Tidsregning, karakterers alder og hastighed

Krystal

Krystal

Skaberinden

5924
karakterer

Krystal 31.10.2025 12:56
Hej alle!

Jeg har et lille emne, som jeg håber vi kan debattere herinde, da jeg er meget nysgerrig på at høre, hvad jeres opfattelser er. 

Som det næppe er gået nogen forbi, har KL haft en lidt mere stille periode. Det er der alle mulige grunde til, og som sådan heller ikke det tråden her skal handle om - men det synliggør i højere grad et problem, jeg selv har oplevet, og som jeg er en lille smule i vildrede med.

Det handler for mig kort sagt om, at tiden går for hurtigt. 

Krystallandet har altid fungeret således, at den ingame tidsregning følger den offgame tidsregning. Dette giver fin mening i perioder med høj aktivitet, når tråde skrives og afsluttes hurtigt og plots rykker fremad i god hastighed. Når man derimod har længerevarende tråde, står man pludseligt i en lidt underlig situation, hvor en tråd man har, tidsregningsmæssigt foregår for mange måneder eller endda flere år tilbage, og man ikke har taget stilling til, hvad der er sket med ens karakter i den efterfølgende tid - måske endda fordi det afhænger af, hvad der sker i den tråd, man er i gang med.

Jeg oplever det også særligt med mine yngre karakterer, som jeg f.eks. har skrevet for at have plots med dem som unge teenagere, men hvis jeg har automatisk alder slået til, er de lige pludseligt voksne, uden jeg nødvendigvis føler, at jeg har nået det plot, jeg gerne ville have på dem som unge.
Så kan jeg slå den automatiske aldring fra og lade dem blive "evigt unge" - men dette kan skabe andre problemer i forhold til karaktererer omkring dem, der bliver ældre, samtidig med at ingame tiden jo fortsat går, og det derfor stadig føles underligt.

Jeg har ikke nødvendigvis en god løsning ved hånden - men først og fremmest går min generelle nysgerrighed på, om andre spillere kan nikke genkendende til mine tanker og udfordringer omkring dette - og hvad I selv sidder med af tanker herom? :)
~ Krys ~

Tatti

Tatti

Lummer prinsessen

2788
karakterer

Tatti 31.10.2025 13:56
Jeg er helt enig! 

Viktor f.eks. oprettede jeg i 2023 hvor han er 19 år - og alle de plots jeg startede med ham dengang er endnu ikke afsluttet, og derfor har han været 19 år i 2 år nu. Hvilket ikke er et problem for mig, så længe jeg aftaler det med dem jeg har plots med, at Viktor stadig er 19 (så 2023 er bare blevet 2025) hvis det giver mening? Men jeg har heller ikke auto aldring på nogen af mine karakterer. 

Men løsningen? Har jeg ikke. Ikke andet end en "vi forsætter hvor vi slap" mentalitet hvor det giver mening. 

Det bliver dog lidt rodet ja... men så prøver jeg bare at holde styr på min karakter tidslinje så rækkefølgen holder! 
~Tati~

Lux

Lux

De-luxe

4175
karakterer

Lux 12.11.2025 20:05
Heyoo. Spændende og helt sikkert også en relevant debat!
Umiddelbart hælder jeg, at det ville give mening at "skære" i tiden. Men hvis man gerne vil have en form for tidslinje, der alligevel spejler virkeligheden/sæsoner på forskellige måder. Helt konkret til hvordan, ville jeg nok foretrække, at vi stadigvæk holder det op imod en form for årshjul heheh. 
Det kunne være noget alla sæsoner, hvor at vi samlet set skal have 3 måneder irl, førhen at der er gået én måned i spillet. 

Et "år" irl, ville så svare til 4 måneder in game. 

Man kunne også sige det samme, bare med 4 måneder. 
--->Så svarer et irl år, til 3 måneder - og så har vi måske en "naturlig" udvikling. Men et helt år for en sæson? Er det for længe? 
Mit bud på hvordan man imødekommer folks ønsker til specifikt at have en vinter, sommer eller lign setting, kan så være fortidstråde? 

Jeg tror i hvert fald oftere jeg oplever at de bliver for hurtigt gamle, end at de forbliver unge for længe :)

2 2

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 0