Var han nok som en af de meget få gange, blevet stiktosset. De penge, var kun til pludselig opstået problemer, og ikke til dumme bånd, som ikke var livsnødvendige. Men han sagde intet, lod bare den lille pige knuge sig ind til ham, med et stort smil på læberne.
Ellen havde forholdt sig mere eller mindre tavs igennem det hele, undgået at kigge på både hendes far og mere end noget andet; hendes storebrors øjne. Dog søgte de brune øjne hele tiden hen imod manden, med det ene grå øje. Udfordrende, og Theobald var ikke helt sikker på hvad hun havde gang i. Men han havde ikke tænkt sig om at bede hende om at lade være. Hvis hun gerne ville brændes, så skulle hun have lov til det. Især når hun gik om bag hans ryg på den måde.
Da der endelig var kommet en smule mere ro på situationen, og Pax begyndt at udspørger ham tog Theo en dyb indånding. “
Yeah, tre mænd - den ene fulgte efter os mens vi gik rundt. Og tog kom ud af ingen ting.. eller sådan føltes det i hvert fald.” Han lod nervøst hans hånd glide hen over nakken, og kiggede kun Pax ind i øjnene, fordi han følte at det var det mest værdige. Ikke fordi han nødvendigvis havde meget lyst til det. “
Baronen” han nåede lige at se hvordan at faderen trak sig sammen, og viftede Isiodith’s hænder og spørgende ord væk. Tydelig en ældre herre, der ikke ønskede at få det bedre - leve i elendigheden var det eneste han kunne finde ud af, det havde han sagt så mange gange før i hvert fald.
“
Men ja, Baronens mænd overfaldt os. Der kom ingen advarsel, bare at de begyndte at jagte os og.. ja, det hele gik så hurtigt! Og jeg blev lidt overrumplet over at de gik efter mig - jeg.. jeg er jo ikke så vigtig.” Brummede han en smule forvirret, og lod fingrene glide igennem det tykke brune hår, inden han tog en dyb indånding og sukkede dybt.
Han skulle lige til at snakke mere, da Pax spurgte hans far hvad der var sket med ham. Et fnyst forlod den ældre herre, der så meget ældre ud end hvad han var.
“
Pissede på de forkerte folk, og glemte at betale dem tilbage.. de tog min formue, smadrede mit knæ - og en dårlig healer satte det sammen igen.” Han rejste sig op, og skubbede elverkvindens hænder væk, hvis hun prøvede at hjælpe ham yderligere. Inden han træskede over til et skab, åbnede det og fiskede en flaske frem.
“
Jeg er i mit studie knægt.. lad være med at forstyrre mig.” Theo krympede kun ganske lidt, og nikkede så. “
Beklager, han er aldrig rigtig kommet over .. ja, hvad der skete da plagerne hærgede over krystallandet.” Prøvede Theo undskyldende, inden at Ellen trådte frem med begge hænder siden. “
Hvad er det også der foregår, hvorfor er i vores hjem! Og Theo, jeg er sulten, hvornå-“ Theo sendte hende nogle lynende øjne. “
Tag Mira, og gå ind på jeres værelse.” - “
Men.” “
Nu.” Der var meget tydeligt ikke plads til invendinger, og Ellen tog Mira op i armene og træskede vredt ind i deres rum. Døren der smækkede, var også en fin indikator på, hvilket skænderi han ville have med hende senere.
Han rejste sig endelig op, og trak lidt opgivende på skuldrene.
“
Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal fortælle dig Pax - men der er et eller andet i gære med Baronen, og jeg kan ikke lide det.“