For Renny Gandir, der var modtager af den uendelige mængde – begejstrede – information fra den unge nevø, var momentet fuldkomment; hendes smil var grænsende til sagligt, som de sammen og hånd i hånd, spankulerede ned langs gadebilledet. Drengebarnets entusiasme var ganske enkelt ligeså smittende som den sorte pest, men dog livgivende og ikke livstagende, hvormed den sorthårede kvinde syntes at le for hvert skridt, hun tog.
Som de to nåede frem til et smukt dekoreret springvand, stødte de på legeaftalen selv og ikke mindst en ung barnepige, der efter bedste evne nejede for Renny. Denne gengældte det hastigt, men dog med et langt varmere udtryk, hvorefter hun prompte fik pigen til at le; mange ting kunne man sige om Renny, men hun var ferm til at spille både dum og klodset, og nogle gange var det karaktertræk, der gjorde godt.
Nevøen, forinden at han stak afsted med sin kammerat, hev Renny ned på hug. Med en så ukarakteristisk forlegenhed mumlede han; ”du tager ikke afsted endnu, vel?”
Rennys hvide hænder kærtegnede drengens buttede ansigt og dernæst de sorte krøller, før hun rystede på hovedet. ”Jeg er der, når du kommer hjem igen. Jeg kan tilmed hente dig, hvis du vil have det?”
”Lover du det?”
”Jeg lover det!”
- hvormed at det var sådan det blev. Imens drengen og hans ven, nu også hånd i hånd, vraltede afsted med barnepigen troligt bag sig, betragtede Renny dem. Et lille, næsten drømmende smil krusede i hendes ene mundvige, alt imens de stærke men tynde arme lå over kors under den fyldige barm. Det gjaldt om, at suge så meget til sig nu, for det var aldrig sikkert, at Renny Gandir, Spion for Lyset, ville få en chance som den igen.