At høre hun fnisede lidt og dermed så ud til at have fået det lidt bedre, fik også ham til at grine lidt. At hun morede sig på hans bekostning, ville aldrig nogensinde genere ham! Slet ikke når han var så selvironisk som han er, og han havde ærlig talt vænnet sig til at være skide uheldig hele tiden, så det kom ikke engang som nogen overraskelse længere at han var væltet over noget.
Doríns øjne fulgte hendes finger, og så derefter på den store gamle bog, med let rynket pande. Han havde aldrig prøvet at lære gennem bøger før. Det han kunne var blevet lært til ham af ældre som havde mange års erfaring. Dertil var det langt fra alle dværge som var i stand til at læse. Dorín kunne godt, men det var også kun lige til husbehov. Men at skulle læse og forstå instruktioner fra en bog, virkede nærmest urealistisk fra Dorín, specielt alene. ”
Jeg vil være ærlig og sige, at jeg ikke forstår hvordan du dog kan lære fra en bog.. Men jeg er heller ikke ligefrem kendt for at være intelligent. I hvert fald ikke hvad bøger angår.”
Dorín nikkede forstående ”
Det gør mig ondt..” svarede han, og vidste udmærket hvad hun mente. Det var aldrig rart at miste et tæt familiemedlem, specielt hvis personen havde været meget vigtig i ens liv. Dorín havde ikke oplevet det meget i sin tid, men begge hans hold bedsteforældre døde da han stadig var en knægt, og det havde ikke været nemt dengang, og selvom han var kommet over det, savnede han dem stadig engang imellem. Men det var meget naturligt. ”
Er der ingen andre i din familie, som kunne træne med dig? Altså så du ikke var alene. Her ser ganske fredeligt ud, men det kan variere med hvilke væsner der befinder sig herinde.” sagde han, stadig bekymret over at hun var kommet herind alene. Han følte lidt det samme, som når hans lillesøster var ude alene, hvilket hun efterhånden gjorde tit. Men hun var også en helt anden personlighed.
Tidligere dværg