Hun kunne da godt lige tage sig en tur forbi den markedsplads der var.
Det var ikke ofte at hun mødte folk hun kendte, men når hun gjorde - så var det ved markedernes mylder. Her hvor at nye leveringer af varer var den primære indtægtskilde hos mange af byens butiksejere, her hvor at god mad spredte sin krydrede duft i det milde vejr, hvor hvor at sømænd - og kvinder - efter flere uger til søs, brugte deres tjente hyre på fornøjelser af den tilladte slags. Det muntre humør fra folkene omkring hende var næsten til at føle på, for Lynette, og det var så den anden gode grund til at tage ind her fremfor i de mere travle gader af hovedstaden.
Det var ikke ligeså trættende, da langt størstedelen af de væsner der bevægede sig rundt her, gjorde det med et smil.
Med et sving til venstre, var det at den mere åbne plads dukkede op for hendes blik, og en velduftende luft fik hurtigt lokket adelskvinden hen til en bod der serverede en form for grillet kød, og manden der stod bagved, var et ganske bekendt selskab. Den muntre skovtrold, havde vidst været skibskok for det sidste skib hun havde været med - et imødekommende smil strakte sig over læberne, og hun vinkede da hun gik nærmere. "Hr. Bastian, hvor er det godt at se dig igen!" den rødhårede trold, havde milde øjne, og de næsten lyste op da han så adelskvinden. "Nu har jeg da aldrig, Frøken Liljehåb! Hvad bringer Dem tilbage til fastlandet?" et skævt smil fik plads, og hun viftede affejende med hånden. Han behøvede ikke at sige De eller Dem, og det vidste han udemærket.
"Åh, jeg er bare på et hurtigt visit. 'Havets øje' har lagt til ved havnen, men hun skal snart afsted igen - så bevæger vi os imod Lazurien. Så indtil da... måtte jeg da få noget af det bedste Juvelen har at byde på" og hun slog med et spændt smil ud imod de grillede spyd der fraværende blev roteret over den bizarra gril han stod med.
Komplimenten fik lige i det øjeblik en lille rødmen til at danse over troldens kinder, og han gnubbede sig i hænderne.