Med et fast greb om den første ledige stols ben, hev hun den roligt ned fra bordet, vente den om og stillede den forsigtigt på gulvet, blot for at undgå for meget støj, det var trods alt et bibliotek. Hun sendte Kirana et lille smil og slog hånden ud mod en af de ledige stole.
"Tag plads" For Eva, måtte hun også gerne stå op, men så havde hun da i det mindste tilbud hende sidde ved samme bord.
Stadig, med en forsigtig håndbevægelse, rakte hun sin spinkle hånd ud for at tag et af pergamenterne i bunken. Foldede det ud og ville placerede det ved siden af sig, men det valgte at folde sig sammen igen i det hun slap papiret. Eva kom med et næsten uhørt suk og rejste sig, for at gå over til en af reolerne. Hun kom tilbage med nogle bøger i sin favn og valgte at placere dem på kanten af pergamenterne, stadig så man kunne læse teksten. Bordet så rodet ud, nu hvor alle pergamenterne var foldet ud, men så var det i det mindste nemmere at komme igennem dem, i stedet for at åbne hver og en hele tiden.
Årstal 1632, var det første hun fik øje på i øverst højre hjørne af et af pergamenterne. blandt den var der årstal som 1630, 1631, 1633, 1634 og 1635. Hun kunne været heldig, at et minde ville dukke op, hun håbede da på at hun ville være så heldig at der stod noget som sagde hende noget og som ville ende med at prikke til hendes hukommelse.
Papirernes udseende viste, at de var gamle og de havde været foldet ud en del gange efterhånden. Samtidig var de krøllet som de andre skriftruller hun havde set på biblioteket og de havde samme farve som en gammel birkestamme.
"ja, jeg tror på de er der et sted.. " sagde hun som svar på, at hendes minder ikke helt var forsvundet, men gemt dybt nede i hukommelsen. Eva kiggede på papiret og rakte lidt efter hånden ud og pegede på årstallet, 1632.
"Jeg har en fornemmelse at jeg levede i det år. for, hvorfor skulle jeg så huske det som det første?" sagde hun eftertænksomt og lod blikket glide over pergamentet.
"Et hus... Det måske et hus jeg boede i med min familie?" Eva var næsten sikker, hun var nød til at finde ud af hvor det hus lå og om det stadig lå der? Det var trods alt mange år siden, så det var slet ikke sikkert.. Men først! Var hun nød til at læse hvad der skete i året 1632. Mon ikke der stod noget i de gamle skriftruller?
Hun valgte blot at skimte teksten, ellers ville de sidde her længe og måske ikke nå at læse dem igennem før stedet lukkede.
Signatur illustreret af: Esther Puche