Bonden og skuespillerinden

Godtfred

Godtfred

Krystalisianer

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Medanien

Alder / 49 år

Højde / 189 cm

Slutningen af midsommeren

Der var altid noget at lave på en gård. Hvis der ikke var dyrene, markerne eller plantagerne, så var det hovedgårdbygningen, indhegningerne, stalden, siloen eller laden. Det kunne være hvad som helst. Godtfred Elbank, ejer af Elbank Grange og den eneste af Elbank-børnene der havde besluttet sig for at overtage familieerhvervet, havde oplevet huller i stråtaget, vanskelige blomsterbede, ræve der jagtede hans høns, folk der smed skrald ind til hans ko, døde og levende mus i hans køkken – gaver fra gårdkatten – storkerede på hans skorsten og mange tusinde andre ting, der ikke havde specielt meget med hans reelle erhverv som bonde. I hvert fald ikke det liv, som andre forestillede sig, at han havde. Der var mange andre ting at se til end markerne og dyrene som ødelagt indhegning og den dertil tæt forbundne jagt af en ko, der hellere end gerne selv ville bestemme. Han havde oplevet hungersnød – hele to gange – brænd, død og kaos. Han havde oplevet begravelser og pest og andre plager, men han havde også oplevet liv og fødsel. Som beboer i Fredskilde havde han oplevet genopbygning og sejr. Noget at leve for.

Men alt det andet var tyngende, og nok egentlig også den primære grund til Godtfreds forkærlighed til det stille liv. Det stille liv bevægede sig i et roligt tempo, for der var ikke noget, man skulle nå. Den slags liv bød ikke på ubehagelige overraskelser, men i stedet simple og godt løsninger som man kunne sysle om og kære for. Det tog tid at reparere stråtag eller indhegninger, og det klædte Godtfred rigtig godt.

Dagen i dag havde, ligesom alle de andre, heller ikke budt på det vilde plottwist. Godtfreds dage var simple rutiner: Om sommeren stod han op sammen med solen, for det betød, at han havde lang tid til at få udnyttet dagslyset. Som det første ville han gå over i hønsehuset til sine fire høns (Dame, Frøken, Frue og Baronesse) for samle æg, fodre dem og lukke dem ud i deres indhegnede udendørsareal, så de kunne pirke rundt efter deres foder, biller, orme og andre insekter. Dernæst ville han gå over til sin Ko, ganske enkelt navngivet Ko, for at malke hende, inden han også fodrede hende og lukkede hende ud i sin indhegning. Dagen ville derefter fortsætte med morgenmad, som regel bestående af en form for grød med marmelade eller syltede frugter, før han ville gå i gang med dagens arbejde.

I øjeblikket stod Godtfred på en stige på vej op på sit stråtag. Han var ikke til at undgå at få øje på, for det kan se en smule underligt ud at finde en meget høj mand med mørkerødt hår og skæg i færd med at balancere op til sin skorsten. Selvom det var ved at være enden på midsommeren, og de fleste fugle derfor var fløjet fra reden, havde Godtfred fundet ud af, at der stod en storkerede på hans skorsten; og det var altså synd, hvis de store fugle skulle askes, hver gang han havde tænkt sig at lave mad. Derfor måtte og skulle den flyttes – hvis er altså ikke var æg i den. Sådan var reglerne med alle fuglereder: Hvis der lå æg i den, skulle man lade den ligge. En tom fuglerede kunne flyttes, hvis den stod til gene, eller at det var farligt for redens beboer. Godtfred mente, at råemne rede faldt i begge kategorier.

Som han havde regnet med, stod reden tom, og han kunne derfor forsigtigt løftet den. Den var temmelig stor at bære rundt på i favnen, og han skulle virkelig passe på, at han ikke kom til at klemme den for meget. Reder var skrøbelige. Det var ikke svært at få fat i reden. Det sværeste ville være at komme ned ved hjælp af stigen og derefter forsigtigt forsøge at få reden over på Ladens tag, hvor den ville være mere sikker. Godtfred begyndte at balancere tilbage mod der, hvor han havde efterladt stigen.

Godtfred Elbank
Lily Fox

Lily Fox

Adelig og Skuespiller.

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 25 år

Højde / 162 cm

Nao 16.07.2023 00:34
På trods af at Lily nu levede og nød livet i Dianthos, så var der ikke noget som at komme tilbage til Medanien; besøge hendes far og ikke mindst nyde livet og hestene. Hun elskede hestene og at lade sig drive afsted på ryggen af dem. Lige siden hun havde været lille, hvor hun havde lært at ride, havde hun haft en stor kærlighed til det at ride og ikke mindst hestene. 
Der var langt mellem naboerne men det havde aldrig betydet, at der ikke havde været en stærk ånd og hjælpsomhed i mellem de få naboer og det lokale samfund som nu herskede. 
Lily kendte de fleste af dem som boede i området, fordi at hun ofte havde været hos dem eller de havde børn i samme alder som hende, og dermed havde leget med dem som barn.

På ryggen af hendes hest havde hun trukket ud i landskabet og red langsomt rundt, nød naturen og det den havde at byde på. Det var den store forskel på byen og Medanien, herude var der skov og marker; vilde dyr. Det var det hun var vokset op i og havde en stor forkærlighed for, men mulighederne i byen var bare umådelige større, end dem som hun havde her.
På et eller andet tidspunkt ville hun skulle tage et valg om, om hun ville overtage gården og føre denne videre. Alt andet end et ja, ville ødelægge hendes fader og hendes drøm var da også at føre den videre - men der var længe til.

Hesten trak hende rundt i området, rundt omkring skoven og tæt på nogle af de naboer, som gården lå tætteste på. Hun havde savnet at se hvordan folk arbjedede og gjorde klar til vinteren som inden længe ville komme, også selvom der var flere måneder til. Det fik et automatisk smil frem på hendes læber.
Hun trak i seletøjet og hesten stoppede, og Lily hoppede ned og trådte ind ad lågen i hegnet. "Godtfred, har De brug for hjælp?" Man mødte ikke nogen rarere person end Godtfred, og lige nu så det ud som om at han var hængt godt op og måske havde brug for en hjælpende hånd.

Godtfred

Godtfred

Krystalisianer

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Medanien

Alder / 49 år

Højde / 189 cm

En stemme rev ham ud af sit foretagende, og Godtfred stoppede op midt på taget for at finde ud af, hvem den tilhørte. Det fregnede ansigt brød ud i et smil, da han fik øje på stemmens ejerkvinde, Lily Fox, en af hans naboers pigebørn, som for flere år siden var flyttet til Dianthos og sidenhen blevet skuespiller. Noget af en bedrift, mente Godtfred, af sådan en ung kvinde fra en by som Fredskilde. Skuespiller var hun i hvert fald aldrig blevet her. I stedet ville hun nok være blevet bondepige, bager eller tjenestepige hos en storbonde. Alt muligt andet, som hørte småfolket til uden de store drømme og ambitioner.

Jamen, det er jo frk. Fox. Velkommen tilbage”, han ville vinke til hende, men eftersom hans arme var fuld af grene, kviste og pinde, så ville han ikke tage chancen. Han balancerede sig tættere på stigen.

Hvis De vil holde fast i stigen, mens jeg forsøger at kravle ned igen, så ville det da være møg dejligt. Tak som byder

Med Lilys hjælp fik han fundet fodfæste på stigen og uden hænder langsomt og forsigtigt kravlet ned, indtil han stod sikkert på sine ben. Stiger havde aldrig været hans foretrukne sted at befinde sig; det føltes som at mangle fast grund under sine fødder, lidt lige som et frit fald.
Har De mulighed for at hjælpe mig med at flytte stigen over til laden?”, Godtfred nikkede over mod bygningen, “Et par storke besluttede sig for at bygge rede på min skorsten, hvilket ikke er det smarteste sted. Men det er underligt, hvad den laver der, taget i betragtning, at de plejer at lave dem i foråret.

Han så noget tænkende ud i et øjeblik, inden han trak på skuldrene og bevægede sig over mod laden. Det var sikkert bare et enkelt tilfælde og ikke noget, som betød noget. Godtfred havde i hvert fald ikke hørt om andre i Fredskilde, som havde fået besøg af storke på denne tid af året.

Godtfred Elbank
Lily Fox

Lily Fox

Adelig og Skuespiller.

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 25 år

Højde / 162 cm

Nao 16.07.2023 15:30
Lily ønskede ikke at lade ham forstyrre og dermed muligvis forskrække ham, så han ville falde af stigen som han stod på. Heldigvis skete dette ikke, og hun fik han opmærksomhed. Han lignede at han havde brug for hjælp, og han var ellers en mand som ofte klarede tingene selv, efter at han var blevet alene på gården. 

"Mange tak, Hr. Elbank" Lød det roligt fra ham, som hun bevægede sig imod stigen, "Men jeg har fortalt at De blot skal kalde mig for Lily" Men af ren høflighed holdt han sig i de formelle termer, det var alligevel mere brugt herude end inde i Dianthos, hvor den unge generetion ikke gik lige så meget op i termerne, som den ældre gjorde. 

"Selvfølgelig vil jeg det" Hun lagde hænderne mod stigen, som hun kom hen til den og brugte sine kræfter på at holde den fast, "Det sidste jeg vil have er at se Dem falde af stigen" Hun kom med et lille grin og kiggede op på Godtfred, som han stop på stigen og pillede ved reden som sad der oppe. 

Lily havde heller aldrig været nogen større fan af at kravle rundt på stiger eller tage, hendes højdeskræk slog meget hurtigt ind og følelsen af at mangle noget omkring sig, som sikrede ens fodfeste. "Selvfølgelig har jeg det" Lily hjalp gerne til, hvilket også var grunden til at hun var stoppet op hos ham. "Det er måske ikke det smarteste sted at ligge den, og slet ikke hvis De skal bruge skorstenen igennem vinteren" Lo hun lavmælt. Selvfølgelig skulle han bruge den. "Men tror De at storkene vil bruge reden, hvis vi flytter den?" Det var ikke hendes stærkeste område, muligvis var Godtfred klar over det.

Lily tog den store stige under armen og bevægede sig over mod laden og placerede den op ad væggen. Hun var iført ridetøj, så tøjet kunne klare at blive tilsmudset.
Godtfred

Godtfred

Krystalisianer

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Medanien

Alder / 49 år

Højde / 189 cm

"Og jeg har fortalt Dem, at det kan simpelthen ikke lade sig gøre på disse kanter", sådan var han ikke opdraget. Godtfred børstede toppen af sin skorsten ren for kviste, inden han begyndte nedstigningen. Ubehageligheden over at være så fritsvævende fik det til at løbe ham koldt ned ad ryggen, men han klarede det i et stykke, hvorefter Lily løftede stigen, da de satte snuden mod laden.
Hendes spørgsmål var ganske glimrende, og Godtfred kunne ikke give hende et endeligt svar: "Det er ikke til at sige. Forhåbentlig kan de finde den, efter vi har flyttet den, og ellers laver de en ny. Så jeg må bare holde øje med min skorsten. Sådan nogle kan godt finde på at vende tilbage til der, hvor de først havde tænkt sig, at deres rede skulle befinde sig. Stædige bæster."
Han smilede dog, mens han sagde det. Alle naturens væsner var en ven af Godtfred, og sådan havde det altid været. De havde været der længere tid end mennesker, så hvorfor skulle han ikke vise dem den respekt, som de fortjente? Specielt når de lavede reder på hans skorstene.

De nåede laden, hvor Lily stillede stigen der, hvor Godtfred bad hende om det, hvorefter han tog klatreturen en gang til. Endnu en gang hang skrækken fra ham som et par gamle gardiner, men han følte sig mere sikker med Lily for enden af stigen. Han nåede toppen af stigen, hvor han forsigtigt og sikkert lagde reden til rette på hans lade, inden han tog turen ned en gang til. Godtfred bankede sine hænder fri fra det værste støv og snavs.
"Så kan jeg ikke gøre andet end at holde øje. Vil De have hesten ind til Ko, mens jeg byder Dem en kop te i køkkenet?"

Godtfred Elbank
Lily Fox

Lily Fox

Adelig og Skuespiller.

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 25 år

Højde / 162 cm

Nao 20.07.2023 16:04
Lily kunne ikke lade være med at komme med et lille grin, som Godtfred lod til ikke at ville rette sig ind efter hende, og blot kalde hende ved fornavn. Det var også i orden, hun kunne gå med begge - det gjorde hun jo til dagligt. Hun var tæt med denne mand og havde kendt ham i mange år og derfor var der intet problem for hende at han kaldte hende ved fornavn - men nuvel. "Altid de gamle dyder, ikke?" Hun sendte ham et varmt smil over hans valg. 
Hendes viden omkring fulgen var ikke den stærkeste, men omend så kunne man sige at de flyttede den alligevel ikke ret langt, så mon ikke storkene ville kunne finde den? Hun havde dog hørt om fulge hvis reder man ikke måtte rykke, eftersom at de ikke ville kunne finde den. Der var intet andet end at prøve, for oven på skorstenen kunne den ikke være.
"Ja, det er det jeg tænker. Om de er så stædige at de nu har set Deres skorsten som deres nye hjem. Forhåbentligt ville de kunne finde reden, eftersom at den kun er få meter væk" Det var ikke dette hun havde regnet med at skulle lave i dag, men hun nød det alligevel - gøre en god gernning. Her ude på disse kanter der var det næsten dyrerne som herskede og mennesket, og de andre racer var blot en del af billedet - man gav plads til dyerne. 

Det gik som smurt med at få reden på plads oven på laden og Lily gjorde selvfølgelig sit bedste for at holde stigen på plads. Hun vidste hvordan hun selv havde det med højder som denne og at have en til at holde stigen fornede var altid en stor hjælp. "Nej, jeg er sikker på at de nok skal komme tilbage. Meget gerne" Svarede hun smilende og gik hen til hesten og trak den hen til indhegningen og fik lukket hesten ind til koen.
Godtfred

Godtfred

Krystalisianer

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Medanien

Alder / 49 år

Højde / 189 cm

Mens Lily satte hesten ind til Ko, styrede Godtfred næsen mod hovedbygningen på sin gård. Når man kom ind ad hoveddøren, trådte man direkte ind i køkkenet, som ikke var specielt stort, men der var tydeligvis blevet kæret for detaljerne som køkkenskabene af træ og de to ens stole ved et lille køkkenbord, som, der ikke kunne herske tvivl om, var hjemmelavet af en ikke-møbelsnedker. Men stolene vippede ikke, og de var temmelig ens, hvis man skulle give Godtfred et klap på skulderen.
I sit lille køkken fik Godtfred sat en kande vand over til te og tørret sine hænder af i et stykke stof, så de ikke var så beskidte. Det blev stoffet til gengæld, men det kunne vaskes. Dernæst fandt han to krus og tekanden frem, hvor alle tre dele var lavet hos den lokale keramiker. Sådan var det i Fredskilde: Man handlede helst hos de lokale, mens man fordømte dem, der købte fra de udefrakommende. Byen havde selvfølgelig også brug for, at der var godt gang i handlen, og byens spidser prioriterede da også at få handlet med andre byer og lande i håbet om at kunne få bedre økonomi til byen. Det trængte den vel sådan set også til.

Godtfred lagde først mærke til Lily (der måtte være kommet ind i køkkenet på nuværende tidspunkt), da han havde givet sig selv et øjebliks ro til at få tændt sin pibe i. Den søde duft af tobak spredte sig i køkkenet.
"Hvornår ankom De til byen, frk. Fox?", spurgte han, mens han hældte løs te ned i sin tesi.

Godtfred Elbank
Lily Fox

Lily Fox

Adelig og Skuespiller.

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 25 år

Højde / 162 cm

Nao 03.08.2023 09:47
Lily kunne huske hvor mange gange hun havde været i det lille køkken og altid fandt det interessant og hyggeligt på sin helt egen måde. Det var meget anderledes end hendes eget barndomshjem hvor man ikke sad i køkkenet, hvor tjenestefolkene brugte tiden på at lave maden, som blot blev serveret. Men det var anderledes på en god måde, hvor her var plads til det hyggelige og de små detajler. Godtfred virkede som en person som havde styr på tingene, som lavede sine ting selv eller handlede hos de lokale, hvis man manglede noget. Godtfred var indbegrebet af en mand som elskede det lokalmiljø som han boede og levede i, og kæmpede for det. 
Lily satte sig ved bordet og mærkede stolens håndværk under sig, som hun fulgte Godtfred med øjnene som han gjorde klar til den kop te som han havde budt hende på. Der var noget ved den venlighed som prægede Fredskilde, hvilket var spøjst som det passede til navnet på byen. Hun smilede som hun blot så til at han gjorde klar, og til sidst gav sig den ro at tænde sin pibe. Duften var hende velkendt, selvom det ikke blev brugt i hendes eget hjem, men den havde en nostalgi over sig. 

"Det er faktisk ved at være et par uger siden. Jeg har deltaget i lidt sommerfester, som nogle af adelsfamilierne afholder. Også min egen fader" Det var typiske arrangementer for familierne, at samles over sommeren og feste lidt.
"Hvordan har De det på gården?" 
Godtfred

Godtfred

Krystalisianer

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Medanien

Alder / 49 år

Højde / 189 cm

"Det lyder som om, at De har haft travlt, frk. Fox", han sendte hende et kort smil over sin skulder, inden han vendte sig tilbage mod tebrygningen, "Så jeg er overrasket over, at De har kunnet finde tid til mig".
Ikke at Godtfred ville klage. Han fik sjældent gæster, som han kendte. Der kom faktisk temmelig mange nye og fremmede, som gerne ville have et måltid mad, en lille sum penge eller et sted at overnatte. Det var i hvert fald alment kendt, at Godtfred altid havde plads og tid til at hjælpe - og ikke kun fremmede rejsende, der tumlede gennem Fredskilde. Til tider kunne han savne at have besøg af nogen, som han kendte. For eksempel så han ikke sine søskende eller niecer og nevøer specielt tit, men det var ligeså meget hans egen skyld.
"Som altid sker der sjældent noget her, frk. Fox", så rynkede han panden og lagde låget på tekanden, så den kunne få lov til at trække, "Nej, nu lyver jeg, frk. Fox. Jeg har haft besøg af en vaskeægte pirat. Hun var temmelig snakkesalig og grov, men det ved jeg ikke, om det bare var hende, eller om det er en gennemsnitlig pirat".
Godtfred rystede på hovedet af sine mumlerier, inden han gik hen og satte sig på den tomme stol ved køkkenbordet. Han havde to tekrus med sig, som han stillede foran dem hver især, hvorefter han blæste dampede videre på sin pibe.
"Men ellers ikke det store"

Godtfred Elbank

Godtfred har forladt tråden.

Lily Fox

Lily Fox

Adelig og Skuespiller.

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 25 år

Højde / 162 cm

Nao 08.09.2023 06:24
"Nah, jeg ved ikke om jeg har haft travlt" Kom det roligt fra hende, "Det er blot en masse fornøjelser, ikke sandt?" Nemme forpligtelser som man regnede med at hun ville deltage i, men hårdt arbjede ville hun ikke kalde det. Hendes arbejde med teateret var hårdt arbjede. "Jeg har altid travlt til mine naboer og dig, Godtfred" Hun kom med et varmt smil, som hun lige nu hyggede sig gevaldigt hos ham. Alt var stille og rolig, og Godtfred var en person som bød alle som kom forbi inden for, for så gæstfri var han. Det var en enorm egenskab at have. 
"Du har haft besøg af en pirat?" Lød det overraskende fra hende, som hun lod blikket glide over på ham. Det var alligevel ikke ofte eller normalt at den slags bevægede sig helt her ud, "Det var da atypisk" Hvorfor var der pirater i denne del? Så langt fra havet. "Jeg tror desværre at det er normalt for de fleste pirater, at de er små grove i deres træk. Men man må da sige at denne pirat var langt fra havet" Det var lidt specielt, men der skete alt tid et eller andet mærkeligt på disse kanter. 
"Men det er da også specielt at opleve. Det er jo ikke fordi at du sidder og kigger" Der var masser at lave på gården
0 0 0

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 9