"Fik i snakket med ham der havde gården så?" Dette spørgsmål træk smilet mere frem i Akurra,
"I zaladis navn nej, var ikke nødvendigt!" latteren forsatte efter den korte pause med ord. Hun træk vejret dybt som hun endelig samlede sig for sine ord.
"Ville jeg normalt, men nej nej, tåben vi bad vise vej, snakkede om en gård, når søen. Så det godt? Da vi var på vej derned, begyndte vi at spørge de andre. Gården var åbenbart, både ved søen, og i skoven, og på bakken. Såååå..lidt svært at vide hvilken gård det endelig var!" hun rystede på hovedet.
"Enten var det den, perfekte, historie til at dække for deres arbejdsgiver, ellers var de så dumme, de ikke havde tænkt over en historie. Vi, eller rettere jeg, satsede på den sidste." hun fniste let som ordene forlod hende, og lod krusset møde læberne for blot en lille tår mere. Det mødte dog ikke bordet igen, hun holdt det, som albuen hvilede på disken, og blikket imod Rofus.
Det var på ingen måde en sjov historie at høre for Akurra,tanken om at blive forbandet på sådanne en måde, fik hende næsten til at ryste bare ved ideen.
"Men alfen sagde intet om dens magiske egenskaber?" hun sukkede, det var ikke første gang, alfer havde gjort sådanne nogle ting, skiftning af køn, ændring af folks race, der var mange af sådanne nogle historier, og de lyd alle utrolig ubehagelige. At tænke en tilfældig knægt, der arbejde i en kro, opvokset i byen her? Ville blive udsat for alfernes kendte lege.
"Hvis du møder alfen igen, så sig til, eller hvis du vil af med halskæden og ikke har gjort det i nu. Skal nok håndtere det ordenligt." hun rystede hovedet let og lod blikket falde over Rofus, jo, det var svært at benægte den meget unge kvinde, hun havde snakket med den aften, havde den samme krop.
"Er ked af at høre sådanne noget skete for dem." hun nikkede og lod hovedet hvile lavt et sekund eller to.
Kiles orden? Blikke faldt til bordkanten som det blev nævnt, ikke, de mest stolte minder fra Akurra. En kvinde som gjorde sit arbejde, jo, hun bankede ikke folk der gik ud som man hørte om, men hun gjorde sit for at folk kom hjem eller blev inden for øjeblikkeligt. En tid hvor man aldrig mødtes om en mjød en aften som denne. Hun sukkede som det blev nævnt, i det mindste spurgte Rofus ikke til hvordan arbejdet var dengang, hvordan hun selv havde behandlet elvere dengang, der var mange sære fortællinger.
"Var det så slemt?" lyd det lavmeldt dog i en seriøs og let hård tone,
"At nogle endelig tog hånd om magiens brug? Gør det ens hverdag nemmere? For nogle ja, men det er også en trussel for mindst lige så mange. Er du klar over hvor mange unge kvinders tidligere kærester, jeg har anholdt, fordi de blev sure og brugte deres magi som hun slog op? For min skyld, skal vi overveje i hvilket omfang de amuletter skal benyttes igen, vi har dem jo i nu? Så hvorfor lade dem samle støv?" Et seriøst blik blev rettet imod Rofus. Men ikke ondsindet, tydeligt stadig en kvinde der ønskede at høre hans ord, som hun træk let på smilet og lod sit mjød møder læberne igen, og et nu
nææææsten tomt krus mødte bordet foran ham, men et lille nik.