Kataching 11.02.2023 07:31
Han tog sig den frihed at læne sig tilbage i sofaen med en glat bevægelse og placerede den ene arm på ryglænet. Hvis det ikke var for den andens skarpe falkeblik på ham, ville han have kigget sig lidt mere omkring i kontoret, men det var ikke tiden eller omstændighederne til det. Han ønskede heller ej at stjæle mere fra denne person; aftalen de muligvis kunne indgå kunne vise sig at være langt mere udbytterig med tiden. Det var aldrig en dårlig idé at netværke, det plejede Milo altid at sige. Sebian havde dog aldrig været god til at begå sig på den måde – meget kalkulerende, overvejende og taktisk. Desuden havde han en dårlig hukommelse når det kom til den slags ting, sikkert fordi han ikke interesserede sig voldsomt for de selskabslege det øvre samfundslag begav sig med.
Med et kort nik bekræftede han mandens gestus, ja tak, han ville gerne have mere. Det smagte fremragende, den rubinske druelikør. Han tog en tår og mærkede varmen i halsen. Det fik sofaen under ham til at føles lidt blødere, rummet de sad i til at blive smukkere og smukkere, og mandens vinger til at virke mere og mere imponerende. Sebian studerede dem igen, da de bevægede sig i takt med bevægelserne han lavede.
Ramiel. Han kiggede lidt fraværende ud i luften og kneb øjnene en anelse sammen.
Ramiel… Søgende efter et eller andet løftede han ubevidst hånden op og rørte ved sin egen hage, han kunne mærke skægstubbene så småt begynde at titte frem under overfladen, mens han for første gang fortrød at have drukket. Tågen omkring hans hjerne var irriterende, det var som om at han prøvede at komme i tanke om et eller andet..
Pludselig så han Ramiel for sig igen som han havde set ud da han afbrød Sebian i sit arbejde. Han huskede de papirer han bar i armene som han hurtigt fik lagt fra sig, og huskede skrivebordet han placerede dem på der nu stod til venstre for dem, længere væk i rummet. Synet af adskillige breve med et stolt løvehoved afmærket i hjørnet af papirerne kom tilbage til ham og uforberedt på hans opdagelse, begyndte det at dæmre for ham..
Kazimi-familien. Det hele kom tilbage til ham på én gang, som at blive slået i ansigtet med en våd klud. Han huskede flygtigt, ved hans sidse visit i byen for langt over et år siden - han havde rejst vidt omkring det sidste stykke tid - hvordan at en ny vasal var blevet udnævnt. Så vidt han huskede, var det ikke nogle pæne ting der var blevet sagt om ham, men det var det jo sjældent uanset hvem pøblen snakkede om. Han skulle vist have ry for at være lidt af en snob. Sebian tænkte, at det i hvert fald passede med hans forfængelige udseende.
Han gjorde sit bedste for ikke at lade sin realisation bringe ham ud af fatning, men helt ubemærket gik den nok ikke hen. Han fokuserede igen på samtalen og overvejede nu, med større omhu, hvilket svar han skulle give. Han vidste intet om denne
Ramiel andet end han var magtfuld, mere magtfuld end ham selv, havde et dårlig ry, men umiddelbart havde taget godt imod en listetyv han fangede på fersk gerning i ly af natten – sikkert fordi han var en stolt mand, der forsøgte at bevise noget for sig selv ved at klare problemerne solo. Det havde virket til Sebians fordel indtil videre, men det nyopdagede faktum omkring manden gjorde ham alligevel tøvende.
Indtil han satte sig lidt op igen og så på Ramiel.
”Jeg er ikke lejemorder. Eller din torturbøddel.” Det slog han fast med det samme. Han havde selvfølgelig ikke noget imod et godt slagsmål mellem ligemænd, eller noget tilfældig vold i ny og næ når man havde en lille skid på, men han nød ikke at være ondskabsfuld. Der var også noget upassende ved at få andre mænd til at udføre det beskidte arbejde for sig, det havde Sebian altid følt. Hvis man ønskede at slå, brænde, myrde, voldtage eller torturere måtte man i det mindste være mand nok til at gøre det selv...
”Men jeg er hurtig og smidig. Jeg ser godt i mørke. Jeg kan snige mig ubemærket efter hvem som helst. Og..” Han fugtede læberne igen da han tøvede. Han burde måske ikke afsløre mere end nødvendigt om sig selv, men selvom det irriterede ham, fandt han sig selv ivrig efter at imponere denne Ramiel. Og han skulle vel også bare sælge sig selv så godt han kunne, så han ikke pludselig blev fundet overflødig eller ubrugelig?
Med et vurderende blik på den bevingede mand trak Sebian armen ned fra ryglænet. Hans venstre hånd holdt stadig glasset med den smukke, røde væske. Han løftede højre arm og holdte hånden ud i luften med håndfladen vendt fremad. Svævende over sofabordet manifesterede der sig – lidt langsomt – et par billedskønne, natsorte små vinger, ikke længere end tyve-tredive centimer. Det var en sagte, delikat proces der tog adskillige sekunder. Ligesom de virkelige vinger var de som dyppet i guld og gyldne på indersiden; de hang svævende i luften, som sad de fast på en lille usynlig mand. Sebian studerede dem, selv nysgerrig – de var smukke og livagtige,
næsten ligesom de ægte. Han fik dem til at baske et par gange, langsomt, så han kunne studere deres bevægelser. Efter et halvt minuts tid flimrede de en enkelt gang og forsvandt. Sebian kunne mærke sine batterier var en smule drænede; så detaljerede ting krævede meget energi.
Han fokuserede sit blik på Ramiel igen, efter at have været opslugt af sin egen kreation.
”Jeg har illusionsmagi. Og jeg er blevet hyret til.. mange typer jobs.” Hans blik hvilede sigende på Ramiel indtil han tog endnu en tår. Så skiftede han til en lettere tone:
”Men min største erfaring ligger nok indenfor indbrud. Eller jeg kan bringe dig informationer, fra steder du måske ikke selv kan komme ubemærket.” Selv uden sine vinger ville han jo være en blikfangende mand.