Katarina Jahnson
Ejer sølvtøjs-butikken 'Blikfang' i Tusmørkely.
Bordelejerens forståelse bragte et lille, næsten usynligt, smil på de let farvede læber. Det var den alt for tilfredsstillende følelse af triumf, der endelig fik lov til at skinne bare lidt igennem. Kun fordi det kunne betragtes som taknemmelighed til Hr. Silenes beroligende ord. Eller hvad hun gik ud fra skulle tages som
beroligende ord, for var der en snert af desperation at høre i hans stemme? Selvfølgelig kunne den alt for skeptiske kvinde ikke undgå at tænke, at der måske lå noget bag. At bordelejeren skjulte noget for hende, noget vigtigt. Måske kun fordi hun var vant til Phillippe, der ikke havde andet end hemmeligheder for hende. Den mistillid gik ofte også ud over alle andre, ikke kun hendes mand.
Katarina måtte samle tankerne, tænke rationelt i situationen, selvom hendes vrede og irritation hurtigt kunne ødelægge det. Bordelejerens desperation afspejlede ikke dybe hemmeligheder, men ønsket om ikke at have en beklagende, ulykkelig kvinde stående indenfor. Det kunne skræmme kunderne væk.
Selvfølgelig var det intet mere, end dét.
Katarina havde været bekymret for, om hun ville ende med at have spildt sin tid. Om det havde været det værd at opsøge Hr. Silene, eller om hun skulle ende med at gå derfra med endnu mere vrede, end der overhovedet kunne være i den spinkle krop. Men nu så det ud til, at hun skulle derfra med en mere behagelig mavefornemmelse, end hun længe havde haft.
"Jeg sætter pris på din tid og forståelse. Mit besøg har vist sig at være turen værd, og jeg stoler selvfølgelig på dine ord. Dine løfter." Der skulle ikke værne tvivl om at Katarina helt bestemt havde taget hans ord for direkte løfter. I fremtiden ville hun nok forhøre sig hos sin mand, finde ud af om Hr. Silene havde fået talt med sin hankat, og om han selv havde bragt sine ordrer til Phillippe siden.
"Forhåbentligt ikke," svarede hun så høfligt hun kunne, men det var alligevel let at høre hvad hun egentlig mente; Hun ville ikke sætte sine fødder et sted som dette flere gange, ikke medmindre det var nødvendigt. Eller for at få flere måder at stikke til Phillippe på.
Katarina fulgte den anden, klar til at blive fulgt ud, som han lagde an til. Hun nåede dog kun at vende sig om og flytte sig få skridt, før hun hørte en andens mands stemme kalde.
Var det mon....
"Din hankat venter dig måske?" Havde hun holdt bordelejeren fra at nyde godt af sin egen forretnings ydelser? Det var en strøtanke. Tanken der lindrede hos hende var helt anderledes;
Kunne hun nå at få et godt kig på den mand, som havde lokket hendes ægtemand i fordærv? Hun kunne vel ikke tillade sig at spørge, men hun kunne vel forsøge. Så uskyldigt, hun nu kunne.
"Jeg burde ikke spørge, det ved jeg, men..." Der skulle en kortvarig, dramatisk pause til.
"Vil du hente ham ned? Jeg er nødt til at se hvem, min mand har ligget med. Jeg håber du forstår." Han havde jo været så forstående indtil nu, så hvorfor skulle hun ikke også lige få lov til dette. Hun var jo sikker på, at det måtte være ham.
They call me a wretch, a witch - Well, choose one
Every fairytale for sure can use on