dotladydot 04.09.2023 00:39
Prinsesse Aaliyah af Kazimi lød som en blåøjet kongeunge, som hun stod der og bad Ikram om at give hende en chance. En chance for at lære hende at kende. Hun fik det til at lyde som et eventyr; noget som var helt umuligt: Et helt nyt liv, en sandhed, noget der havde været der, siden alt blev til. Ikram havde lyst til at tro på hende. De havde lyst til at tro, at de ikke var forbandet, og at hendes titel ikke ændrede på hverken hendes titel eller deres mulige venskab. At der ikke var så stor en kløft mellem dem og deres to vidt forskellige liv.
"
Vise dig min verden?", en tør latter forlod Ikram, "
Du ville falde død om af forskrækkelse, hvis du så min verden".
Ikrams liv ville de selv beskrive heldigt. I hvert fald i forhold til så mange andres. De havde friheden til selv at vælge, friheden til at færdes hvor de ville og friheden til at fejle i ny og næ. Fordelen ved ikke at eje en masse materielle ting var, at de ikke skulle bekymre sig om, hvorvidt de blev stjålet, og fordelen ved ikke at eje en bolig var, at de ikke skulle bekymre sig om, hvorvidt den ville brænde ned. De havde ingen familie, de skulle bekymre sig om og få venner, da venner var en grund til en tyngende frygt for, at Ikram pludselig en dag aldrig ville se dem igen.
"
Selvfølgelig. Navne og titler betyder en helt del. Måske er du venlig overfor mig, men din familie kommer ikke til at være det, hvis de skulle finde mig i dit selskab", var hun virkelig så blåøjet, at hun ikke kunne forstå det? Ikram gnubbede sin ene kind med sin frie hånd, før de, nærmest helt blidt og på kanten til elskværdigt, lagde den samme hånd mod Aaliyahs kind. Ordene, som forlod deres mund, var dog det komplet modsatte:
"
Nok besidder du skønhed i dit ansigt, men din arv er det grimmeste, jeg nogensinde har set. Jeg vil langt hellere ligge død og begravet under jorden, fordi jeg lavede en dum fejl og blev stukket ned på åben gade - hvor pinligt, det så end er - end jeg vil sælges som slave i din families handelsimperium for at være set i dit selskab."
Nok var hun en køn kvinde, men ingen var smuk nok til, at Ikram ville kaste sin frihed over styr for dem. Den eneste, de kunne overveje at opgive alt for, var Akari, og det ville ikke på grund af hendes skønhed, men fordi hendes frihed måske var det eneste, de kunne finde på at sætte højere end sin egen. Det ville gøre mere ondt på dem, hvis det var hende, der måtte opgive sin frihed, end hvis de gik hen og blev solgt som slave.
Ikram trak sin hånd til sig, rystede på hovedet af hende og hankede op i sækken, der var smidt over deres skulder. Det her var simpelthen noget af det vildeste, der var sket for dem. De trak deres blik væk fra prinsessen og gjorde det tydeligt, at de ikke kunne få sig selv til at snakke mere ved hende ved at begynde at gå sin vej en gang til. Hvor var det ærgerligt, at hun kom fra fyrstefamilien...
ikram