Kære Josefine
Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med, at skulle starte et brev med lige præcis
dén historie... Men jeg kan også godt høre, at det er nødvendigt, at jeg forsvarer - ikke bare min påstand om at være velovervejet, men tilsyneladende også min tidligere, professionelle integritet...
Jeg var
lige blevet optaget som væbner, så jeg har vel været omkring de tolv. Zirra ville ned og se stridshestene, og jeg havde lovet at gå med hende, og inden jeg fik set mig om havde hun stjålet én og var på vej imod Labyrinthaven, hvor hun så end havde fået
dén idé fra...
Vi blev overraskede af en flok Riddere og endte med at flygte fra hesten og gemme os på høloftet. Og jeg
tror, at stalddrengen fik væltet et stearinlys eller noget, da Ridderne kaldte ham ud for at give ham et fur, for pludselig lugtede der temmelig røget nede fra stalden af.
Og jeg skal da ikke kunne udelukke, at vi gik en lille smule i panik og gjorde ondt meget værre, da vi gav os til at lukke heste ud, og jeg kastede med ildgnister til højre og venstre for at få fart i dyrene. Jeg tror da muligvis dén brand kunne være blevet slukket betydeligt lettere, hvis vi bare havde gjort nogle voksne opmærksomme på den med det samme, men altså... Jeg vil helst tænke, at vi måske ikke handlede klogt, men i hvert fald handlede heroisk...!
Ingen heste kom til skade, og stalden brændte ikke
helt ned til grunden, så det er jo altid noget. Lad mig fortælle dig, at min fader ikke var begejstret.
Jeg tror, du kunne blive en fremragende diplomat, Josefine - og Adler er godt dum, hvis han ikke kan se det. Jeg synes helt bestemt, du skal jage dine drømme og lægge din energi dér, hvor du føler den kommer dig mest til gode...
Men - for der er et... Jeg har svært ved at se, hvordan diplomatlivet skal gå godt i spænd med dét liv, jeg havde indtryk af, at du gerne vil leve. Et liv med mand og børn. Lad nu være med at binde dig til noget, du i sidste ende bliver ulykkelig i, hvis det kun sker ud fra en idé om, at Isari ville ønske det; hvis det kun er for at tjene Lyset bedre. Lyset og Isari har fået nok af dig, Josefine. Husk at tænke på dig selv.
...og vær sød at brænde dét hér brev, når du er færdig med at læse det, for jeg er en lille smule i tvivl om jeg har lov til at skrive sådanne ting til en person af offentligheden... Jeg vil nødigt komme hjem til min egen hængning, bare fordi der er en Hushovmester, der har snaget i dine breve...
Rasmus af Arys... Jamen, det glæder mig da, at min dom har bragt jer sammen igen, selvom jeg da håber, det skete ude fra et ønske om at give dig noget trøst, og ikke fordi den unge prins troede, du skulle reddes eller noget i dén stil...
Og jeg siger ikke, at du skal give dig til at udfritte Alexander som det første. Jeg siger bare, at du skal huske på at du ikke står helt alene - der er folk, der kendte dig bedre dengang end jeg gjorde. Folk, som uden tvivl gerne ville hjælpe dig, hvis du en dag finder modet til at give det en chance.
Indtil videre har jeg ikke fået mulighed for at nyde Syden synderligt... Det viste sig, at det var Kommandørkaptajn Valeriev, der havde tilbudt mig plads på sit skib, og hun har ikke været alt for begejstret for at se mig. Jeg vil ikke gå i nærmere detaljer her på skrift, men lad os bare sige, at jeg havde et mindre forklaringsproblem... Og at hun vist ikke helt har tilgivet mig endnu. Jeg har i hvert fald fået lov til at skrubbe dæk til mine arme føltes som om de var klar til at falde af...
Næste stop bliver Balzera, så send dit brev derned.
Jeg savner dig
Treston