Dværgen viste sig at kunne holde en samtale helt for sig selv og langsomt blev Aldric mere afslappet og deltog lidt. Endda le dæmpet en gang eller to. Det sidste stykke tid havde været hårdt for ham, men han var ikke ødelagt og havde stadig latter og glæde tilbage i kroppen. Det skulle bare findes frem. Og dværgens snak var en velkommen forandring for den stilhed, der ellers lå over verden, når man rejste alene.
Der så ud til at være mad nok og Aldric tillod sig selv at spise noget mere. Mæt blev han. Han smagte også på indholdet i flasken, men drak kun nogle få slurke, som han ikke var vant til alkohol. I stedet drak han af sit vandskind, der var fyldt med iskoldt bjergvand, som det ikke var ret langt tilbage, at han havde fyldt det.
Aldric var ved at være godt træt og varm og opdagede ikke, at elveren var vågnet, før hun sagde noget i en vred tone. Forskrækket flyttede han på sig og så på hende. Hendes udtryk, da hun bemærkede Dal, gav Aldric en knude i maven. Han var ikke ubekendt med elvere og dværges uvenskab, men havde ikke oplevet det så tæt på før. Og hendes afsky for den mand, der havde reddet hende, gjorde både Aldric vred og ked af det. Men han sagde intet, som det viste sig, at dværgen talte elvisk. Hvilket bare så ud til at ophidse hende endnu mere og hun spurgte ham om noget, han ikke forstod. Aldric flyttede blikket til dværgen og lyttede til hans ord og trække tone.
Langsomt så han tilbage til elveren, der stadig stirrede fast på ham, tydeligvis afventende et svar. Gad vide, om hun forstod ham, hvis han svarede hende? Ellers måtte dværgen vel oversætte. Han rømmede sig og rettede sig lidt op, stirrende tilbage på hende med sit ene virksomme øje.
”Hvis ikke, det var for den her dværg, ville du være død.” Hans stemme var fast og et lille glimt af den bestemte mand, han engang ville blive, drevet af den indre ild, skinnede igennem.
”Han tog dig til mig. Jeg healede dig. Jeg er ---” Han kunne ét ord på elvisk, et ord han kunne på flere sprog. Healer. At Dal havde fundet ham ved et tilfælde behøvede de vel ikke at sige. Ikke før hun var faldet ned, i det mindste. Han blev ved med at se fast på hende, dog usikker på, om det var nok.
- I wanna heal, I wanna feel like I'm somewhere I belong -