Ingrid tog den unge noget forviltrede kvinde i øjensyn. Fra det pjuskede røde hår der skreg langt væk om hårde tider, over det nervøse udtryk i de rene træk til tøjet der havde kendt bedre dage. I sammenligning stod Mitch velkendt og ordentlig og fik den unge kvinde til at se endnu mere forhutlet ud. Det var også med til at sikre Mitch det svidende blik ved hans forsøg på en bortforklaring. Et han dog ikke virkede til at tage så tungt endda.
Det hjalp også at Amy valgte at tage ordet og derved tiltrække sig Ingrids opmærksomhed helt igen og derved et løftet øjenbryn.
"Så det. Heroppe? Kun iført det der?" En dæmpet nervøs fnisen kom fra pigen i rummet, før denne smuttede over og gemte sig bag sin far, skævende til de fremmede, men mest af manden med de sorte vinger.
Ingrids blødte dog hurtigt op og smilede i stedet til den yngre kvinde, som hun nærmede sig hende.
"Rart at møde dig, Amy. Mit navn er Ingrid. Hvis du kommer med, så kan vi se om ikke jeg har noget aflagt tøj du kan passe. Noget varmere tøj." Ved det sidste sendte hun Mitch et sideblik, før hun blidt rakte ud efter Amy for at lede hende fra stuen og dybere ind i købmandsgården. Fra stuen kom de ud i en gang hvor hun valgte trappen ovenpå to etagere til de kom op på loftet. Luften der var en del køligere end i resten af huset og fik ånden til at stå frem for dem.
"Det er både godt og skidt at gemme så meget, men det er jo aldrig til at vide om det kan gøre nytte igen. Om ikke andet så når min datter bliver ældre." Bemærkede Ingrid konverserende, mens hun fandt vejen hen til en kiste ikke så langt fra døren, åbnede den og begyndte at løfte op i tøjet deri.
"Jeg er så glad for at se Oliver med anden. Jeg var så bekymret for ham, da han forsvandt og ikke sendte ord hjem så længe."
....
I mens i stuen tog Mitch det hele ind, mens han kunne mærke børnenes blikke på sig. Ingen af dem havde sagt noget og ingen af dem ville ham nær. Ikke før den mindste vraltede over og strøg fingrene over hans ene vinge. Det fik pigen til at stikke hovedet helt frem fra bag sin far.
"Er de ikke meget besværlige at sidde med?" Det var så afgjort ikke hvad hverken hendes far eller Mitch havde forventet af spørgsmål, men fik brudt stilheden effektivt. Et udvekslet blik og Mitch knælede ned, så han kom i højde med hende og virkede mindre truende. Det fik også et henrykt hvin fra den lille dreng, som denne forsvandt ind under vingerne.
"Jo, de har det med at komme i vejen der." Han brugte lidt tid på snakke med børnene til de snakkede frit og ikke virkede så beklemte, mens de ventede på at kvinderne kom tilbage igen.