Alianne_ 05.09.2019 20:09
Der havde ikke været mange, der havde fået dronningens direkte tak og statusophøjelse nej. Derfor syntes Zirra også hun virkelig burde have husket navnene på de få bedre, end hun tydeligvis gjorde. Hendes blik veg fra hans og ud imod haven under balkonen. Heroppe fra kunne hun se udover hustagene - næsten helt ud til sit eget hjem. Et par stjerner kunne ses over paladset, nu hvor hun havde vendt ansigtet væk fra det lys, der strømmede ud fra balsalen, og hun nød udsigten og den klare natteluft, mens hun lyttede til Valkars ord.
Et let smil kom frem på hendes læber, da han nævnte det med at danse med kvinder. Det var en mulighed, selvfølgelig, men det blev oftest gjort til bestemte numre og runde-dans med samme køn, og Zirra havde haft lyst til noget lidt mere traditionelt her til aften. Og selvom hun skulle finde en anden kvinde, der ønskede at danse med hende frem for en tiltalende ung bejler, kunne de færreste kvinder finde ud af enten at blive ført af en anden kvinde eller selv føre dansen. Hendes far ville næppe påskønne at se sin datter tage den ledende rolle heller, og løfte rundt på en eller anden lille fin nips. Åh sikket syn det kunne være.
Zirra brød ikke ind, for Valkar virkede ikke til at være færdig med at tale. Hendes læber skiltes dog let, da han startede sin næste sætning, for hun studsede over ordene. Han takkede for hendes omtanke? Åh! Han havde misforstået hendes sidste sætning og troede hun havde omtalt ham, når hun havde omtalt alle de stakkels drenge, hun ville spare besværet med at have hendes far rendende i hælene! Eller måske havde han ment det, og inkluderet sig selv, selvom hun tydeligt absolut var under hans giftestand?
"Jeg..." begyndte hun, mens han stadig var i gang med sin sætning, for at prøve at udrede misforståelsen - hvis der da var en - men noget stoppede resten af den sætning, hun havde haft lige på tungen.
Det var som om hans sidste spørgsmål sank ind og overtog den tankestrøm, der havde domineret hendes sind. Billeder fór pludselig igennem hendes hoved. Billeder af alle de gange, hun var blevet råbt af derhjemme. Alle de gange, hun var faldet, mens hendes far havde prøvet at lære hende at fægte. Minder om, hvordan hun var blevet sendt til ekstra magi-træning, fordi hun var
chakrasvag. Minder om skuffelsen i hendes faders blik, da han fik at vide, at det ikke kunne trænes væk. Den skuffelse, hun skulle møde, hver gang hun var i nærheden af ham. Den skuffelse, hun aldrig kunne fortælle ham, var malplaceret, fordi hun faktisk gjorde noget godt for riget, selvom hun ikke var en kampmaskine ligesom ham og hendes brødre.
"Jeg ville bare ønske, jeg kunne fortælle min familie, at jeg også er i Lysets tjenest-" Zirras hænder fór op foran munden for at stoppe ordene fra at komme ud.
Hvorfor sagde hun dét? Hendes hjerne kunne ikke helt følge med. Hun havde svaret på et spørgsmål, havde hun ikke? Men hun ville aldrig svare noget så inkriminerende. Hun ville altid tænke en ekstra gang over det, for selvom hun ikke brød sig om at lyve, måtte hun aldrig nævne sit erhverv. Det var ikke blevet nævnt direkte godt nok, men hendes sætning havde været så tydelig i, at hun tjente Lyset men ikke kunne fortælle det, at enhver kunne regne ud, hun næppe havde rent mel i posen. Forskrækket trådte hun et skridt tilbage med den ene fod, så slidsen i kjolen flagrede og stenen funklede op mod himlen.
"Hvad fik De mig til?" udbrød hun, stadig med hænderne nær munden, hvis den skulle tale over sig igen. Det var et under, hun stadig huskede den korrekte, formelle tiltaleform.
"De brugte magi på mig, gjorde De ikke?"
☽✧ I'm stronger, when I bleed ✧☾