Og det var netop to af sådanne mandfolk, som Isla førte en samtale med. Eller rettere, lyttede på – for den urtekyndige havde netop foreslået en ide, som de tunge hoveder blev nødt til at diskutere:
”Men ville det gå?”
”Selvfølgelig Ramund, hold op med at tvivle hele tiden. Jeg synes planen lyder god”
”- Men risikofyldt,” påpegede manden, der hed Ramund
”Hvis du bliver ved med at brokke dig, får jeg en anden til at hjælpe mig – for vi skal helst være to, ikke?” broderen henvendte sig til Isla.
”Jo, helst,” istemte hun mildt og tog en tår af sin købte mjød.
”Og så kontakte dig, når vi har fundet nogen, som passer til beskrivelsen?”
”Præcis”
”Den er i vinkel. Kom!”
Ramund ville protestere, men broderen klappede ham bestemt på skulderen, hev da fast i den grove kofte og fik dem begge på benene. Isla blev siddende tilbage.
Det hele var forløbet som i en drøm; splittelsen havde været hård, men allerede få dage efter havde hun vænnet sig til tomrummet, der både var befriende og vemodigt. Hun havde for første gang genset Eadgar – betragtet ham på afstand, som ellers kun havde ladet sig gøre før opstandelsen. Det var som at se ham og se sig selv og se en fremmed på samme tid. Isla var blevet fyldt med uvant begejstring, der kun var blevet yderligere forstærket af, at han havde vist tegn på at kunne mærke det i sin egen krop.
Og nu sad hun her og mærkede beruselsen. Den nye plan var sat i værk, og selvom Ramund havde virket tvivlsom, var den urtekyndige ikke bekymret – hans hunger efter de orange bær var for dominerende. Faktisk var der kun en ting tilbage at gøre i aften, nemlig at fejre det nye lette liv – og Isla vidste præcis, hvem hun skulle fejre det med.