Frida havde ellers slået sig ned i en lille landsby hvor folkene virkede meget accepterende og de lod hende også betale sig af til at bo der. Nu boede hun meget harmonisk med de som havde levet der siden spæd. Hun frygtede ej bjergens vrede eller dragernes flammer, thi hvad end der måtte komme hendes vej ville blot bringe hende tættere på Kiles mål.
Hun havde brugt morgendagen på at havde nogle af de yngste i byen besøgte hende som de nu engang gjorde på disse øde dage. Hun brugt megen tid med disse børn som ej var hendes, hun fortalte dem fortællinger om trolddom, om verden udenfor dalen og om hvordan disse alle kunne ses i norden når natten faldt på i nordens lys.
På mange andre dage ville hun slutte dagen af med at gå ud med disse børn og samle hvad end der i bjerget måtte leve af bær og frugter. Tit kom de hjem med intet, men på denne dag kunne det også være ligegyldigt. De havde alle taget hjem for hun havde et ærinde hun måtte gøre før nattens mulm og mørke blev kastet over den lille landsby.
På en skrænt over dalen lige uden for byen satte hun sig på en stub af træ. Hun stirrede ud på solen hvis crescendo var sunget og som nu spillede på dens sidste tankter. Her ville hun sige den bøn hun hver uge måtte gentage på denne dag, den samme som hun på bjerget for mange år siden var blevet givet. Hun knyttede sin hånd om et nedbrændt lys som hun havde gemt i den store fjerkappe og gentog ramsen:
"Hør mit ord og giv det vinger, så atter de til det hinsides må gå."
"Lad jeg din tro tjener og bærer af dit ord; Frida Laug høre din visdom."
"Bring mig atter videre på skæbnens lange sti, dog aldrig ad denne."
"Lad mig falde otte gange, men stå op syv til tjeneste igen."
"For ej vil jeg dit ord lade være forgæves..."