Julian smilede tvært. selvfølgelig satte hun sig imod. det overraskede ham jo egentlig ikke.
"Okay Aisha." sagde han så bare, da han ikke ville diskutere.
"men så fortæller jeg dig også hvad der stod i det bagefter!" sagde han så bestemt, og bed kort og en smule eftertænksomt i sin finger.
"Så går jeg ind og læser det nu." han ville jo gerne lige fortælle, hvad han nu gjorde, så han ikke bare gik og efterlod Aisha i uvished. selvom hun ville være kalr over det, følte han at han blev nødt til at fortælle det til hende alligevel. han ventede ikke på noget svar på Aisha - for hvad var det at svare? - men gik ind i sin mors værelse.
luften derinde var tung, stillestående og kvalm af varme og støv. men Julian lagde knapt nok mærke til det. alle indtrykkene prellede af på ham. han tog brevet der lå på bordet, og så på det. pergamentet føltedes ru imod hans hænder, og det var ret varmt. det havde ligget i en lille solstråle, hvis lys det var lykkedes at trænge ind igennem en sprække i gardinerne. han satte sig ned i sengen, som gav efter for hans vægt. et øjeblik vendte alle hans sanser tilbage - hans øjne havde svært ved at vænne sig til den dunkle belysning, luften kradsede i hans hals, hans hovede dunkede svagt på grund af den stille luft, og han trak vejret dybt ned i halsen og åndede tungt ud for at komme af med heden, der hang som et tykt, kvælende tæppe derinde. der var ingen lyd, udover nogle knirkende klagelyde fra fjedrene, der ikke havde lidt under vægt i meget lang tid. han brød seglet på papiret, og det foldede sig til ud for øjnene af ham. den sorte, hurtigt nedkradsede blæk var svagt udtværet, men alligevel mulig at læse.
Kære Julian.
min elskede søn, min dejlige dreng. jeg tør vædde med at du læser det her brev forsent. enten har du ikke villet, eller også har du glemt det. det ligner dig. men det gør ikke noget, skat, tag dig al den tid du vil. du har trods alt livet foran dig, og jeg vil anbefale dig at nyde det.
Jeg håber ikke, at alt det her har taget for hårdt på dig. du skal vide, at min død ikke kan komme for tidligt. nu har jeg oplevet dig vokse op, og selvom jeg nok ikke møder mine børnebørn (som du jo nok får på et eller andet tidspunkt, Julian) så var din opvækst det vigtigste.
jeg elskede dig Julian, og det gør jeg stadig, selvom jeg er væk. jeg har bare en enkelt bøn til dig - find Aisha igen. Du savnede hende så meget, du lavede gaver til hende. og nu hvor du ikke har mig at passe på længere, er det ikke andet end retfærdigt, at du..
Julian stoppede med at læse, og tørrede øjnene. nej, han græd ikke, for af en eller anden grund lettede det her brev kun hans følelser og tyngede dem ikke ned. nej, hans øjne løb bare i vand pågrund af luften og støvet i den, der virvlede rundt i en sindsforvirrende dans ved hver en lille ubalance eller luftbølge der forstyrrede den vante luftstrøm. hans hænder blev kort våde af tårene eller vandet eller væsen, eller hvad det nu var, og han tørrede fingerspidserne af i sin bluse. brevet skulle ikke blive vådt. hvis han kom til at tvære noget ud så han ikke kunne læse det, blev han jo nødt til at gætte sig til hvad der stod. og det var han ikke god til, så meget var sikkert. han trak vejret ind, og hostede kort. han måtte altså se at få luften ud herinde. Luften var så tyk, at man nærmest kunne skære igennem den og servere den. og så den duft... idet samme gik det op for ham, hvordan her duftede. han havde ikke lagt mærke til det før, fordi han simpelthen havde været så vant til lugten, inden han havde afskåret sig selv fra den. Der duftede af... hans mor. Der duftede af Kennea.
hendes kropslugt hang overalt - op af væggene, i sengen, på bordet, på gardinerne, på papiret, i luften. duften var sød og salig, med et svagt strejf af krydderi. selvom der også var en svag lugt af støv og forfaldenhed, var hendes duft den altdominerende, den som man først lagde mærke til. Julian satte sig lidt bedre til rette, lagde brevet på det lille bord, og gjorde sig klar til at læse videre.
... Finder hende igen. I var uadskillelige, og jeg er ked af, at det var mig der skulle være den eneste ting, der kunne skille jeres bånd ad. og når du finder hende igen, så husk at fortælle, hvor meget jeg holdt af hende. hun var et af de sødeste, mest uskyldige væsener jeg nogensinde har mødt, og jeg er glad for at jeg tog job på godset selvom forholdene var hårder for dig i de første par år. det var ikke min mening at alle mine kollegaers agressioner skulle gå ud over dig, min kære dreng, mn sådan blev det nu engang. jeg sværger - kunne jeg rejse tilbage i tiden, så ville jeg give dem alle sammen en ordentlig endefuld for at genere min lille dreng.
jeg ved, at der er gået lang tid siden i sidst så hinanden, og meget har ændret sig. du er blevet ældre, og det er Aisha også, men jeres venskab er også vokset. afstand styrker båndet som man siger. måske kan du ikke mærke det med det samme, måske går der en uge eller to, men jeg forsikre dig Julian, om, at i altid vil være tæt forbundet med hinanden.
Nu hvor du har mistet mig, er det kun rimeligt, at du finder hende. så lov mig at du gør det, min dreng. Lov mig det, selvom jeg ikke kan høre dig aflægge løftet.
"Det lover jeg mor. og jeg har fundet hende." hviskede Julian, halvt ubevidst om, at han faktisk sagde noget. hans ånde fik de mikroskopiske støvkorn til at flimre forvirret rundt for øjnene af ham, men han læste bare videre.
Det næste stykke var en smule mere rystet, og var tydeligvis skrevet snere end det andet - det tydede på, at hun havde skrevet brevet over længere tid. her havde hun tydeligt fået det værrere.
Der er noget, jeg aldrig har fortalt dig Julian. jeg mente, at det aldrig ville blive nødvendigt, men det er det nu. Jeg skulle nok have fortalt det til dig før, men der var ingen grund til at gøre dig endnu mere bekymret!
det var ikke for at være ond imod dig. du spurgte bare så ivrigt nogengange, at jeg ikke kunne bære tanken om hvad der ville ske, hvis du begyndte at lede efter ham, og endnu værrere - hvis du fandt ham. jeg ved, at du aldrig ville forlade mig i nødens stund, men jeg kunne ikke få mig selv til at fortælle dig om ham.
og nu spørger du nok hvem det er jeg snakker (eller, skriver, om forlov) om. det er din far, julian. Den far, du aldrig har mødt, og som jeg aldrig har fortalt dig om. og selvom du ikke ville vide noget om ham, spurgte du jo alligevel. du har ikke savnet ham, og du har ikke haft brug for ham, men jeg kan ikke lade dig helt alene i denne grusomme verden. Derfor vil jeg bede dig om at finde ham, opsøge ham og fortælle hvem du er.
Julians hænder var begyndt at ryste da han læste det stykke. i starten var det bare ganske svagt, men nu rystede de så meget, at han var lige ved at tabe papiret. han lagde det fra sig på sengen, og knugede hænderne sammen, imens han prøvede at klare hovedet - og den vamle luft hjalp ikke ligefrem på det.
først efter adskillige minutter, havde hans hjerne accepteret det han lige havde læst, og hans hænder var faldet nogenlunde til ro. Hans far. Hans mor ville fortælle ham om hans far. den far, han aldrig havde kendt, som aldrig havde set ham. som havde forladt hans mor og ham. men han havde måske en god grund? da Julian var faldet yderligere ned, tog han igen papiret, og holdt så han rettede papiret helt ud. det knitrede svagt, men holdt, da han læste videre med flakkende øjne.
Din far var kun 15, Julian. han var berygtet for at hoppe i seng med hvem som helst, og jeg havde fået lidt for meget at drikke også. det stod tåget for mig allerede dengang jeg vågnede, og jeg med tiden har jeg glemt fuldstændig hvad der skete, men vi gik hver til sit.
og så fandt jeg ud af, at jeg var gravid. jeg kunne ikke få mig selv til at fortælle det, så jeg holdt mig bare langt væk fra folk og deres nysgerrige blikke og spørgsmål. jeg skammede mig over, at jeg havde været så skødeløs at lade det ske, men jeg ville ikke slå et lille liv ihjel.
Du bliver nødt til at opsøge ham, hvor dumt det end lyder. han hedder Vartan - Vartan Gulbahar. hans udseende kan jeg ikke fortælle dig, da der er gået over 20 år siden jeg sidst så ham. meget kan have ændret sig.
Julian rynkede brynene.
Vartan Gulbahar. hvis ikke det havde været for omstændighederne, så havde han syntes, at navnet var underligt. men lige nu, lød det som det mest rigtige navn i hele verden. det eneste navn der var rigtigt nok.
men hvordan skulle han finde ham? chancen var jo.. ja, én ud af en milliard. men på den anden side. han havde jo fundet Aisha. måske ville lykken tilsmile ham endnu engang, hvis bare han prøvede hårdt nok? hvis bare han spurgte alle han kunne, hvis bare han kæmpede for det.
nu var der ikke så meget tilbage af brevet, højst et par linjer. skriften blev sværere og sværere at tyde, men det var ikke umuligt endnu. så han læste videre, med en voksende knude i maven.
Min kære, kære dreng. jeg elsker dig, husk det. og din far vil nok også gøre det, hvis du fortæller ham alt, lærer ham at kende. men det er vigtigst, at du skal finde Aisha. når du har fundet hende, så skal du finde din far.
eller... nej, du SKAL ikke. du må gerne, men hvis du føler at du sagtens kan klare dig selv, så må du gerne, men jeg tror bare ikke at du er helt klar endnu. og nu vil du nok mene at jeg er for overbeskyttene, men det er kun for dit eget bedste.
tak fordi du læste brevet, Julian. tak fordi du lyttede til din mors sidste vilje.
Hilsen
Din mor.
Kennea Toulurr.
P.S. Husk at holde dine færdigheder ved lige, Min søde dreng. det vil være nyttigt en dag. du kan jo tjene penge på den måde. og smid ikke nogen af min ting ud. jeg ved det kan være hårdt, men vil du ikke nok beholde dem som minde om mig? tak, min søn. tusind, tusind tak.
Og så var det ikke mere at læse. brevet stoppede her. der var ikke flere ord, ikke flere bekendtgørelser, erklæringer, fortællinger eller linjer der kunne holde ham hen, og som han kunne læse. Han rullede forsigtigt brevet sammen, imens han tænkte over det hun havdde skrevet til sidst. han KUNNE jo få et job der havde med mad at gøre. den tanke havde faktisk overhovedet ikke strejfet ham, kun lige overfladisk. men nu ville tanken ikke slippe sit tag i ham, og han forstod godt hvorfor. det var jo en god idé.
Han smilede for sig selv. selv nu, hvor hans mor var borte, væk, død... så hjalp hun ham stadig. han lagde forsigtigt brevet på sengen, og rejste sig op. sengen knirkede lettet, og han skulede kort til den. så tung var han heller ikke!
men han stoppede med at skule til sengen, og så istedet på de falmede gardiner. sengen kunne jo alligevel ikke mærke noget. det var et møbel, som havde det eneste formål - at tjene sin ejermand. han rakte hånden ud, og trak gardinerne til side.
solen, som stod lavt på himlen, kastede øjeblikkeligt sine stråler ind, og blændede julian, der missede med øjnene og han holdt skærmende sin hånd op. han venste sig om, og så hvordan den støvede luft nu virlede rundt, dansede i solskinnet, fejrede de bløde, gule stråler der badede værelset i et næsten guddommeligt lys. Julian åbnede vinduet, og den friske luft sloges et kort øjeblik med den varme, gamle luft, men dens friske pust vandt hurtigt, og langsomt blev luften ny og sød, men hans mors duft hang stadig derinde. det var som om, at den nu blev forstærket, fordi den friske luft gav den nyt liv, på trods af at dens afsætter for længst var væk.
~ Julian Toulurr ~ 23 år ~ MANGLER ET BILLLEDE I SIN UNDERSKRIFT AF H TIL! ~ >w< ~