Freyas muskler var ømme til et punkt, hun ikke havde følt i en god rum tid, så det varme sæbevand i omklædningsrummet var velkomment. Sammen med de andre nye rekrutter havde den store halvorkerkvinde været ude på en øvelse siden tidligt i går, og de var først lige kommet hjem her til eftermiddagstid. Der havde ikke været noget med at sove i løbet af natten. De havde trasket af sted ud til hvor kragerne vender, ved absolut ingenting, gravet et dumt hul for blot at fylde det op igen, og derefter skulle de på hjemturen lade som om nogle af deres kammerater var sårede. Så ja, hvis ikke hun på hjemturen havde båret på både sin egen oppakning og sin kammerats, så havde hun båret på sin egen oppakning OG sin såkaldte sårede kammerat.
Hvis der var noget, Freya gik op i, så var det hendes hår. Den lange, kraftige, mørkebrune manke. Men lige nu... der sad det helt fint i den uglede fletning hun havde lavet, inden de var taget af sted på øvelse i går morges. Det gad hun simpelthen ikke tænke på nu! Hun trak i sit civile tøj – den lysebrune tunika og de mørke hoser, snørrede sine sko, og gik derefter ud af omklædningsrummet.
“Hey! Misfoster!”
Stemmen bag hende fik Freya til at stoppe op med tunge skridt og lige så tungt et suk. Hun behøvede slet ikke kigge for at vide, hvem det var. Lige siden hun var startet i hæren havde denne mide, der var lige så ny som hende selv, gjort det til sin pligt at plage hende på grund af hendes orkerherkomst. Freya drejede langsomt hovedet, uden ellers at rykke på sig, for at kigge på stemmens ejermand. En ung mand omkring hendes egen alder, den yngste søn af en succesfuld handelsfamilie, der efter familiens ønske var gået ind i hæren for at tilegne sig hæder og ære. Han var et menneske. Høj, lysblond og flot, men hans personlighed var det rene mødding – han følte sig højt hævet over alle, der ikke havde lige så fin en stamtavle som ham selv, så Freya havde været et oplagt mål for ham. En kvindelig halvorker, der ikke kom fra nogen særlig familie. “Ikke nu, Torben. Det der er jeg virkelig ikke i humør til i dag. Og det burde du heller ikke være,” brummede hun olmt af ham, som en hunulv, der advarer en ligegyldig strejfer om, at han ikke skal komme ind på hendes territorie. De havde været af sted på samme tur, hvordan i al verden kunne han have energi til et sammenstød nu!?
Hun drejede hovedet igen for at gå, og siden hun kom udenfor til træningspladsen troede hun faktisk, at hun var sluppet for miden. Men... der tog hun fejl. En stærk hånd skubbede hende i ryggen så hun snuplede forover. Heldigvis nåede hun dog at genfinde balancen, inden hun væltede. “Sig mig engang, hvad bilder du dig ind!?” snerrede hun i det hun vendte sig om for at finde et selvtilfredst smil på midens perfekte ansigt. “Ej ups, jeg så dig slet ikke,” snerrede han selvtilfredst igen, og Freya skulle tage en dyb indånding for ikke at flyve direkte i hovedet på ham. Tæl til 10 Freya, bare tæl til 10. Han er ikke det værd. “Jeg fatter stadig ikke, at Lysets Hær har taget dig ind,” fortsatte Torben. Hånende.
1...
2...
3...
Det var for risikabelt at gå i flæsket på ham, selvom hun inderligt havde lyst til det. Slåskampe indbyrdes blev ikke set vel på i Hæren, og Freya vidste, at konsekvenserne for hende selv kunne risikere at være større end konsekvenserne for Torben. Han var trods alt af en fin familie, der kunne trække i de rigtige tråde. Og det var hun ikke. Hun havde tæt på ingen forbindelser de rigtige steder, og det vidste Torben udmærket godt. Og hun kunne se på hans øjne, hvordan han nød det. Det var som om han var urørlig. “Jeg kunne forstå det, hvis de bare ville bruge dig til træningsdukke. Men at tro, du kan blive en rigtig soldat? Hah! Se det er sjovt.” Freya stod der, mundlam i træthed og vrede, med hænderne så hårdt knyttede, at de gjorde ondt, og et blik, der kunne dræbe. “Stop det,” snerrede hun advarende.
4...
5...
6...
“Hvorfor? Sådan en som dig fortjener at få at vide, at du ikke hører til her. Du er ikke andet end en klam halvorker! Alle her ville ønske, du bare ville skride, så vi ikke behøver spilde tiden på dig” fortsatte Torben ufortrøddent i sit hånlige tonefald.
7...
8...
9...
“Jeg mener det, Torben. For-svind!” rasede hun mellem sammenbidte tænder. Hendes knyttede hænder var nu begyndt at ryste voldsomt. Hun var simpelthen ikke i stand til at tage imod hans hån lige nu. Hun var alt for træt, og det gjorde hende irritabel. Men Torben blev ved med at stå og smile selvsikkert til hende. Det lede, hånlige, skæve smil, der udstrålede al hans klamme overlegenhed.
10! Freya følte sig slet ikke mere rolig. Faktisk tværtimod, nu hvor Torben blev ved med at irritere hende grænseløst. Dog formåede hun at dreje om på hælen i en fast mine, nu opsat på at gå langt væk fra ham. Hun havde stadig sine hænder hårdt knyttede i vrede, og faktisk var hele hendes krop anspændt. Hun skulle bare gå væk fra ham. Bare ignorere ham. Bare komme hjem og sove. Men knap havde hun nået at tage et enkelt skridt, før Torben igen åbnede munden og samtidig skubbede til hende endnu en gang. “Hvor vover du at vende ryggen til mig dit usle, lille, voldtægtsyngel-”
-Knæk-
Lyden var så høj, at den var svær at overhøre på træningspladsen. Den var som sød musik i hendes ører, der ellers kun hørte vredens brusen. Men hvad der var endnu sødere, var lyden af Torben, der hylede som en stukken gris. Hylede af smerte, efter Freya med al sin kraft havde smadret sin ene knyttede næve direkte ind i hans ansigt og brækket hans næse med et solidt slag. Plantet lige direkte i hans kønne ansigt. "Så kan du lære at kende din plads, din lille møghund!" brølede hun arrigt. Hun fornemmede, hvordan folk nu begyndte at stimle sammen omkring dem, deres spørgsmål fjerne som om de var meget langt væk. Mærkede, hvordan hendes hjerte sank i sit bryst som det gik op for hende, hvad hun egentlig havde gjort. Hvilke konsekvenser, det kunne have for hende. Fordi hun endnu en gang ikke havde kunnet styre sit temperament. Åhnej... Hvad har jeg gjort?