Et velkendt 'klink'sang så sødt i Matiks øre, da endnu en forbipasserende lod en lille ædelsten dumpe ned i hatten for kvindens fødder. Hun angav et ironisk buk og beskuede hatten der efterhånden rummede en god håndfuld rav og et par enkle ædelsten. De fleste betalte nok hendes hæse sangstemme for at smutte hurtigst muligt, mens andre gav den endnu berusede pirat et slesk eller utroligt træt blik med på vejen som de passerede. Der var ikke længe til at Jerntyren atter lettede anker, og Matik havde som altid været ude i sidste øjeblik med at få provianteret. Næsten som et uheld havde hun dog brugt de sidste basseøre på kro dagen forinden, og var nu i en kende bekneb med at få samlet sammen til endnu en rejse på havet. Heldigvis havde hun dog endnu sin kraftige sangstemme i behold, og med dagens summen på markedet var det et let og hurtigt sted at samle det tabte ind.
Midt i den yderst sjofle vise, som normalt gik sig bedst om aftenen blandt mere berusede modtagere, hørte hun dog en vældig skrappen der tydeligvis ikke var tilfreds med valget af viser så tidlig en morgen. Matik rettede det raske øje mod kvinden, inden hun slog ud i det velkendte ulvegrin.
"Godmorgen frue, måske en lidt mere lattermild vise at starte dagen på?"
Piratens blik rettede sig mod et yngre par på pladsen, inden hun slog ud med armen mod dem, tog en dyb indånding og lagde an til næste vise
"Smager jomfruer bedre end dem, der ej er?
Er de saltede, søde, mer’ saftige der?
Nydes de langsomt eller slupres de her?
Smager jomfruer bedre end dem, der ej er?
Ja, jomfru’r er bedre end dem der ej er!
Min livret er ikke den sundeste her
Min mund løber i vand, min pik den blir' hård
Men jomfruens titel, så let, den forgår"
Det unge par så næsten forfærdet ud, mens knægten febrilsk forsøgte at skærme den unge dame fra endnu en sjofel vise. Matik morede sig derimod kosteligt, til hun fik øje på den ældres vralten i hidsige skridt der fortsatte ufortrødent mod den syngende pirat, dette syn fik dog ulvegrinet til at falme betydeligt