For zalans da også, korthuset i hans indre var braset sammen alt sammen grundet en sølle discipel. Han følte frustrationen ud til det sidste led af fingrene. Trods for han havde fri for arbejdet, var det endnu som at være på arbejde. Fortrinene, stemmerne, hjulene på vognene, de hamrende slag fra smeden - alle lyde gik lige ind. En hånd blev let taget til det ene øre og han lod hovedet bukke frem. Larmen var overvældende og fik hver en nerve til at vende sig i ham.
I sidste ende så han sig selv gå ind i det øvre for i sidste ende at passere ind til den hellige bydel. Issac Thorne stod formenlig vagt for dagen, men han nænnede ikke at stoppe forbi sin løjtnant. Ikke i dag, nej. Eskild fik begge hænder ned i lommerne af sine bukser, de forsvandt dybt deri og hovedet blev løftet en anelse. Håret var blevet trykket op i en halvhjertet knold med en snøre, men håret som var bundet op havde flere totter som havde løsrevet sig både fra snøren og hårgrænsen.
Modvilligt lod han sig gå ind i katedralen, det var ikke en gang hjemmet for hans Gud.
Skulle han virkelige stole Samuels ord om at denne Gudinde kunne noget?
Men han forblev stående ved åbningen derind til og tøvede. Kroppen føltes tung og ugidelig. Den var ikke enig med hans beslutninger eller valg. En kvinde af huset bød ham velkommen og spurgte hvad eller hvem han søgte: "Er der en Fader i nærheden el-?" uanset hvor meget han ikke ønskede at gøre dette, fik han trukket et skævt smil over læberne og kvinden instrueret ham "Fader Romeo sidder i bod til de som har brug for at skrifte, det er lige ned og til venstre," selvfølgelig var det lige ned og til venstre brummede han i sit indre. Men han fik takket hende for hjælpen, trods han næsten gerne havde set sig fri for den.
Eskild fik åbne døren ind til kabinen, glittervinduet som var deres talerør, var også det hvor de vel på sigt lidt kunne ænse den andens udtryk. Men han satte sig med ryggen op ad væggen og hovedet foroverbøjet. "Fader" det var blot et simpel ord at ligge ud med, men hvad skulle han starte med at sige? Jeg lavede et overgreb på min kollega .. i hans mund? eller Jeg lagde hånd på din discipel?
"Tror De virkelig på at deres Gud kan ændre én?"