Katarina Jahnson
Ejer sølvtøjs-butikken 'Blikfang' i Tusmørkely.
Selvom Katarina uden tvivl havde lyst til det, så var hun godt klar over at her ikke var det rigtige sted, at få afløb for sine frustrationer. Nicolas ord ramte lige hvor de var ment til at ramme, hvilket vel kunne høres på heksens måde at reagere på. Hun ville næppe være blevet så sur at høre på, hvis det han sagde ikke betød det mindste for hende.
På en eller anden måde havde Katarina vel altid været forberedt på, at hun ikke ville kunne holde Phillippe i kort snor, når han ikke boede hos hende. Hvad han foretog sig her i Dianthos når hun ikke var der, kunne hun ikke styre, lige meget hvor meget hun så gerne ville. Hun havde egentlig bare altid holdt fast i, at han i det mindste kom tilbage når han følte, at han havde brug for det. Det var ikke sådan hun ville foretrække deres forhold, men når det nu ikke kunne være anderledes.
Katarinas hånd knugede sig om taskens hank, som hun ufrivilligt stadig lyttede til Nicola. Hun bed tænderne hårdere og hårdere sammen, så den ellers fine og feminine kæbe blev mere markant. Hun gik rundt om hjørnet i værkstedet og stillede tasken fra sig på arbejdsbænken. Hun forsøgte så vidt muligt at se ud som om hans ord ingen betydning havde på hende. I hvert fald ingen negativ betydning, men lige så længe hun bed tænderne hårdt sammen, sørgede hun før at stå med ryggen til ham. Samtidig åbnede hun også jakken, tog den af og lagde den pænt fra sig på den lille kommode. Hun måtte tage en dyb indånding, inden hun smilende vendte sig mod Nicola igen, som hun regnede med, var fulgt efter hende om hjørnet, længere ind i værkstedet.
”Hans frygt er vel placeret. Min død vil ikke forhindre ham i at få det værre og værre. Og uden mig vil han langsomt svinde hen, blive svagere og svagere, indtil han selv falder om og tager sit sidste åndedrag,” sagde hun stadig smilende, og med en tone der indikerede at hun ligefrem nød hvordan det hang sammen. Det var samme tale hun i sin tid havde givet Phillippe, men ingen af dem behøvede vel at vide, at det ikke var sandt. Katarina var trods alt god til at lyve.
Hun trådte lige så stille tættere på Nicola og førte endnu engang en hånd op mod hans ansigt, hvor hun tog fat om hans kæbe med et fast greb, men ikke mere fast end at han ikke ville kunne komme fri rimelig let. Hun tiltede hovedet let til siden, som hun betragtede drengen. Det var ærgerligt at de pelsede ører ikke gjorde det mindste for at komplimentere det ellers kønne, mørke ansigt.
”Hvis jeg alligevel ikke slipper for dig, skulle jeg måske gøre det samme med dig. Sørge for du aldrig slipper for mig igen, tvinge dig til at komme tilbage til mig, hvis du gerne vil have en chance for at overleve. Hvor engageret er du i at blive i Phillippes liv?” Det søde, lille smil blev langsomt mere dystert at se på. Holdt han mon nok af Phillippe til at ville lade sig bukke under for en af hendes forbandelser? Det var ikke en overvejelse hun egentlig gjorde sig, men mere en undskyldning for ikke at skulle forholde sig til hvilke ord Nicola lige havde smidt efter hende. Hun kunne jo ikke lade sig knække over hvad en ung, naiv lille hankat havde sagt til hende.
They call me a wretch, a witch - Well, choose one
Every fairytale for sure can use on