Det var med et taknemmeligt smil til Ves at Daena memorerede sig navnet. Samtidigt lod hun en mental fodnote hæfte sig ved måden han præsenterede sig selv på, da hun kunne ikke lade være med at få en følelse af at det virkede som et kaldenavn
.Ikke forbi hunelveren havde planer om at udfritte ham for det ved første give lejlighed. Grundende kunne jo være mange hvorfor man dæknavne, uanset hvor tæt de måtte lænede sig op ad ens faktiske nav. Det vidste hun trods alt bedre end så mange andre. Få kunder, oftest de faste kendte hende som Dae fremfor Lily, men selv de fik sjældent det fulde fornavn.
Hr. Szil drejede hovedet en anelse til siden, da øregangen var nærmere flammehåret, med let sammenklemte øjne lyttede han til Ves stemme, mandsstemmer var svære at med deres dybere toneleje. Den ældre herre vendte ansigtet tilbage mod ’genboen’
”Ah ja naturligvis, det må siges at svært ikke at lære hinanden lidt at kende på den ene eller anden måde, når man er afklædt.” svarede han med et tilkendegivende nik og med en seriøsitet spillende i de grønbrune øjne, blødt op af den lille trækning på smilebåndet. Blikket blev vendt væk da taloplæseren kaldte opmærksomhed på sig og ro i kroen. Forhindrede Daena i at korrigere på sin bordherres antagelser, da det gik op for hende, at han havde hørt elvere som elskere og nu antog, at de sad overfor en anden af hendes tidligere kunder. Afventede sad hun og ventede på en passende pause til at kunne forklare hvad Ves egentligt havde sagt, kun for at vente forgæves.
Reglerne blev kridtet op for de nytilkommende banko deltagere inden de gik i gang, efter at have sikret at ingen var usikre på hvordan man spillede og efter en hurtig præsentation af præmierne, hvoraf ikke bare en levende høne men hele to af slagsen var dagens hoved præmie.
De første runder blev taget i et tempo hvor alle kunne være med. Kun få gange havde hun måtte hjælpe det rynkede menneske i at finde tallene på de udskåret træplader, men derefter tog det fart og selvom Hr. Szil fik lagt de små metalplader på nogle af tallene, endte Daena med at lægge på langt de fleste. Dybt koncentreret sad hun med sammen rynkede øjenbryn, forsøgte at bevare overblikket over de mange pladder, mens hun indvendigt små bandede over at der var
så mange.
Da
”Banko.” lød gennem krostuen, så samtlige op og i retningen af stemmens ejermand, nysgerrige da oplæserens assistent snoede sig ned mellem bordene for at tjekke efter, kun for at proklamere der var fundet en vinder. Med yderligere to runder banko blev der takket pænt af til alle fremmødte og med ønsket om at de alle gamle, som nye ansigter ved næste banko arrangement.
Med støtte fra Daena kom rådgiveren på bene og fri af stol og bord. En let rystende hånd lagde sig over den mindre kvindehånd ved albueleddet
”Bliv du bare tilbage Lily, jeg er sikker på I har meget at snakke om, som er langt mere interessant end den vi vil have i vognen tilbage. Kender jeg mig selv ret, så falder jeg i søvn på halvvejen.” blide klap blev givet på håndryggen, efter han havde placeret et tantet kys på hendes kind
”De kan sige til kusken at han skal sende en buddreng til min bolig, når De er blevet kørt hjem.” roligt trak han armene fri og nikkede i retning af Ves
”De må have en god aften, Hr. Ves.” hilste han høfligt af inden de to elvere blev ladt tilbage i hinandens selskab.
,,She’s everything your mother warned you about and your father told you to find.”