Og det var derfor hun sad her i dag. Hendes evige søgen efter at udvide det fine spind der var lagt over Krystallandet, bød hende opsøge nye veje og muligheder hun ikke havde haft indtil nu. Solari kunne på trods af sin rang, næppe bevæge sig helskindet ind i Dianthos. Men Pax og alle hans små rotter kunne gøre det - og mere til.
Blikket havde fulgt med i hvad der ville skete, og med et lille ryk så hun kvinden - tydeligvis hans mor, begynde at dø for øjnene af dem begge. Vinrødt blod væltede ud af hendes hals og farvede tøj, bord og gulv for de to væsner der så hende. Men stadigvæk kom der ikke meget reaktion fra Pax, og med et spærrede elveren op. Så det var sådan det hang sammen... der startede en latter i Solari's bryst, der blidt og mørkt steg en smule i styrke. Hun havde fået fingrene i en vaskeægte sociopat? Så hærdet af livets prøvelser, at han ikke længere følte noget. Menneskeracens egen lille selvskabte bøddel... hans omgivelser havde selv været med til at forme Pax, ikke ulig elverens egen opvækst.
De slange fingrer gled fra bordets dybe furer, op foran elverens ansigt og tænkende pressede Solari fingerspidserne imod hinanden. "Der er mange grunde... jeg ville i dialog med dig. Jeg ville teste dig. Jeg ville føle dit selskab an, og jeg ville lærer dig at kende, på andet end hvad mine folk har kunne opsnuse sig til. Udover det, så kan du vel kalde det..." elveren kneb øjnene en anelse sammen, idet hun skulle huske det menneskelige ord for retærdighed. "En venlig gestus med selviske bagtanker. Fordi nu må jeg stille mit spørgsmål, og det har jeg glædet mig til" smilede hun, og havde med tiden fået rystet det glubkse ud af sit blik og holdning. Pakket det lidt væk, selvom det ikke altid lykkedes lige godt.
Elverens blik rykkede kortvarigt over på kvinden, der med et lille fingerknips begyndte at blive til aske foran dem begge; hendes ansigt stivnet i rædsel. Snart ville hun ikke være mere end endnu en plet på det mørke gulv i kroen og Pax egen sorte samvittighed, Solari krævede hans opmærksomhed. "Så, Carl.... hvad er betyder frihed for dig?" nu mere tilbage på sin hjemmebane - nu hvor hun stillede spørgsmålet, lå der næsten noget ømt i elverens mørke stemme, hvis blege øjne grådigt trak ham til sig.
So shut the door, I'm gonna turn my back
Go chase the dark, and I'll tip my hat.