'Så min skat, nu er dit hår ordnet,' sagde Lyra til sin datter, som sprang op med det samme. Den lille pige brød sig ikke om at sidde stille for længe. Hun mindede meget om sin far.
'Det klør,' klagede Arryn, og var allerede begyndt at løsne sit flettede hår. Lyra måtte stoppe hende, med en blid og fast hånd.
'Det holder op med at klø hurtigt. Du sagde selv, at du ikke ville have hår i øjnene. Jeg kan jo altid klippe det af,' Lyra rakte ud efter en lille kniv, der var blevet brugt til deres aftensmad. Arryn sprang hurtigt væk fra Lyra, der knap kunne holde sit grin inde. Arryn ville ikke have hår i øjnene, men hun ville heller ikke have det klippet.
Pigen satte sig ned ved siden af sin mor, og bladrede åndsfraværende i en bog. Hun kunne ikke læse endnu, men Lyra lærte hende så meget hun kunne. Selvom de boede ude i vildmarken, ville hun give sin datter den bedste uddannelse hun kunne.
Det tog ikke lang tid, før Arryn blev træt af at sidde stille. Hun lagde bogen til side, og rejste sig for at udforske skoven omkring dem.
'Du bliver hvor jeg kan se dig,' formanede Lyra. Hun kunne ikke lide tanken om, at hendes datter skulle fare vild i skoven så sent. Elvere eller ingen elvere.