Statistik: Hashtags

Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3575
karakterer

Alianne_ 07.11.2020 21:31
Jeg tog lige et kig på hashtag-statistikken (for hele siden), og har tænkt på nogle ting, der måske kan gøre den lidt mere brugbar at se på. Helli har pt overtaget de fleste, og mens jeg virkelig ikke synes at det skal blive sådan, at man skal udelukkes fra statistikker, bare fordi man har været her længe, er hashtag-statistikken pt liiidt ubrugelig for mig, fordi den primært er på 1 bruger. :)

Min tanke her er, at statistikken skal være et informativt og sjovt værktøj, og vi endelig ikke må ende med at der går konkurrence i den. 

Jeg har derfor nogle forslag: (og jeg bruger #drama som mit go-to eksempel hashtag)

Procentvisning
En procentvisning ved siden af den samlede, vi har lige nu. Hertil vil jeg dog også foreslå, at brugere med under 10-15 almindelige tråde ikke tages med, således at en ny bruger ikke pludselig står på at have skrevet 100% drama-tråde bare efter den første, eksempelvis. 

Hashtags på karakterer
Hvilken karakter har deltaget i mest #drama på siden, fx? Det synes jeg selv kunne være vældig sjovt at se på, men her tror jeg igen der skal ligge en begrænsning ifht hvor mange tråde en karakter har haft, så en karakter i sin første post ikke ender med at stå på listen med 100% #drama. Der tror jeg ikke nødvendigvis at 10-15 tråde er det rette skæringspunkt, og der skal vi måske ind og se på dataen for at finde det rigtige skæringspunkt.

Slice-and-dice
Sortere på tidsperioder som vi fx kan i tråd-statistikken. Jeg er liiidt i tvivl om om det faktisk vil give meningsfuld data at kigge på. Fordi jeg er usikker, stiller jeg forslaget - så kan vi jo altid udforske det.

Jeg vil igen understrege, at dette ikke skal ses som et forslag til at lave konkurrence om at stå på flest hash tags. Jeg synes personligt at data er sjovt, og jeg finder vældig meget glæde i at kigge på statistik for sære ting. <3 

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 08.11.2020 16:13
Det lyder som nogle rigtigt gode forslag!

Selv synes jeg også, at tal og statistik er sjovt og hyggeligt at kigge på, men jeg er lidt imod hastags på karakterer specifikt, fordi jeg synes statistik pr. person/karakter på siden generelt er ved at være i overkanten for mit eget vedkommende :)

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.11.2020 14:50
Problemet er at de statistikker vi har optænkt pt er et dimensionel og mange af dem er blot milestones og watermarks.
Dvs. at den viden de giver er hvor stort noget er, og den eneste reaktion man kan have på det er 'wow det er stort' eller 'det var ikke så stort som jeg troede' begge to ting noget man ikke har behov for at undersøge mere end en gang og begge ting noget der sjældent ændre sig.

Det næste problem der opstår med den slags målinger er at det største sjæleendt ændre sig.
Om vi så måler det absolut eller relativt.

Jo vi kan ændre det til relative værdier i stedet for absolutte værdier, men hvis vi stadig kun viser den største andel så er det underordnet om vi visre 1000 eller 10% hvis nr to på listen er 200 og 2%. Gabet mellem de to er så stort at det ikke ændres lige med det samme.

Som jeg skrev i Topposter debatten i sin tid så skal vi sætte os ned og tænke over hvorfor vi samler og udstiller disse tal.

Jeg vil dog også forslå en række måder at skærer data og betragte det på der i sig selv kan bruges til at give lidt mere indsigt og måske endda også er lidt mere forandrings fyldte end, hvem der bruger X mest.

Det første skridt er at indsamle data der ikke er flad, dvs. i stedet for at vi blot indsamler hvor mange gange noget har været et sted indsamler vi også stedet og hvad det stod sammen med. Vi begynder altså at tracker relationen mellem to events i stedet for det enkelt stående events.

Jeg syntes derfor at vi skal begynde at snakke om højde og bredden af datasæt, hermed menes det hvor mange gange en gruppering fremgår i datasættet og hvor mange enheder den gruppering består af.

F.eks.

#drama 62.
Er et sæt med en brede på 1 (drama) og en højde på 62, da det har været brugt 62 gange.
Det siger ikke så meget mere end at drama bliver brugt, men hvis vi i stedet tager

#drama + #dagligdag 15.
Så ser vi her at drama og dagligdag optræder sammen 15 gange, altså et sæt med en brede på 2 og en højde på 15.
og at det faktisk er en ret stor del af #drama mængden der står sammen med #dagligdag.(15/62 = 24,19%).

Med denne måde at anskue dataen på kan vi opstille milepæle som:
Bredeste datasæt (dvs. hvilken kombination af hashtags er størst)
Laveste datasæt (dvs. hvilket hashtag bliver brugt mindst og kunne måske have behov for at blive udforsket.)
For hvert hashtag lave det højeste sæt, med en brede større end en. (dvs at vi nu kan se ikke blot hvor meget det bliver anvendt men i hvilken gruppering det står stærkest med.)
Smalleste datasæt (dvs findes der hashtag som står helt alene og aldrig sammen med andet? eller er det en kombination som står alene)

Vi kunne tage overstående skridtet videre og lave det fulde krydsprodukt af alle hashtags og udstille dem således at vi kan se hvor meget alle de mulige kombinationer af hashtags bliver anvendt.

NB: de ovenstående forslag skal være liste visninger og skal i værste fald kunne understøtte den totale mængde i tilfælde af perfekt ligevægt, eller have en øvre grænse for hvor meget der vises som fx 3 eller 10 i hver kategori, de er ikke tænkt som en top 1 måling.

NB 2:
det giver også anledning til at lave område tracking og bruge det som et implicit tag, så vi kan se hvor #drama sker kontra #venskab.
OBS! hvis denne ikke skæres med omtanke kommer den blot til at vise hvor de folk der anvender hashtag tråder mest mere end noget andet.

NB 3:
Tanke med dise måle punkter er at finde hvad der bliver brugt, men også sætte et fokus på de mindre brugte for den vindende kombination har sjældent brug for fokus, da den ved sin natur jo er den folk anvender, imens den ukendt og sjælende måske mere har burg for et løft.

men det bæres alt sammen på ryggen af 'hvorfor indsamler vi dataen og hvad vil vi med den?'.
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 11.11.2020 18:38
Jeg synes det er rigtig fint af vise procenter i stedet for antal, så vi kan få et mere varieret antal der ikke kun bestemmes ud fra, hvor mange tråde man har haft på siden :)

Det vil jeg meget gerne indføre. Det kunne også være oplagt at have den samme for karakterer, når vi nu har den per bruger.

Jeg kan også rigtig godt lide idéen om kombinationer, som kunne være en oplagt tilføjelse til statistikken. Det samme med område tracking!

.. Lad os dog lade være med at afspore Alis gode forslag til en debat om hvorfor statistik. :)

~ Krys ~

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 18.01.2021 13:27
Tilføjet procentvisning til forslagskassen.

Hvis I har andre eventuelle tilføjelser, så smid dem gerne ind der også.
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 9