Kære familie
Det gør mig glad at høre i har det godt, og om Eriks glæde ved jagt. Han skal nok blive en god jæger. Jeg er stadig glad for at bo her i Dianthos. Jeg er glad for mit arbejde, men jeg håber stadig på at komme ind i hæren. Jeg har fået nogle gode venner på arbejdet, og jeg kommer også godt ud af det med de to andre unge kvinder i opgangen. Jeg har også mødt en ung mand
Hun sukkede opgivende, krøllede brevet sammen, og kastede det over skulderen, så det landede på modsatte væg og røg ned på gulvet. Hvad tænkte hun dog på? Hun rejste sig fra skrivebordet og gik hen til kjolen, hun havde lagt oven på sin dragekiste for enden af sengen. Hvis hun først begyndte at fortælle dem om Pax... det ville give så mange spørgsmål. Hun lod en hånd glide henover kjolen, for derefter at gå over for at vaske sit ansigt. De ville jo starte ud med at blive henrykte, men når hun ikke kunne svare på spørgsmål om hans erhverv, hans familie... Det gik ikke. Nu med et rentvasket ansigt begyndte hun at iklæde sig kjolen. Hun havde købt den for få dage siden, for inden da havde hun ikke ejet en kjole, og i den sidste uges tid havde hun ikke selv haft tid til at prøve selv at lave en. Og i dag skulle hun til fest.
I undergrunden Freya, helt ærligt, tænkte hun, men kunne stadig ikke lade være med at smile lidt ved tanken. Kjolen var ikke farverig eller smukt dekoreret med fornemme knapper eller pufærmer, for det havde hun slet ikke råd til. Men den var mørkebrun, så den passede til hendes øjne, og den havde lange ærmer, der kunne snørres ind ved håndleddene. Den gik helt ned til hendes ankler, men den havde en god vidde omkring hendes ben, så den var let og behagelig at bevæge sig i. Den sad tæt fra hendes skuldre og ned til hofterne, så den fik hendes former frem, og ved hendes barm var der også en snørre. Hun kiggede ned ad sig selv og overvejede, hvor stramt hun mon skulle binde den, eller om hun bare skulle lade den være bundet løst. Hun skulle jo mødes med Pax, og hun vidste ikke om... Freya, der er børn til stede, drop det, sagde en stemme inde i hendes hoved, og hun bandt snørren fast med beslutsomme hænder.
Sidste uge havde han besøgt hende, og han havde været så vred. Det var hun også blevet, så det havde været noget af et skænderi. De var aldrig nået til enighed, og alligevel... alligevel havde han valgt at overnatte hos hende. Valgt at ligge sig ved siden af hende i sengen. Sådan var de faldet i søvn ved siden af hinanden, ryg mod ryg. Halvnøgne. Hun tog kammen, der lå på hendes seng. Den var skåret ud af hornet fra en okse. Hun havde fået den for mange år siden af sin mor. Freya var langt fra rig, så hun havde ikke mange ting i sit liv. Men de fleste af dem, hun havde, var af en helt særlig betydning for hende. Kammen og bjørneskindet på hendes seng var iblandt dem. Lige da Pax havde lagt sig, havde hendes muskler spændt op i overraskelse, men hurtigt havde hun slappet af igen og bare givet sig hen til muligheden for at ligge tæt op af Pax. Mærke hans varme. Han havde holdt sig til sit ord om at holde nallerne for sig selv – "jeg tør ikke andet," ekkoede Pax' drillende stemme inden i hende, og hun himlede med øjnene, mens et lille smil spillede på hendes læber. Freya havde intet spejl, men det behøvede hun heller ikke. Hun fik redt sit kraftige hår omhyggeligt, og uden problemer fik hun flettet hele sin manke. Så mærkede hun lidt hist og her på sin frisure, før hun gav et lille smil fra sig. Det sidder perfekt, tænkte hun tilfredst. På hendes seng lå der også en anden ting, som hun nu greb ud efter. Det var et læderbælte med en lille læderpung, som hun bandt omkring sit liv. Det var måske den vigtigste ting at huske, for heri lå gaven til fødselsdagsbarnet. Nu var der kun én ting tilbage, hun skulle ordne. Den sværeste af dem alle.
Hun skulle snige sig forbi slangen nedenunder.
Hun åbnede døren til sit kammer og stak hovedet ud i opgangen. Der var fri bane. Let på tå begyndte hun at gå ned ad trapperne, og sejrsrigt skulle hun til at gå ud af hoveddøren, da døren ind til hendes udlejerskes kammer gik op med et brag. Og der stod hun. Gertrud. Havde Freya været en kat ville kun uden tvivl være sprunget flere meter op i luften af ren forskrækkelse. Hvor havde den gamle kælling pludselig fået de kræfter fra!? Den gamle krage kiggede indgående på hende som om hun stirrede direkte ind i Freyas sjæl, og den unge kvinde kunne mærke, hvordan hendes hjerte sank i modløshed. Nok var Pax bandeleder, men alligevel var det denne ældgamle kælling som hun frygtede allermest. Du bør virkelig rydde op i dine prioriteter, hviskede en lille indre stemme til hende, men hun valgte straks at kvæle den med et brutalt greb. “Jeg kunne høre listefødder,” mimrede Gertrud signede og gav Freya elevatorblikket. “Du har kjole på”.
Heks.
“Ingen føjteri!” spruttede den gamle dame, og Freya var bange for at den gamle slanges ene øje ville poppe ud af kraniet på hende. “Du kender reglerne!” Freya tog hænderne op i håb om at afværge den gamle kones bebrejdelser. “Ja, jeg kender reglerne, Gertrud. Men bare rolig, jeg føjter skam ikke. Og jeg er meget glad for, at du lader mig bo her. Ser jeg ikke yndig ud?” spurgte hun i et hurtigt emneskift og snurrede omkring sig selv, så kjolens skørt dansede omkring hende. “Og endda også meget anstændig, hvis jeg selv skal sige det,” tilføjede halvorkeren med et skævt, selvsikkert smil. “Meh, eh, jae, heh. Ungdommen nu til dags og deres uforbederlige føjterier,” brummede den gamle kælling, mens hun vendte sig om, gik ind på sit kammer igen og smækkede døren bag sig. Freya åndede lettet op, hev op i kjolen, og sprang ud af hoveddøren, pludselig kåd som et hjortekid på en forårsdag. Det her var det tætteste på en kompliment hun nogensinde havde fået fra Gertrud, og nu skulle hun skynde sig, så hun ikke kom for sent til sin aftale. Hun havde aftalt tid og sted med Pax, så hun kunne blive ledt hen til festen, for hun kendte jo ikke vejen til deres skjulested. Hvis det da var der, de havde tænkt sig at holde festen.
Da hun kom hen til deres aftalte sted tjekkede hun igen sit hår med sine hænder. Det sad fint. Hun rettede lidt på kjolen og lænede derefter sin ene skulder op ad husmuren hun stod ved, mens hun prøvede at få pulsen ned igen. Det der med at se ud som om man bare stod der helt tilfældigt og ikke ventede på noget særligt... det var godt nok svært. Hun kiggede sig lidt omkring, mens hun ventede. Det så ikke ud til at nogen holdte øje med hende eller var fulgt efter hende. Hun tog en dyb indånding for at få styr på hjertet, der fortsat bankede hårdt i hendes bryst. Men det havde besluttet sig for at banke hårdt, og som hun begyndte at få styr på sin vejrtrækning blev hun usikker på om hendes hjertebanken kun skyltes, at hun var løbet herhen.