Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Forvirret Dum
Race / Menneske
Nej, Treston var endnu ikke klar til en omgang mere. Men som dommerskrivelsen gjorde meget klart, så havde han ikke meget valg, hvis han nogensinde havde ambitioner om at træde igennem Dianthos porte igen. Og det havde han... Om ikke andet, så i hvert fald for at Zirra ikke skulle vende hjem alene...
Derfor endte han også med at sukke og tage hul på stentrinene op til hovedindgangen med kæben spændt i modvillighed. Zaladin stå i det... Han havde vel - trods alt - stået model til værre... Men derfor kunne han nu alligevel ikke lade være med at føle, at dette ville være spild af tid, for der var så mange bedre ting, han kunne tage sig til! Udnytte den sparsomme tid med Sedna, for eksempel... Inden hun blev tvunget til at forsvinde ud af hans liv igen på ubestemt tid...
En tempeldreng kom pludselig til syne gennem templets imponerende dørbue og var nær ramlet ind i Treston på trappen. Den forhenværende Ridder rakte en arm ud og standsede drengen inden han kunne nå at rende videre. "Hej!" udbrød han og overså med vilje det stressede glimt i drengens øjne - så meget hastede Gudernes gerning vel heller ikke... "Jeg leder efter den øverste præst i templet her - jeg har en skrivelse fra Lysets Dommer i Dianthos, jeg gerne vil have vedkommende til at forholde sig til."
Selvom det tydeligvis holdt hårdt, vandt drengens høflighed og gode manerer over hvad-end det nu var, han skulle nå. "Hun er ude i et ærinde," svarede han - en lille smule forpustet. "Det er de alle sammen. Det årlige høstritual, hvor vi takker for livet og lyset, der er blevet os skænket igennem sommeren, finder sted i dag ude på Lindengen - alle præster tilknyttet templet er derude." Han viste Treston, hvad han havde holdt skjult under akolyt-kappen. "Jeg blev sendt tilbage for at hente Livets Kalk, som man havde glemt at pakke..."
"Vil det sige," sagde Treston fladt. "At der ikke er en eneste præst at finde i templet? De tosser allesammen rundt ude på én eller anden eng og takker Isari?" Det sidste kunne han måske have formuleret en anelse mere respektfuldt, men ved Zaladins rynkede røvhul da...
Drengens øjne var store, da han nikkede, og blev kun større, da Treston bandede eftertrykkeligt over beskeden. "Altså alle, udover gæstepræsten fra Dianthos - han sidder inde på tempelkontoret, tror jeg nok," oplyste staklen og sendte så Trestons hånd, der stadig lå om hans arm, et undskyldende blik. "Jeg beklager, Herre. Men jeg bliver altså nødt til at komme videre..."
"Ja, selvfølgelig." Treston slap ham straks og tilføjede så - en anelse sammenbidt: "Og tak for hjælpen," mens hans øjne allerede løb over templet for at forsøge at afgøre, hvor tempelkontoret mon var at finde...
Tempelkontoret, skulle det vise sig, var at finde på den anden side af den lille tempelhave, der lå presset ind imellem templets imponerende mure og de tilknyttede præsters sovekvarter. Et fint, lille messingskilt forsikrede Treston om, at han havde fundet det rette sted, og med en irritation, der bestemt ikke var blevet mindre, bankede han kort på og åbnede så døren - antog, at hvis dette skulle forestille at være et kontor, kunne man vel for zalan gå ind uden at vente på svar.
"Goddag," hilste han - allerede inden han havde åbnet døren helt og taget kontoret og dets okkupant i øjesyn. "Jeg fik at vide, at det var her man skulle indfinde sig, hvis man ønskede at tale med en præst inden for Lazuras mure i dag..."

Krystallandet