Afstemning: Fjernelse af chakra og kontrol

Skal vi fjerne chakra og kontrol og i stedet bare lade evnebeskrivelser være tilstrækkeligt?

Ja, jeg vil gerne have at chakra og kontrol fjernes
26%
Nej, jeg vil gerne beholde chakra og kontrol
43%
Andet - Jeg skriver en kommentar i tråden
9%
Jeg er ligeglad og vil bare se afstemningsresultatet
23%
Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 10.08.2020 09:08
Hej alle

Nu gik der lige lidt sommerferie i den, men jeg er vendt tilbage til spørgsmålene vi havde oppe og vende i foråret angående færdighedspoint.

Vi har haft en afstemning, hvor resultatet var et ønske om, at 0-10 værdierne blev erstattet af fem tekstbeskrivelser. (se denne afstemning her.)

Jeg er i gang med implementeringen, men tænkte, at vi lige så godt kunne tage én ting mere, som vi også snakkede om i den oprindelige tråd:
Skal vi fjerne chakra og kontrol, og lade evnebeskrivelsen alene forklare evnen?

Chakra: Færdighedspoint som angiver hvor meget magisk ressource en karakter har.
Kontrol: Dygtighed til at kontrollere en evne, angives under hver magi

Chakra er sådan en lidt spøjs ting at have sammen med de andre færdighedspoint, især nu hvor vi laver tal om til tekst, og jeg synes derfor det er oplagt, at vi også lige får svar på dette spørgsmål.

Bemærk: denne her tråd handler kun om, hvorvidt vi skal fjerne chakra og kontrol. Vi er ikke færdige med at revidere færdighedspoints, og vi skal nok komme til resten på et senere tidspunkt.
~ Krys ~

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 10.08.2020 10:11
Jeg ville personligt beholde en af dem? Sådan... kombinere dem måske? F. eks. hvis man er dygtig til at kontrollere en evne (lad os sige 10 ifølge det nuværende system), så kan man bruge den mange gange vs. hvis man er dårlig til at kontrollere den (lad os sige 1-2), så bruger man derved også mere energi på at kontrollere det? Oveni handler det så også om, om magien går amok af og til f. eks. ved stærke følelsesmæssige reaktioner? Man kan så eventuelt udvide med en dybere beskrivelse i personligheden eller andet e. lign.? Det kunne også være under selve evnen? Jeg ved ikke, om det bliver for komplekst, eller om det overhovedet giver mening for andre end mig? xD
Lux

Lux

De-luxe

4279
karakterer

Lux 10.08.2020 14:38
Mmh, bare lige en hurtig kommentar/et hurtigt spørgsmål. 
Jeg har altid forstået kontrol sådan, at det self. er hvor god man er til at kontrollerer sin evne (ufrivillig brug når man er påvirket af stærke følelser, hvor godt man kan bruge den i pressede situationer etc) men også hvor 'udforsket' ens evne er. Fx. en evne hvor at karakteren har en kontrol på 3, har ikke opdaget evnens fulde potentiale endnu, og der kan stadigvæk 'videreudvikles' på den. 

Modsat en karakter der har "Kontrol: 10" over evnen, har fuldstændig udforsket sin evne.

Er det mig der har misforstået det? 
Og hvis nej, hvordan implementerer vi så det, hvis vi fjerner kontrol? 

Har ikke nogen videre stærk holdning til det, blev bare lige nysgerrig 8)

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 10.08.2020 14:41
Lux skrev:
Jeg har altid forstået kontrol sådan, at det self. er hvor god man er til at kontrollerer sin evne (ufrivillig brug når man er påvirket af stærke følelser, hvor godt man kan bruge den i pressede situationer etc) men også hvor 'udforsket' ens evne er. Fx. en evne hvor at karakteren har en kontrol på 3, har ikke opdaget evnens fulde potentiale endnu, og der kan stadigvæk 'videreudvikles' på den. 

Modsat en karakter der har "Kontrol: 10" over evnen, har fuldstændig udforsket sin evne.

Det kan bestemt godt forstås sådan :) Det har ikke været skarpt defineret, så ved ikke, hvor mange der har spillet sådan med det - hvilket måske også lidt er et problem i forhold til tallene.

Man må altid gerne videreudvikle på en karakters evner, og da evneredigering kræver gengodkendelse, sikrer vi os derigennem at det ikke bliver "OP".
Vil umiddelbart mene, at det derfor sagtens kan "implementeres" ved at man blot benytter sig af tekstfeltet, og f.eks. skriver, at evnen ikke er færdigudviklet, uden at man behøver sætte et tal på.
~ Krys ~

Lux

Lux

De-luxe

4279
karakterer

Lux 10.08.2020 14:48
Krystal skrev:
Lux skrev:

Det kan bestemt godt forstås sådan :) Det har ikke været skarpt defineret, så ved ikke, hvor mange der har spillet sådan med det - hvilket måske også lidt er et problem i forhold til tallene.

Man må altid gerne videreudvikle på en karakters evner, og da evneredigering kræver gengodkendelse, sikrer vi os derigennem at det ikke bliver "OP".
Vil umiddelbart mene, at det derfor sagtens kan "implementeres" ved at man blot benytter sig af tekstfeltet, og f.eks. skriver, at evnen ikke er færdigudviklet, uden at man behøver sætte et tal på.

Coolio! Det kan sagtens være en løsning 8)
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1676
karakterer

Xenwia 11.08.2020 14:32
Personligt har jeg svært ved at vurdere mængden af chakra i forhold til dygtighed/kontrol af evnen, men også hvor kraftfuld evnen er, uden at se på kontrollen. Det til trods for den fine hjælpe boks ude i siden under færdighedspoint.
Jeg syntes stadig at kontrol/dygtighed skal forblive en del af stystemet, fordi det tvinger en til at tænke "hvor god er min karakter? Hvad han de helt præcis med deres evne? Er der plads til evnen kan vokse?". Som det er nu så bliver alle evner jo tjekket i gennem, så ingen evner i teorien ender ud som "OP", samt det jo heller ikke er muligt at rette/tilføje ting til evnen uden en gengodkendelse, hvilket jeg syntes passer ganske fint, så jeg ville fint kunne undvære chakra c:

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
Grace

Grace

#OldAndGrumpy

2269
karakterer

Grace 24.08.2020 19:52
Da det ser ud til at være mest stemning for at beholde Chakra og kontrol, så vil jeg godt komme med et forslag.

Da chakra er et mål for hvor kraftig en Karakters magiske kraft er kunne det være rart at have et mål for hver af de to evner.

For mig ville det give mening at der var mulighed for at vise at den ene evner var langt stærkere end den anden ligesom det nu er muligt at have forskel på ens kontrol over dem :)
It’s not about whether you win or lose.

Sometimes it’s about how many pages you add to the rulebook.
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 25.08.2020 08:13
Jeg mener bestemt der er nød til at gøres noget i forhold til deres nuværende form, for den fungere ikke rigtig. 

Jeg vil foreslå at slå dem sammen til en stat der afspejler ens magiske kunnen og kompetance, og så lade det være op til spilleren om det afspejler høj kontrol lille evne, stor evne lille kontrol eller noget midt imellem.

Som minimum ville jeg bytte rundt på de to, så en evnes potientiale bliver sat 'fri', og hvor godt du kan bruge den/styre den kommer ned under statsne, som overordnet jo reflekterer hvad ens karakter har brugt tid og kræfter på.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: KraveKage, Charizard
Lige nu: 2 | I dag: 10