Zofrost 07.01.2018 20:13
Der var stille, da Ferghus var færdig med at fortælle og han drak af sit krus, der allerede viste bunden. Så han hældte endnu en gang op fra kanden. Trangen til at blive ved med at tømme krus hang over ham, men han kendte også sig selv godt nok til at vide, at han ikke ville gå længere, end at han selv kunne gå ud i stalden og tage Nille ud. Dagene med bevidstløs druk lå bag ham - det var kun en meget sjælden gang i mellem, at han vågnede op i sin seng uden at vide, hvordan han var kommet derhen. Hvilket oftest var et par venlige sjæle fra landsbyen, der havde slæbt ham hjem på ryggen af Nille. Deres tålmodighed med ham var næsten uendelig og han betalte dem altid tilbage på sin egen praktiske måde.Endeligt åbnede den anden dværg munden og Ferghus lyttede til hans reaktion. Han var vred. Både en lettelse for Ferghus, men også et problem. Trods sit had til Thanen, vidste Ferghus også, at manden i bund og grund havde et godt hjerte. Der var ikke så mange år i mellem dem og Ferghus havde fulgt ham hele sit liv. Set hans gerninger. Oplevet hans sorg, da minen styrtede sammen over blandt andet Ferghus’ far. Nej, selvom han hadede ham for det, der var sket, hadede han ham ikke mere end at fornuften talte højest. Godric Baradur, Søn af Dragorn, var ikke en dårlig dværg og han var essentiel for Dragorns overlevelse. At kaste mudder mod så betydningsfuld en mand ville kun skabe dårligdomme og være dårligt for dværgene selv.
”Thanen er, som hans tilnavn også siger, Dragorns Søjle. Underminerer du søjlen falder Dragorn.” Han så alvorligt på Dalán for at sikre sig, at den yngre dværg forstod. ”Min personlige modvilje mod manden skal ikke sprede sig. Jeg vil ikke være skyld i kaos i Dragorn, blot fordi Thanen tog en forkert beslutning så mange år tilbage.” Det var bitre ord at udtale og han måtte også skylle dem ned med et tår øl, inden han snakkede videre.
”For min skyld kan den blive begravet for evigt.” Han brummede ordene ud, som de både var sande og usande. Personligt ville han bare glemmes, men retfærdigheden for familie og venner trak i den anden ende. Sandheden ville sætte dem fri. Han selv? Han ville alligevel hvile i sin grav, hvis barden holdt sit ord. Træt, som var luften slået ud af ham, mødte han den anden dværgs blik. Han følte sig tom for ord for nu.